גמר גביע המדינה בכדורגל 2019

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2019
אירוע גביע המדינה בכדורגל 2018/2019
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 15 במאי 2019
מיקום אצטדיון סמי עופר, חיפה
שיפוט איתן שמואלביץ'
צופים 28,500
2018
2020
ההתאחדות לכדורגל בישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע המדינה בכדורגל 2019 התקיים באצטדיון סמי עופר בחיפה ב-15 במאי 2019, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 2018/2019 היא בני יהודה תל אביב, שניצחה במשחק את מכבי נתניה 5-4 בדו-קרב בעיטות עונשין, לאחר שוויון 1-1 בתום הארכה. הייתה זו המהדורה השמונים של גביע המדינה, וה-66 מאז קום המדינה.

בני יהודה זכתה בגביע הרביעי בתולדותיה, והראשון מאז 2017, אז גם כן נזקקה לדו-קרב פנדלים כדי לנצח במשחק הגמר את מכבי תל אביב. הייתה זו הופעתה השמינית במעמד גמר הגביע. מנגד, מכבי נתניה העפילה לגמר החמישי בתולדותיה, והראשון מאז ההפסד 0–1 בהארכה לעירוני קריית שמונה בגמר גביע המדינה 2014. מאזנה ערב משחק הגמר - שלושה הפסדים וניצחון בודד.

שתי הקבוצות כבר נפגשו בעבר במעמד הגמר, כאשר בגמר גביע המדינה 1978 גברה מכבי נתניה 1–2 על בני יהודה, וזכתה בגביע הראשון בתולדותיה.

במשחק הגמר העלה גיא מלמד את נתניה ליתרון כבר בדקה הרביעית, אך שמונה דקות לסיום איזן דור ג'אן עבור בני יהודה. לאחר שוויון 1-1 בתום הארכה, ניגשו הקבוצות לדו-קרב פנדלים. בבעיטה החמישית, במצב של שוויון 4-4, החמיץ גבי קניקובסקי את הבעיטה החמישית של נתניה, בעוד יובל אשכנזי כבש מנגד את הפנדל המכריע לזכות קבוצתו.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה תל אביב סיבוב מכבי נתניה
יריבה תוצאה יריבה תוצאה
בית"ר נורדיה ירושלים 3 - 1 סיבוב ח' מ.ס. דבורייה 5 - 1
הפועל נצרת עילית 2 – 0 שמינית הגמר הפועל באר שבע 0 – 0 (4 - 2פ)
הפועל עפולה 2 – 0 רבע הגמר (משחק ראשון) מכבי פתח תקווה 1 - 0
1 – 1 רבע הגמר (גומלין) 1 - 1
מכבי תל אביב 1 - 0 חצי הגמר הפועל חדרה 1 - 0

בני יהודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה הצטרפה למפעל בסיבוב ח', עם יתר קבוצות ליגת העל. בסיבוב הראשון היא הוגרלה למשחק חוץ באצטדיון טדי מול בית"ר נורדיה ירושלים מליגה א'. בדקה ה-16 עלתה המארחת ליתרון מפתיע מבעיטת עונשין של אבי יוסף, לאחר עבירה של השוער יהונתן שאבי על דייוויד גומז. בדקה ה-67 איזן דור ג'אן את התוצאה, ושלוש דקות לאחר מכן השלים צמד שהעלה את בני יהודה ליתרון ראשון במשחק. שלוש דקות לסיום קבע דולב חזיזה את תוצאת הסיום, 3-1 לבני יהודה[1].

בשמינית הגמר אירחה בני יהודה את הפועל נצרת עילית מהליגה הלאומית באצטדיון המושבה. פעם נוספת התקשתה בני יהודה להתמודד מול קבוצה מליגה נמוכה יותר עד לשלבי הסיום של ההתמודדות. דור ג'אן, בשערו השלישי במפעל, העלה את בני יהודה ליתרון ראשון בדקה ה-71. עשר דקות לאחר מכן קבע יובל אשכנזי את תוצאת הסיום, 2-0 לבני יהודה[2].

בני יהודה שוב זכתה להגריל קבוצה מליגה נמוכה יותר, כאשר הוגרלה ברבע הגמר מול הפועל עפולה. במשחק הראשון באצטדיון העירוני עפולה העלה שי קונסטנטין את בני יהודה ליתרון בדקה ה-59. ארבע דקות לסיום הכפיל דור ז'אן, בשערו הרביעי המפעל, וקבע את תוצאת הסיום, 2-0 לבני יהודה[3]. בגומלין במושבה עלתה עפולה ליתרון ראשון בדקה ה-31 משער של יוריצה גרגץ, והייתה רחוקה שער ממחיקת יתרונה של בני יהודה מהמשחק הקודם, אך יאקוב סילבסטר איזן בדקה ה-55 וקבע 1-1 בסיום[4], ועם 1–3 בסיכום המפגשים עלתה בני יהודה לחצי הגמר.

