גמל שלמה ירוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגמל שלמה ירוק
גמל שלמה ירוק
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: גמלי־שלמה
משפחה: Mantidae
סוג: Sphodromantis
מין: גמל שלמה ירוק
שם מדעי
Sphodromantis viridis
פורסקל, 1775
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמל שלמה ירוק (שם מדעי: Sphodromantis viridis) הוא חרק השייך לסדרה גמלי שלמה והוא מצוי בטבע במערב אפריקה אך הופץ כמין פולש באזורים נוספים, בין השאר בספרד ובישראל. הוא נפוץ לאורך ישראל, מהגולן ועד צפון הנגב.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמל השלמה הירוק שוכן לרוב בחורשות או אזורי שיחים, בהם הוא יכול לטפס בינות הענף ולצוד חרקים ואף לטאות קטנות. אורכו בבגרות כ-8 ס"מ, צבעו ירוק דשא או חום הנוטה לצהוב. בראשו זוג עיניים גדולות ושלוש עיניים קטנות. למין זה כמה מאפיינים: שולי החזה משוננים עדינות, קיים שינון גם על גב הגפיים הקדמיות, לבוגרים נקודה לבנה על הכנפיים בצידי הגוף וצורת הגוף יחסית למינים אחרים.

קיימים כמה הבדלים בין הזכר לנקבה: לזכר 8 לוחות גחון לעומת 6-7 אצל הנקבה. כמו כן הזכרים קטנים יותר, בעלי בטן דקה ולרוב קצרה מכנפי החיפוי בניגוד לנקבה שהיא בעלת בטן נפוחה יותר המגיעה עד לכנפיים או עוברת אותם במקצת. המחושים של הזכר ארוכים יותר.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמל השלמה הירוק, כמו כל גמלי השלמה, הוא בעל גלגול חסר ולכן משיל עצמו כמה פעמים במצב הנימפה עד שמגיע לצורת הבוגר עם הכנפיים. בזמן היותו נימפה נוהג לפעמים לקפל את בטנו מעלה, מנהג שנעלם בגלגולו האחרון עם צמיחת הכנפיים. כמו שאר המינים במשפחתו נוהג להידמות לענף בזמן ציד ומתנועע קלות בזמן התקדמותו על העץ כאילו הרוח נושבת בו, מכאן השם גמל שלמה מתפלל. כאשר הוא מרגיש מאוים ומחליט שאין טעם לברוח נוהג לפרוס את כנפיו ולהצמיד את גפיו הקדמיות לצידי גופו בניסיון להשוות לגופו מראה רחב ומאיים יותר.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמל שלמה ירוק בוויקישיתוף
  1. ^ גמל שלמה ירוק באתר הרשימה האדומה של IUCN