הגל השקט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גל שקט)

הגל השקט הוא כינוי לערוץ רדיו ששידוריו פורצים את הדממה רק במקרה של אזעקת אמת.

שידורי "הגל השקט" – שהם "ככל הידוע המצאה ישראלית מקורית בתחום הרדיו והאזעקה"[1] – החלו בלילות מלחמת המפרץ הראשונה, מיום 24 בינואר 1991, על בסיס התדרים של ערוץ הרדיו "צה"ל 2" של גלי צה"ל, ויועדו להתראה עבור אזרחים שגרו באזורים מבודדים, אשר מצד אחד חששו שלא להתעורר בזמן השמע אזעקה ומצד שני לא רצו להשאיר מכשיר טלוויזיה או רדיו רועש למשך כל הלילה. כל ערב, המעבר מהתוכניות הרגילות לגל השקט צוין בהשמעת השיר "בובה זהבה", של הלהקה החלונות הגבוהים.

יוזם הפעלת "הגל השקט" היה פרופ' פרץ לביא, ראש המעבדה לחקר השינה בטכניון (ולימים נשיא הטכניון).

עם התקדמות ימי המלחמה, הורחב השימוש ב"גל השקט" גם לשבתות, על מנת לאפשר לציבור שומרי השבת לקבל עדכונים ביטחוניים בעת השמע אזעקה, וזאת ללא הצורך להדליק את מקלט הרדיו בשבת, אלא להשאירו מופעל לכל משך השבת.

שימוש חוזר ברעיון "הגל השקט" נעשה לימים גם בזמן מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה, מבצע עמוד ענן, מבצע צוק איתן מבצע שומר החומות ומבצע מגן וחץ, אך בניגוד לימי מלחמת המפרץ, התדרים שהוקצו היו אזוריים בלבד (קול המוסיקה, רדיו חיפה, רדיו דרום, רדיו קול ברמה, רדיו קול חי, רדיו תל אביב, וכולי).

בתחנת הרדיו שורר שקט מוחלט בכל שעות היממה (24/7) והוא משדר רק כאשר נקלעים לשעת מצוקה.

במלחמת חרבות ברזל נעשה לראשונה שימוש בגל שקט בטלוויזיה. בהנחיית הרבנות הראשית ופיקוד העורף, במהלך השבת ערוץ עכשיו 14 החל להסב את שידוריו למתכונת של הצגת התראות פיקוד העורף בשקופיות טקסט. הרבנים הראשיים לישראל הנחו את הציבור המעוניין בכך להשאיר את הערוץ דלוק מלפני כניסת השבת.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רפי מן, לא יעלה על הדעת: ציטוטים, ביטויים, כינויים ומטבעות לשון, אור יהודה: הד ארצי, תשנ"ח 1998, עמ' 68.
  2. ^ ערוץ 14 יפעל בשבת על הגל השקט למען שומרי השבת, באתר "סרוגים", 12 באוקטובר 2023
ערך זה הוא קצרמר בנושא תקשורת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.