גלוריה ואנדרבילט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלוריה ואנדרבילט
Gloria Vanderbilt
לידה 20 בפברואר 1924
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 ביוני 2019 (בגיל 95)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gloria Laura Vanderbilt עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה Vanderbilt Family Cemetery and Mausoleum עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • ליגת הסטודנטים לאמנות של ניו יורק
  • בית הספר לתאטרון נייברהוד פלייהאוס
  • בית הספר של מיס פורטר
  • Wheeler School עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית הכנסייה האפיסקופלית, נצרות קתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גלוריה ואנדרבילט בשנת 1955, צילום: קארל ואן וכטן

גלוריה לורה מורגן ואנדרבילטאנגלית: Gloria Laura Morgan Vanderbilt;‏ 20 בפברואר 192417 ביוני 2019) הייתה ציירת, מעצבת אופנה, יורשת מיליונים ואשת חברה ניו יורקית, גולת הכותרת של עיצובה היה ג'ינס-המעצבים הראשון שנועד לנשים. בת למשפחת ואנדרבילט. רעייתם של ארבעה בעלים, בהם המנצח לאופולד סטוקובסקי ושל הבמאי סידני לומט, אמו של מגיש הטלוויזיה אנדרסון קופר. בין מאהביה נמנו מרלון ברנדו, הווארד יוז, פרנק סינטרה, ג'ין קלי, גורדון פארקס ואחרים.

תולדות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בת 4, עם אמה

ואנדרבילט נולדה לרג'ינלד קלייפול ואנדרבילט (Reginald Claypoole Vanderbilt ;18801925) ואשתו השנייה, גלוריה מורגן (Gloria Morgan ;19041965) בניו יורק. בגיל 15 חודשים מת אביה והיא זכתה בכל הונו, כ-5 מיליון דולר. בהיותה קטינה, ניהלה אמה את כספי הירושה בעבורה שהופקדו בקרן על שמה. האם ושתי בנותיה הרבו בנסיעות לאירופה, האם ניהלה אורח חיים בוהמייני והרבתה לבזבז את כספי הירושה. הדבר עורר את חמתה של דודתה של גלוריה (אחות-אביה), גרטרוד ואנדרבילט וויטני (19421875 ;Gertrude Vanderbilt Whitney), שתבעה חזקה על הילדה ב-1934 בטענה שאמה חסרת מסוגלות הורית, מנהלת אורח חיים שערורייתי ומעורערת בנפשה. המשפט, שהגיע עד לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק נוהל באור זרקורי התקשורת וסוקר בעיתונות בהרחבה. בין היתר העידו במשפט משרתים של האם שרמזו על התנהגות לסבית מצידה[1]. לבסוף הכריע בית המשפט להוציא את הילדה מחזקת אמה ולמסור את גידולה לידי דודתה, אשה קרה ונוקשה.

ואנדרבילט למדה אמנות וציירה בצבע שמן וצבע מים. בשנת 1968 חתמה חוזה להצגת יצירותיה על גבי כרטיסי הברכה של חברת הולמרק.

כאשת חברה נוצצת הופיעה בנשפים ונראתה עם גברים רבים בעלי השפעה והון. כידידה של הסופר טרומן קפוטה, היוותה השראה לדמותה של הולי גולייטלי בסיפור ארוחת בוקר בטיפאני.

בנוסף עסקה בעיצוב אפנה. גולת הכותרת של עיצובה היה ג'ינס המעצבים הראשון המתאים לנשים ומחמיא להן. הג'ינסים בעיצובה פרצו דרך לעיצוב מכנסיים אלה על ידי מעצבי צמרת. כן עיצבה חולצות, נעליים, כלי בית וריהוט והעניקה את שמה לבושם. חברת האופנה "גלוריה ואנדרבילט" מייצרת מספר מותגי אופנה ובושם.

ואנדרבילט כתבה מספר ספרים, מתוכם ארבע אוטוביוגרפיות. בשנת 2009, בגיל 85, הוציאה לאור רומן אירוטי בשם "אובססייה: מעשייה ארוטית" (Obsession: An Erotic Tale), המבוסס אף הוא בחלקו על חייה. בשנת 2016 יצר בנה אנדרסון קופר יחד עם הבמאית ליז גרבוז סרט דוקומנטרי אודות אימו בשם "אנדרסון קופר וגלוריה ונדבליט" בהפקת HBO. הסרט האינטימי מציג את ניצחונותיה והטרגדיות בחייה של היוצרת ואשת החברה.

נישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1941, בגיל 17 התחתנה בהוליווד עם פאט דה-צ'יקו (Pasquale ("Pat") DiCicco), ממנו התגרשה ב-1945.

באפריל 1945 התחתנה עם לאופולד סטוקובסקי, ממנו התגרשה עשר שנים לאחר מכן. מנישואין אלו נולדו שני בנים, סטניסלוס (סטן), יליד 1950 וכריסטופר (יליד 1952).

בין 1956 ו-1963 הייתה נשואה לבמאי סידני לומט.

ב-24 בדצמבר 1963 נישאה לסופר וויט אמורי קופר. מנישואין אלו נולדו קרטר ואנדרבילט קופר (1965) ומגיש הטלוויזיה אנדרסון קופר (1967). קרטר ואנדרבילט התאבד בקפיצה מחלון הפנטהאוז של אמו בקומה ה-14 ב-22 ביולי 1988.

נפטרה ב-17 ביוני 2019. הונה האישי הוערך ב-650 מיליון דולר, רובו הודות לתמלוגים מחברת האופנה שהייתה בבעלותה.

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלוריה ואנדרבילט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]