בחצי הגמר פגשה בני יהודה את אלופת המדינה בסיום אותה העונה, מכבי תל אביב, באצטדיון טדי בירושלים. שער בודד של יובל אשכנזי בדקה ה-77 קבע את תוצאת המשחק, 1-0 לבני יהודה[5], בדרך לגמר הגביע השמיני בתולדותיה.

מכבי נתניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי נתניה פתחה את הופעותיה בגביע בסיבוב ח', כשאירחה את מ.ס. דבורייה מליגה ב' באצטדיון נתניה. אביב אברהם העלה את נתניה ליתרון לאחר תשע דקות בלבד וקבע את תוצאת המחצית, אך שלוש דקות בתוך המחצית השנייה איזנה דבורייה מרגליו של ויאם עמאשה. ארבע דקות בלבד לאחר מכן חזרה נתניה להוביל משער של פאטוס בצ'יראי, גיא מלמד הוסיף צמד (65 ו-77) ואביב אברהם, שפתח את מסכת השערים, השלים צמד בתוספת הזמן וקבע את תוצאת הסיום, 5-1 לנתניה[6].

בשמינית הגמר שוב הוגרלה מכבי נתניה כקבוצה הביתית, כאשר אירחה את הפועל באר שבע. על אף שהאורחת נחשבה לעדיפה, ושחקנה של נתניה ניקו אולסק הורחק בכרטיס צהוב שני בדקה ה-71, המשחק וההארכה הסתיימו ללא שערים. בדו-קרב הפנדלים עצר דני עמוס את הניסיונות של מרואן כבהא ושל מאור מליקסון, כאשר מנגד בעט דודי תירם לעמוד השער. את הבעיטה החמישית כבש גיא מלמד עבור נתניה ושלח אותה לרבע הגמר עם 2–4 בדו-קרב[7].

ברבע הגמר שוב פגשה נתניה יריבה מהליגה הבכירה, כאשר הוגרלה למפגש כפול מול מכבי פתח תקווה. במשחק הראשון בנתניה הכריע בצ'יראי במבצע אישי את ההתמודדות בדקה ה-47, 1-0 לנתניה בסיום[8]. בגומלין במושבה, המשיך בצ'יראי להוביל את התקפת נתניה וכבש שתי דקות לסיום את שער היתרון של נתניה. תומאש סיבוק איזן דקה אחת בתוך תוספת הזמן, אך פתח תקווה כשלה לכבוש בשנית, והמשחק הסתיים בשוויון 1-1[9]. בסיכום, 2-1 לנתניה, שמעפילה לחצי הגמר.

בחצי הגמר פגשה נתניה את הפועל חדרה, יריבתה לפלייאוף העליון בליגת העל באותה העונה. המשחק התקיים באצטדיון בנתניה, אצטדיונן הביתי של שתי הקבוצות, בעקבות בקשתן להזיזו מאצטדיון טדי. השער היחיד במפגש נכבש כבר בדקה ה-25, כאשר גבי קניקובסקי בעט היטב ממרחק וקבע את תוצאת המשחק. שתי דקות החמיץ בצ'יראי מהנקודה הלבנה, ובסיום 0–1 לנתניה בדרך לגמר החמישי בתולדותיה[10].

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה של המאמן יוסי אבוקסיס עלתה למשחק במערך של שלושה בלמים - דן מורי, קרלוס קוויאר ואיציק עזוז, כאשר בהתקפה מאוויס צ'יבוטה ויאקוב סילבסטר שמטרתם הייתה לכבוש בהתקפות מעבר מהירות. מנגד, סלובודאן דראפיץ' חסר את הקפטן ויקי כחלון, שהורחק מול מכבי תל אביב במחזור הליגה שנערך מספר ימים קודם לכן, ועלה במערך של 4-4-2. פאטוס בצ'יראי וגיא מלמד הובילו את ההתקפה, כאשר מאחוריהם גבי קניקובסקי.

המשחק נפתח בשער מרהיב של גיא מלמד כבר בדקה הרביעית. שחקנה של נתניה קיבל כדור במרכז השדה, התקדם ובעט בעוצמה מכשלושים מטרים לקורה ולפינה הגבוהה של אמיליוס זובאס, וקבע 0–1 לשחקניו של דראפיץ'. דקה לאחר מכן, החמיץ סילבסטר מתוך הרחבה את ההזדמנות של בני יהודה לשוויון מהיר. צ'יבוטה אף הוא ניסה לאזן בדקה ה-19, אך הבעיטה שלו מחוץ לרחבה נהדפה על ידי דני עמוס לקרן.

