גמר גביע אירופה לאלופות 1976

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1976
אירוע עונת 1975/1976 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 12 במאי 1976
מיקום האמפדן פארק, גלאזגו, סקוטלנד
שיפוט קרולי פלוטאי (הונגריה)
צופים 54,670
1975
1977
uefa.com

גמר גביע אירופה לאלופות 1976 התקיים בהאמפדן פארק בגלאזגו, סקוטלנד ב-12 במאי 1976, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1975/1976 היא באיירן מינכן הגרמנית, שניצחה במשחק סנט אטיין הצרפתית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-21 של גביע אירופה לאלופות.

באיירן מינכן זכתה בתואר בפעם השלישית ברציפות, בהופעתה השלישית בגמר. בכך, השוותה את מספר הזכיות שלה וכן את מספר הזכיות הרצופות שלה לזה של אייאקס אמסטרדם, שזכתה בתואר בין 1971 ל-1973. מנגד, סנט אטיין העפילה לגמר גביע אירופה לראשונה בתולדותיה, והייתה לנציגה הצרפתית השנייה בגמר המפעל, אחרי סטאד ריימס שהפסידה פעמיים לריאל מדריד, ב-1956 וב-1959.

באיירן העפילה לטורניר בעקבות זכייתה באליפות אירופה עונה קודם לכן. בבונדסליגה היא סיימה במקום העשירי בלבד, מרחק 16 נקודות מבורוסיה מנשנגלדבך. לעומתה, סנט אטיין העפילה לטורניר בזכות זכייתה באליפות צרפת לעונת 1974/1975, בפער של תשע נקודות מסגניתה אולימפיק מרסיי.

המשחק עצמו הוכרע משער של פרנץ רוט בדקה ה-57.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיירן מינכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שזכתה פעמיים רצופות בתואר, החלה באיירן את דרכה לעבר תואר שלישי מול ז'נס אש מלוקסמבורג. במשחק הראשון בחוץ הביסה באיירן את ז'נס 5-0 (צמדים לריינר צובל ולקרל היינץ רומניגה), ובגומלין השלימה ניצחון כפול כשגברה על ז'נס 3-1 משלושער של לודוויג שוסטר, בדרך לשלב הבא.

שמינית הגמר הפגישה בין באיירן לבין מאלמה השוודית. במשחק החוץ הופתעה באיירן ונוצחה 1-0. במשחק הגומלין, במשך השעה הראשונה של המפגש, עמדה התוצאה על שוויון 0-0 שהציבה את באיירן בפני הדחה מביכה בשלב מוקדם, אך אז הצליחה באיירן לאזן, והוסיפה שער נוסף פחות מרבע שעה לסיום כדי לגבור 2-0 על מאלמה, ועם 2-1 בסיכום המפגשים להעפיל לשלב רבע הגמר.

ברבע הגמר פגשה באיירן את בנפיקה ליסבון הפורטוגלית. באיירן שוב לא הצליחה לכבוש במשחק הראשון בחוץ, והפעם נפרדה מיריבתה בשוויון 0-0. בגומלין, לאחר מחצית ראשונה מאופסת, כבשה באיירן חמישייה במחצית השנייה (צמדים לברנד דורנברגר ולגרד מילר) בדרך לניצחון 5-1 ולשלב הבא.

המשוכה האחרונה בין באיירן לבין גמר שלישי ברציפות הייתה גבוהה במיוחד, ריאל מדריד הספרדית. המפגש הכפול היה לשעתו הגדולה של גרד מילר. במשחק הראשון באצטדיון סנטיאגו ברנבאו, עלתה ריאל ראשונה על לוח התוצאות עם שער בדקה השביעית, אך מילר איזן בשער חוץ חשוב לפני ההפסקה וקבע את תוצאת המשחק, 1-1. במשחק הגומלין הביתי שוב היה מילר לשחקן המכריע של המפגש, כשכבש כבר בדקה התשיעית את השער הראשון, והכפיל עם צמד אישי בדקה ה-31. באיירן ניצחה 2-0 והשלימה 3-1 בסיכום שני המפגשים, בדרך להופעה נוספת, שלישית ברציפות, בגמר גביע אירופה.

