גלריה שלוש

גלריה שלוש
מידע כללי
סוג גלריית אמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת הצורפים 15
מיקום תל אביב - יפו
מדינה ישראל
בעלים נירה יצחקי
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1985
תאריך פתיחה רשמי 1985
קואורדינטות 32°03′15″N 34°45′14″E / 32.054058751503°N 34.75387985767°E / 32.054058751503; 34.75387985767
(למפת יפו רגילה)
 
גלריה שלוש
גלריה שלוש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גלריה שְלוּש היא גלריה לאמנות הפועלת ברחוב הצורפים 15, תל אביב-יפו.

היסטוריה של הגלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1985 פתחה הגלריסטית נירה יצחקי את משכנה הראשון של גלריה שלוש, ברחוב שלוש בנווה צדק. לאחר ארבע שנים עברה לחלל תת-קרקעי רחב ידיים ברחוב חיסין אשר ביסס את מעמדה בחזית עולם האמנות הישראלי. בשנת 2010 עברה הגלריה למבנה לשימור בן ארבע קומות ברחוב מאז״ה 7, הקרוי בנין התאומים - אחד המבנים ההיסטוריים המרשימים ביותר במרכז תל אביב אשר תוכנן ונבנה בשנות ה-20 על ידי האדריכל יוסף ברלין בסגנון הנאו-קלאסי. במבנה זה נוספו לגלריה חללי תצוגה חדשים ובקומת הגג הושק סלון שלוש שהיווה חלל אירוח לפעילויות תרבותיות מתחומים שונים.

בספטמבר 2022, לאחר שיפוץ שארך כשנתיים, קבעה הגלריה את משכנה החדש ברחוב הצורפים 15 ביפו העתיקה, במבנה עות'מאני משנת 1830 אשר הוסב לחלל לאמנות עכשווית ששטחו 700 מר, תוך הקפדה מדוקדקת על חוקי השימור על מנת לשמור על אופיו המיוחד ומורשתו ההיסטורית והתרבותית.

לצד חללי הגלריה המרכזיים נוסף לגלריה חלל תצוגה ניסיוני שישמש כמעבדה לפעילות אמנותית חדשנית המשלבת טכנולוגיה ומדיה דיגיטלית וכן מגוון רחב של פעילויות תרבות רב תחומיות.

גלריה שלוש פועלת מאז הקמתה לקידום לוח תערוכות בינלאומי ומקומי, מאמנות פלסטית ועד פרויקטים ניסיוניים ובשיתוף אוצרים ואמנים מרחבי העולם. במיקומה הנוכחי, תהווה הגלריה עמוד תווך לקהילת שוחרי האמנות והאמנים תוך מימוש חזונה וערכיה – העצמת הדיאלוג האמנותי בין אמנים ישראלים לבין אמנים בינלאומיים, ולתת במה לתפיסות חדשניות המגדירות מחדש את גבולות האמנות והתרבות ומשתלבות באופן בלתי נפרד במרקם החיים העירוני התוסס של תל אביב- יפו.

מייסדת ובעלים, גלריה שלוש:

גב' נירה יצחקי

היסטוריית מבנה הגלריה ברחוב הצורפים 15, יפו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה גדל המידות ברחוב הצורפים 15 מופיע בצילומי יפו כבר בשנות החמישים והשישים של המאה התשע-עשרה ומוכר כביתו של הקונסול הבריטי אסאד יעקוב חייט. מהדמויות המרתקות והציוריות של יפו של אמצע המאה התשע-עשרה. חייט, נולד בבירות בשנת 1811, למשפחה נוצרית מהעדה היוונית-אורתודוקסית ובהיותו בן 36 מונה על ידי המלכה ויקטוריה לשמש כקונסול הבריטי הראשון ביפו. עם הגעתו ליפו הגה רעיון ליצור דרך יבשתית שתחבר את הים התיכון עם הים האדום כשנמל יפו הוא נקודת המוצא שלה. חייט בנה את ביתו הגדול בשטח הריק שנותר סמוך לחומה המזרחית, לא רחוק מבית משפחת דאמיאני העשירה שבניה שמשו אף הם כקונסולים. על גג הבית הותקן תורן גבוה עליו התנוסס דגל בריטניה. קומת הקרקע של הבית בנויה מחללים קשתיים גבוהים ששימשו כמחסנים לסחורותיו בעוד הקומות העליונות שמשו למגורים ואירוח.

מראה חוץ - גלריה שלוש

בשנת 1866 הגיע משה מונטיפיורי ליפו והשתכן בבית הקונסול. בעת ביקור זה ערך את רשימת שמות בתי הכנסת ביפו, ובה נרשם בית כנסת “בביתו של קונסול אינגליז- בפתח העיר החדשה”. גם במפת הטמפלרי תיאודור זנדל, משנת 1878, מצוין על בית הקונסול: “בית כנסת בביתו של חייט”.

הגלריה הצפונית:

לצד חללי הגלריה המרכזיים נוסף לגלריה חלל תצוגה ניסיוני שישמש כמעבדה לפעילות אמנותית חדשנית. "הגלריה הצפונית" - תמשיך את מסורת "סלון שלוש" שהחלה במזא"ה 7 ותפעל כחלל אירוח לפעילויות תרבותיות מתחומים שונים. הגלריה תאגד את המגוון התרבותי במבנה עוצר נשימה זה אשר סיפורו ההיסטורי ושימור ערכיו החזותיים ישמשו מעטפת אסתטית ליצירה עכשווית חיה ורב תחומית.

אמנים:

אמיר נוה, אסף רהט, כרמלה גרסיה, כריסטוף קלר, דנה רוטנברג ואורן שקדי, דנה יואלי, גדעון גכטמן, אירה אדוארדובנה, ג'יום פלנסה, לאה ניקל, מלני דניאל, מלני מנשוט, מיכל חלבין, מיכל שמיר, מיכאלאנג'לו פיסטולטו, מיקי קרצמן, נדב ויסמן, ניר אלון, פדרו קבריטה רייס, פיטר גריאנווי, רוקסי פיין, שי יחזקאלי, סיגל פרימור, טל אמיתי לביא, טל שושן, תום פניני, תומר ספיר, טצסומין בדיולה, אורי גרשוני, ויליאם קנטרידג', ידיד רובין, יעל יודקוביק, ויוסי מרק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלריה שלוש בוויקישיתוף