גמל שלמה יערות גשם אוסטרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגמל שלמה יערות גשם אוסטרלי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
תת־מחלקה: תיקאים
סדרה: גמלי־שלמה
משפחה: Mantidae
סוג: Hierodula
מין: גמל שלמה יערות גשם אוסטרלי
שם מדעי
Hierodula majuscula
טינדל, 1923
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמל שלמה אוסטרלי (שם מדעי: Hierodula majuscula) הוא חרק בסדרת גמלי השלמה. גמל שלמה זה הוא מהגדולים ביותר באוסטרליה, באורך של כ-7 סנטימטרים בבגרותו. הם נפוצים באזורים הטרופיים שבצפון אוסטרליה, וניזונים מפרפרים גדולים, שפיריות ושלל מינים אחרים של חסרי חוליות.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמל שלמה זה בעל גוף ארוך וירוק. לנקבה והזכר מופיעות כנפיים כאשר הם מגיעים לבגרות. החלק הפנימי של זוג הרגליים הקדמיות בעל גוון אדום ושחור והצד התחתון של בית החזה סגול. תחת איום, לדוגמה טרף גדול יותר, גמל השלמה חושף את הצבעים הללו על ידי הרמת רגלי הטרף הקדמיות. ניתן להבדיל בין הזכר והנקבה על ידי הפרש הגדלים ביניהם, הנקבה גדולה בעוד הזכר קצר ודק יותר. כנפי הזכר ארוכות יותר מאשר כנפי הנקבה והוא נוטה להשתמש בהן יותר. דרך נוספת לקבוע את מינו של גמל השלמה האוסטרלי (שחלה על כל זני גמל השלמה) היא על פי מספר הפסים הרוחביים שעל גופו - לנקבות יש 6 ולזכרים 7.

רבייה והתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רביית גמל שלמה אוסטרלי ענק

הנקבות מוכנות לרבייה כשבוע לאחר הפיכתן מנימפות לבוגרות. הנקבה היא אגרסיביות במיוחד והיא מרבה לטרוף את הזכר בעת הרבייה. הזכר מסוגל להמשיך בתהליך הרבייה גם לאחר שהנקבה סיימה לאכול את ראשו וצווארו. גופו של הזכר יספק לנקבה חלבון רב בשביל ייצור הביצים. יתרה מכך, מוחו של הזכר מעכב את שחרור הזרע. אכילת הראש מביאה גם להסרת העיכוב ובכך מגדילה את הסיכוי להפריה מוצלחת. לאחר 20–40 יום מהזדווגות מוצלחת, תטיל הנקבה את הביצים בתוך שכבת קצף שנקראת תיק ביצים. תיק הביצים מתקשה ושומר על הביצים במהלך החורף. הביצים מתפתחות בתוך השק במשך מספר חודשים ולאחר מכן יצאו ממנו כ-400 נימפות חדשות.

בשבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמל השלמה האוסטרלי הוא חיית מחמד נפוצה אצל חובבי גמלי שלמה עקב גודלו המרשים והקלות היחסית שבגידולם. רבים מצליחים לזווג בשבי את מין זה תוך כדי שמירה על הזכר על ידי הצעת אוכל כהסחת דעת עבור הנקבה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]