סנט אטיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת צרפת החלה את דרכה מול אלופת דנמרק, קיובנהאבנס בולדקלוב. במשחק הראשון בחוץ גברה סנט אטיין 2-0 על הדנים, והשלימה ניצחון כפול במשחק הגומלין עם 3-1, וניצחון 5-1 בסיכום שני המפגשים.

שלב שמינית הגמר הפגיש בין סנט אטיין לבין גלאזגו ריינג'רס. סנט אטיין שוב השיגה מקדמה זהה של 2-0 במשחק הראשון, שאותו אירחה. בגומלין, שהתקיים באצטדיון האמפדן פארק, האצטדיון המארח של משחק הגמר, שמרה סנט אטיין על מאזן מושלם בטורניר כשגברה על ריינג'רס 2-1 ו-4-1 בסיכום שני המפגשים.

ברבע הגמר הייתה סנט אטיין קרובה מאוד להדחה מהטורניר. היא שיחקה מול דינמו קייב מברית המועצות, והפסידה לה 2-0 במשחק הראשון בחוץ. במשחק הגומלין מצאה סנט אטיין את הרשת רק בדקה ה-65 מרגליו של הרבה רבלי. ז'אן מישל לארקה כבש שמונה דקות אחר כך והשלים את הקאמבק של הצרפתים. התוצאה נשמרה עד לסיום המשחק, שעבר להכרעה בהארכה. בדקה ה-107 כבש דומיניק רושטו את השער שקבע 3-0 לסנט אטיין, והעניק לה את הכרטיס לחצי הגמר.

לאחר המותחן בשלב רבע הגמר, פגשה סנט אטיין את פ.ס.וו. איינדהובן ההולנדית בקרב על המקום בגמר. במשחק הראשון בבית כבש לארקה כבר לאחר 17 דקות את השער היחיד במשחק, 1-0 לסנט אטיין. התוצאה נותרה גם לאחר משחק הגומלין, שהסתיים בשוויון 0-0, וזיכה את סנט אטיין לראשונה בתולדותיה בכרטיס לגמר גביע אירופה לאלופות.

גרמניה המערביתגרמניה המערבית באיירן מינכן סיבוב צרפתצרפת סנט אטיין
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
לוקסמבורגלוקסמבורג ז'נס אש 8 – 1 5 - 0 (חוץ) 3 - 1 (בית) סיבוב ראשון דנמרקדנמרק קיובנהאבנס בולדקלוב 5 – 1 2 - 0 (חוץ) 3 - 1 (בית)
שוודיהשוודיה מאלמה 2 – 1 0 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית) שמינית הגמר סקוטלנדסקוטלנד גלאזגו ריינג'רס 4 – 1 2 - 0 (בית) 2 - 1 (חוץ)
פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון 5 – 1 0 - 0 (חוץ) 5 - 1 (בית) רבע גמר ברית המועצותברית המועצות דינמו קייב 3 – 2 0 - 2 (חוץ) 3 - 0ה (בית)
ספרד 1939ספרד 1939 ריאל מדריד 3 – 1 1 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית) חצי הגמר הולנדהולנד פ.ס.וו. איינדהובן 1 – 0 1 - 0 (בית) 0 - 0 (חוץ)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיירן מינכן, תחת המאמן דטמר קראמר, הגיעה כדי לשמור על התואר ולהיות אלופת אירופה בפעם השלישית ברציפות. נגדה התייצבה סנט אטיין של המאמן רוברט הרבין, בניסיונה הראשון לזכות בתואר ועם תמיכה של כ-30,000 אוהדים צרפתים שהגיעו לסקוטלנד לעודד את הקבוצה. דומיניק רושטו נאלץ לפתוח על הספסל עקב פציעה.

המשחק נפתח באירוע מעורר מחלוקת, בו כבש גרד מילר לאחר עבודת הכנה טובה של ברנד דורנברגר שפרץ לבדו מחצי המגרש של קבוצתו ועד לעומק שטחה של סנט אטיין. השער נפסל בטענת נבדל, על אף שההילוכים החוזרים לא העידו בבירור על נכונות ההחלטה. מאז אותו אירוע, החלה סנט אטיין להשתלט יותר ויותר על קצב המשחק, להניע היטב את הכדור ולהגיע למצבי כיבוש. שמירה הדוקה של פרנץ רוט על קפטן סנט אטיין, ז'אן מישל לארקה, הצרה את צעדיו ומנעה ממנו לשלוט במרכז השדה.