בדקה ה-29 נאלצה בני יהודה לבצע חילוף ראשון כפוי, לאחר שאיסמאילה סורו נפגע מתיקול של עלי מוחמד והוחלף בתאמבי סגס. חמש דקות אחר כך התקרבה בני יהודה לשוויון כאשר שי קונסטנטין בעט כדור חופשי מכ-17 מטרים, החליק תוך כדי הבעיטה והכדור השטוח והחזק נעצר רק בעמוד ויצא. בדקת הסיום של המחצית חטף צ'יבוטה לאחר מסירה חלשה בהגנת נתניה שלא הגיעה ליעדה, חדר לרחבה ובעט שטוח, עמוס קלט.

במחצית, 1-0 למכבי נתניה, הודות לשער המוקדם של מלמד.

מחצית שנייה והארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה עלתה למחצית השנייה בגישה התקפית וחיפשה שוויון. בדקה ה-54 שלח צ'יבוטה כדור מאגף שמאל אל הפינה הימנית של תיבת החמש. הכדור עבר את כל שחקני ההגנה של נתניה והגיע לקונסטנטין, שמקרוב בעט גבוה מעל לשער.

לאחר דקות ארוכות ללא מצבים ממשיים לכיבוש, הצליחה בני יהודה להשוות את התוצאה. דור ג'אן, שעלה לשחק רק בדקה ה-75, הצליח להשיג את השוויון בדקה ה-82. קונסטנטין פרץ מימין והעביר כדור רוחב, וג'אן מקרוב כבש בנגיעה, 1-1. התוצאה נשמרה עד לסיום, והקבוצות הלכו להכרעה בהארכה.

לאחר שלא הפגינו יכולת התקפית ראויה לאורך המשחק, חזרה נתניה לחפש את שער היתרון. שבע דקות בתוך ההארכה ניסה יאחמיר היקה את מזלו בבעיטה מרחוק, אך זובאס הדף לקרן. בהמשך ניסה גם קניקובסקי מתוך הרחבה, אך נבלם אצל שחקן הגנה כתום. מנגד, פעולה יפה של עמית זנטי, שפרץ משמאל ועבר שני שחקנים, הסתיימה בבעיטה שנהדפה אצל עמוס. דור ג'אן הגיע לכדור החוזר אך מעד ולא הצליח לבעוט לשער, ונתניה נמנעה מספיגה. בתוך תוספת הזמן של ההארכה, ביצע דולב אזולאי עבירה גסה כששלח רגל גבוהה ופגע בזנטי. השופט איתן שמואלביץ' שלף לעברו כרטיס אדום ישיר.

המשחק הלך להכרעה בדו-קרב פנדלים. שתי הקבוצות כבשו את כל ארבע הבעיטות הראשונות שלהן, והגיעו לבעיטה החמישית והמכרעת בשוויון 4-4. זובאס הדף את הבעיטה של קניקובסקי, בעוד עמוס הצליח רק להדוף את הבעיטה של אשכנזי, שקבע 4–5 לבני יהודה בדו-קרב, וזכייה רביעית למועדון בגביע המדינה.


