גמביט המלכה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמביט המלכה
The Queen's Gambit
מידע כללי
מאת וולטר טוויס
שפת המקור אנגלית
סוגה מותחן פסיכולוגי, נובלת מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ארצות הברית, מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה בשפת המקור רנדום האוס
תאריך הוצאה 1983
מספר עמודים 352
הוצאה בעברית
הוצאה ידיעות ספרים
תאריך 2021
תרגום דנה אלעזר-הלוי
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-1-4000-3060-6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמביט המלכהאנגלית: The Queen's Gambit) הוא ספר מאת וולטר טוויס, המספר את סיפורה של יתומה המתגלה כעילוי בשחמט ובד בבד מתמודדת עם התמכרויות קשות. הספר עובד לסדרת טלוויזיה מצליחה באותו השם.

בעקבות הצלחתה של סדרת הטלוויזיה תורגם הרומן לעברית.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת (בת') הרמון היא יתומה בודדה הגדלה בבית יתומים דתי בקנטאקי. חייה משתנים בגיל שמונה כאשר היא מתגלה כעילוי במשחק השחמט. היא עמלה לפתח את כישרונה ולהתקדם בעולם השחמט הנשלט בידי גברים מבוגרים, אולם בד בבד נאלצת להתמודד עם התמכרות לתרופות הרגעה ולאלכוהול. בגיל צעיר היא הופכת לאלופת ארצות הברית בשחמט, אולם חלומה האמיתי הוא לנסוע לרוסיה ולשחק מול האלופים האגדיים של ברית המועצות.

עיבוד לקולנוע ולטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983 נעשה ניסיון להפוך את הרומן לסרט עלילתי, כשעיתונאי הניו יורק טיימס ג'סי קורנבלוט רכש את הזכויות לתסריט. כשהסופר טוויס מת בשנת 1984, נמכרו הזכויות על הסרט לאולפן אחר, אך הפרויקט בוטל בשל חששות כלכליים. בשנת 1992 רכש התסריטאי הסקוטי אלן שיאץ' את הזכויות לתסריט. בין הבמאים שהיו מעורבים בשלב כלשהו בפרויקט היו מייקל אפטד וברנרדו ברטולוצ'י, אך כל אחד מהם עבר בסופו של דבר לפרויקטים אחרים. בשנים 2007 ו-2008 עבד שיאץ' עם הית' לדג'ר במה שהיה אמור להיות הופעת הבכורה של לדג'ר כבמאי ומי שהיה אמור לככב לצד אליוט פייג'. צילומי הפקה וצילומים עיקריים תוכננו לסוף שנת 2008, אך הוקפאו עם מותו של לדג'ר. במרץ 2019 הזמינה נטפליקס סדרה בת שבעה פרקים המבוססת על הרומן. סקוט פרנק הוא התסריטאי, הבמאי והמפיק בפועל, ואניה טיילור-ג'וי מגלמת את בת' בתפקיד הראשי.[2]

ב-8 במרץ 2021 פורסם כי חברת ההפקות Level Forward רכשה את הזכויות להפקת מחזה על בסיס הספר.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גמביט המלכה, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]