דודאים (אתר פסולת)

(הופנה מהדף גני הדס)
דודאים
מידע כללי
סוג מטמנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מועצה אזורית בני שמעון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – העשור של 1990
תאריך פתיחה רשמי שנות ה־90 של המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 470 דונם עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°19′00″N 34°44′00″E / 31.31666667°N 34.73333333°E / 31.31666667; 34.73333333
www.dudaim.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דודאים הוא אתר לסילוק פסולת המשתרע על שטח של 470 דונם, וממוקם כ-5 ק"מ צפונית מערבית לבאר שבע, קרבה זו גורמת למורת רוחם של האזרחים הגרים במערב באר שבע המתלוננים על ריח חריף של אשפה לפרקים, בשטחה של מועצה אזורית בני שמעון, מיקום האתר סמוך לאשל הנשיא ופועל מאמצע שנות ה-90. החל משנת 1998 שודרג אתר דודאים והחל לפעול על פי תקנות מחמירות של טיפול בפסולת. האתר משלב הטמנה פעילה ומרכז ללימוד נושאי סביבה. האתר מחולק לאגפים המטפלים בפסולת מסוגים שונים החל בפסולת ביתית וכלה בגזם גינות.

בשנת 2004 החל לפעול אתר להטמנת פסולת יבשה, בצמוד לאתר הקיים, כדי לצמצם את נפחי הפסולת המגיעה להטמנה, ולהגביר את המיחזור בסוגי פסולות הניתנים למיחזור על ידי הפרדתם מהפסולת הביתית.

באתר הוקצה שטח להקמת מפעלי מיחזור. המפעלים מתוכננים לטפל בכל סוגי הפסולות המגיעים לאתר, כגון: מפעל לקומפוסט, לפסולת ביתית, מיחזור פסולת בניין וכדומה.[1]

מרבית הפסולת ממרכז הארץ, כ-1,100 טון מדי יום, מובלת ומוטמנת לאתר דודאים מתחנת המעבר בחיריה. האתר אטום ומבודד מהסביבה על ידי שכבות אטימה וביריעות פוליאתילן, וכך נמנע זיהום של מי התהום והקרקע. כחלק מתהליך התסיסה של החומרים האורגנים המוטמנים באתר, נפלטים גזים, כגון גז מתאן, הנאספים ומשמשים כחומר דלק לתחנת כוח המייצרת חשמל ירוק.

האתר מופעל על ידי מועצה אזורית בני שמעון ומכניס לה רווחים נאים. בשנת 2010 החליטה רשות המיסים לשנות את סיווג האתר ממלכ"ר לעוסק והחלטה זאת אושרה בידי בית המשפט העליון, בהתחשב בכך שהאתר פועל בסביבה תחרותית.[2]

גני הדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריכת עופות מים בגני הדס
להקות של דיה מצויה הנמצאות בסביבת אתר דודאים באלפיהם בחורף

גני הדס הוא חלק מאתר "דודאים", ומשמש להטמנת פסולת מוצקה. האתר הוקם בשנת 1998 על ידי חברת "מממ - מפעלי מטמנות מאוחדים" שזכתה במכרז בשיטת BOT, לאחר שהופסקה הטמנת פסולת באתר "חיריה".

הפסולת מגיעה לאתר מאזור גוש דן וממספר ערים ורשויות מקומיות. האתר משתרע על שטח של כ-680 דונם, וכמות הפסולת הנטמנת בו מוערכת ב-2,700 טון ביום וכ-850,000 טון בשנה. ב"גני הדס" מרכז מבקרים פארק הכולל גן חיות, אגם ברווזים ודגים. הפארק פתוח לקהל כל ימות השבוע ללא תשלום.

באתר הוקמה תחנת כוח על ידי חברת ההקמה (EPC). תחנת הכוח מספקת כוח בהספק מותקן של 7 מגה-ואט, והיא הגדולה בישראל להפקת חשמל מגז מטמנות. התחנה הוקמה במסגרת המאמץ הבינלאומי למניעת פליטת גזי חממה לאטמוספירה - פרוטוקול קיוטו. על פי חברת ההקמה "הביוגז (Landfill gas), הנוצר ספונטנית במטמנה, נאסף באמצעות מערך קידוחי בארות החודרים אל תוך גוף הפסולת. הביוגז נשאב על ידי מפוחים ייעודיים מגוף המטמנה, עובר ניקוי ומועבר אל מנועי הגז להפקת חשמל. באם תחנת הכוח אינה פועלת, עקב עבודות תחזוקה או במידה וכמות הביוגז עולה על הכמות הדרושה למנועי הגז, מועבר הביוגז ללפיד סגור לשריפתו. כך, כאשר הביוגז מנוצל ליצירת חשמל או נשרף בלפיד, המערכת מונעת פליטה של ביוגז לאוויר ובכך מסייעת לשמירה על איכות הסביבה ומזעור סיכונים בטיחותיים וסביבתיים".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דודאים בוויקישיתוף

(אורכב 12.10.2016 בארכיון Wayback Machine) - האתר הרשמי

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]