15 במאי 2019
20:55
בני יהודה תל אביב 1 - 1ה מכבי נתניה אצטדיון סמי עופר, חיפה
צופים: 28,500
שיפוט: איתן שמואלביץ'
דור ג'אן הובקע שער בדקה ה- 82' 82' (סיקור) גיא מלמד הובקע שער בדקה ה- 4' 4'
    תוצאת פנדלים  
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים דור ג'אן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים דולב חזיזה
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים תאמבי סגס
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים עמית זנטי
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים יובל אשכנזי
5–4 הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים סתיו פיניש
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים מוטי ברשצקי
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים טים הויבך
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים ניקו אולסק
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים גבי קניקובסקי
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה תל אביב
מכבי נתניה
שוער 1 ליטאליטא אמיליוס זובאס
מגן ימני 7 ישראלישראל שי קונסטנטין
בלם 17 ישראלישראל איציק עזוז (קפטן) הוחלף בדקה ה-56 56'
בלם 24 ספרדספרד קרלוס קוויאר הוחלף בדקה ה-75 75'
בלם 2 ישראלישראל דן מורי
מגן שמאלי 23 ישראלישראל מתן בלטקסה
קשר 19 חוף השנהבחוף השנהב איסמאילה סורו הוחלף בדקה ה-29 29'
קשר 6 ישראלישראל יובל אשכנזי
קשר 9 ישראלישראל דולב חזיזה
חלוץ 13 הרפובליקה של קונגוהרפובליקה של קונגו מאוויס צ'יבוטה כרטיס צהוב בדקה ה-61 61'
חלוץ 12 סלובקיהסלובקיה יאקוב סילבסטר הוחלף בדקה ה-100 100'
מחליפים:
שוער 55 ישראלישראל יהונתן שאבי
מגן 26 ישראלישראל עמית ביטון נכנס כמחליף בדקה ה-56 56'
קשר 21 ישראלישראל תאמבי סגס נכנס כמחליף בדקה ה-29 29'
קשר 22 ישראלישראל אבישי כהן
חלוץ 10 ישראלישראל עמית זנטי נכנס כמחליף בדקה ה-100 100'
חלוץ 18 ישראלישראל דור ז'אן נכנס כמחליף בדקה ה-75 75'
חלוץ 89 סרביהסרביה פייסל מוליץ'
מאמן:
ישראלישראל יוסי אבוקסיס
שוער 82 ישראלישראל דני עמוס
מגן ימני 24 ישראלישראל מוחמד זבידאת הוחלף בדקה ה-69 69'
בלם 31 גרמניהגרמניה טים הויבך
בלם 13 סרביהסרביה ברנקו ורגוץ' כרטיס צהוב בדקה ה-110 110'
מגן שמאלי 12 ישראלישראל ג'ונתן בורנשטיין כרטיס צהוב בדקה ה-82 82'
קשר אחורי 52 ניז'רניז'ר עלי מוחמד כרטיס צהוב בדקה ה-33 33' הוחלף בדקה ה-51 51'
קשר מרכזי 77 ישראלישראל ניקו אולסק (קפטן) כרטיס צהוב בדקה ה-102 102'
קשר מרכזי 8 אלבניהאלבניה יאחמיר היקה הוחלף בדקה ה-106 106'
קשר התקפי 36 ישראלישראל גבי קניקובסקי
חלוץ 10 ישראלישראל גיא מלמד הוחלף בדקה ה-73 73'
חלוץ 21 מונטנגרומונטנגרו פאטוס בצ'יראי כרטיס צהוב בדקה ה-62 62'
מחליפים:
שוער 22 ישראלישראל גולן אלקסלסי
מגן 3 ישראלישראל דודי טויטו
מגן 25 ישראלישראל דודי תירם
מגן 20 ישראלישראל דולב אזולאי הורחק בכרטיס אדום בדקה ה-120 120' נכנס כמחליף בדקה ה-69 69'
קשר 15 ישראלישראל אביב אברהם כרטיס צהוב בדקה ה-85 85' נכנס כמחליף בדקה ה-73 73'
קשר 70 ישראלישראל מוטי ברשצקי נכנס כמחליף בדקה ה-106 106'
חלוץ 30 ישראלישראל סתיו פיניש כרטיס צהוב בדקה ה-54 54' נכנס כמחליף בדקה ה-51 51'
מאמן:
סרביהסרביה סלובודאן דראפיץ'

עוזרי שופט:
ישראלישראל עידן ירקוני (קוון)
ישראלישראל קיריל באליקין (קוון)
ישראלישראל רועי ריינשרייבר (שופט וידאו)
ישראלישראל דני קרסיקוב (ע. שופט וידאו)

שופט רביעי:
ישראלישראל ארז פפיר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גביע המדינה: בני יהודה חזרה מפיגור ל-1:3 מול בית"ר נורדיה ועלתה לשמינית הגמר, באתר וואלה!‏, 20 בדצמבר 2018
  2. ^ גביע המדינה: בני יהודה ניצחה 0:2 את הפועל נצרת עילית והעפילה לרבע הגמר, באתר וואלה!‏, 16 בינואר 2019
  3. ^ רבע גמר גביע המדינה: בני יהודה ניצחה 0:2 את הפועל עפולה, באתר וואלה!‏, 05 בפברואר 2019
  4. ^ גביע המדינה: בני יהודה עלתה לחצי הגמר אחרי 1:1 עם הפועל עפולה, באתר וואלה!‏, 26 בפברואר 2019
  5. ^ גביע המדינה: בני יהודה ניצחה 0:1 את מכבי תל אביב ועלתה לגמר, באתר וואלה!‏, 03 באפריל 2019
  6. ^ צמדים למלמד ולאברהם, 1:5 לנתניה על דבוריה, באתר ONE‏, 20 בדצמבר 2018
  7. ^ דוד בן-שימול, הלך גם הגביע: הפועל באר שבע הודחה ע"י מכבי נתניה, באתר ynet, 15 בינואר 2019
  8. ^ גביע המדינה: מכבי נתניה ניצחה 0:1 את מכבי פתח תקוה ברבע הגמר הראשון, באתר וואלה!‏, 05 בפברואר 2019
  9. ^ גביע המדינה: מכבי נתניה סיימה ב-1:1 עם מכבי פתח תקוה והעפילה לחצי הגמר, באתר וואלה!‏, 27 בפברואר 2019
  10. ^ גביע המדינה: מכבי נתניה ניצחה 0:1 את הפועל חדרה ועלתה לגמר, באתר וואלה!‏, 02 באפריל 2019