גלילן שחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגלילן שחור
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: קווצי עור
מחלקה: מלפפוני ים
סדרה: פשוטי בחנין
משפחה: גלילניים
סוג: גלילן
מין: גלילן שחור
שם מדעי
Holothuria atra
Jäger, 1833

גלילן שחור (שם מדעי: Holothuria atra) הוא מלפפון ים מסוג גלילן. תפוצתו באוקיינוס השקט, באוקיינוס ההודי, ובים סוף, כולל מפרץ אילת.

תיאור פיזיולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך גופו מגיע עד 50 ס"מ. צבעו חום-שחור וגופו גלילי, ארוך ושרירי ובו שני פתחים. בצד הקדמי נמצא הפה וסביבו ערוכים בחנינים מורחבים (מעין משושים), המשמשים לליקוט המזון והעברתו פנימה. בקצה האחורי נמצא הביב. מן הפה ועד לביב עובר מעי ארוך. לאורך הגב והגחון ישנה מערכת של תעלות מים. בעזרת הבחנינים הוא מעביר אל הפה סחופת הכוללת אצות, שיירי צמחי מים, שברי אלמוגים ועוד. במעי נספגים חומרי המזון ולקט אורגאני וכל השאר מופרש דרך הביב כגלילים רבים.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרבייה משתנה בהתאם לעונות השנה. בעונה החמה הרבייה היא מינית. הזכרים והנקבות פולטים את תאי הביצה ותאי הזרע למים. הזחלים שבוקעים שוחים בחופשיות עד סיום הגלגול ואז יורדים לדור בקרקעית. בעונה הקרה ההתרבות היא א-מינית ונעשית על ידי ניתוק מקטע מאמצע הגוף אשר ממנו מתפתחים יתר האיברים, עד להיווצרות גלילן שלם. משך תהליך זה אורך כחודשיים.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגלילן השחור מצוי עד עומק של 25 מטר. שוכן קרקעית ומשתמש בחול כדי להסתתר מפני טורפים, בכך שהוא עורם חול על גבו, עד שכמעט לא ניתן לראותו. הוא נע במים בתנועות גליות איטיות ומתגונן כנגד טורפים על ידי הפרשת רעלים בעלי ריח דוחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלילן שחור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גלילן שחור באתר הרשימה האדומה של IUCN