בדקה ה-35 התקרבה סנט אטיין לשער הראשון, לאחר שדומיניק באת'ני בעט ממרחק וכבר הכניע את שוערה של באיירן, ספ מאייר, אך הכדור ניתז מהמשקוף ונגיחת ההמשך של הרבה רבלי נקלטה על ידי מאייר. חמש דקות אחר כך שוב הצליחה סנט אטיין להכניע את מאייר, ושוב המשקוף בא לעזרתם של הגרמנים, הפעם לאחר נגיחה של ז'אק סנטיני. מנגד, במעט ההתקפות שהצליחה לייצר, הצליחה באיירן לייצר איום ממשי על שערה של סנט אטיין, כשבעיטה של קרל היינץ רומניגה נהדפה בקושי על ידי השוער איוואן צ'ורקוביץ', שבזינוק נוסף לאחור מנע ברגע האחרון ממילר לכבוש מקרוב. המחצית הסתיימה בשוויון 0-0.

עם פתיחת המחצית השנייה נראתה באיירן משוחררת ובטוחה יותר. בדקה ה-57, היא אף עלתה על לוח התוצאות. המגן הארגנטינאי של סנט אטיין, אוסבלדו פיאסה, הכשיל את מילר כעשרים מטרים מהשער, מעט אלכסונית מצד שמאל. פרנץ בקנבאואר הסיט לפרנץ רוט שבעט בחצי גובה אל הרשת, 1-0 לבאיירן.

הלחץ של סנט אטיין הלך וגבר מרגע הבקעת השער, אך ללא הועיל. על אף היכולת הטובה וההזדמנויות הרבות, נותרה סנט אטיין ללא התואר, ובאיירן מינכן הייתה לאלופת אירופה בפעם השלישית ברציפות.


12 במאי 1976 גרמניה המערביתגרמניה המערבית באיירן מינכן 1 - 0 צרפתצרפת סנט אטיין האמפדן פארק, גלאזגו, סקוטלנד
צופים: 54,670
שיפוט: הונגריההונגריה קרולי פלוטאי
פרנץ רוט הובקע שער בדקה ה- 57' 57' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיירן מינכן
סנט אטיין
באיירן מינכן:
שוער 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ספ מאייר
מגן ימני 2 דנמרקדנמרק ג'וני האנסן
בלם 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית האנס-גאורג שוורצנבק
בלם 5 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פרנץ בקנבאואר (קפטן)
מגן שמאלי 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אודו הורסמן
קשר 11 גרמניה המערביתגרמניה המערבית יופ קאפלמן
קשר 6 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פרנץ רוט הובקע שער בדקה ה- 57' 57'
קשר 8 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ברנד דורנברגר
חלוץ 10 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אולי הנס
חלוץ 7 גרמניה המערביתגרמניה המערבית קרל היינץ רומניגה
חלוץ 9 גרמניה המערביתגרמניה המערבית גרד מילר
מאמן:
גרמניה המערביתגרמניה המערבית דטמר קראמר
סנט אטיין:
שוער 1 הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה איוואן צ'ורקוביץ'
מגן ימני 2 צרפתצרפת ז'ראר ז'נביון
בלם 4 ארגנטינהארגנטינה אוסבלדו פיאסה
בלם 5 צרפתצרפת כריסטיאן לופז
מגן שמאלי 3 צרפתצרפת פייר רפליני
קשר 6 צרפתצרפת דומיניק באת'ני
קשר 10 צרפתצרפת ז'אק סנטיני
קשר 8 צרפתצרפת ז'אן מישל לארקה (קפטן)
חלוץ 7 צרפתצרפת פטריק רבלי
חלוץ 11 צרפתצרפת כריסטיאן סרמאניה הוחלף בדקה ה-83 83'
חלוץ 9 צרפתצרפת הרבה רבלי
מחליפים:
קשר 15 צרפתצרפת דומיניק רושטו נכנס כמחליף בדקה ה-83 83'
מאמן:
צרפתצרפת רוברט הרבין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]