גסטלוגאצ'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גסטלוגאצ'ה
Gaztelugatxe
נתונים גאוגרפיים
מיקום האוקיינוס האטלנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 43°26′49″N 2°47′06″W / 43.447°N 2.785°W / 43.447; -2.785
אורך 0.270 קילומטר
רוחב 80 מטר
נתונים מדיניים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 0
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המדרגות ממבט מהמנזר מלמעלה

גַסְטֵלוּגָאצֶ'הבסקית: Gaztelugatxe) הוא איון על חוף ביסקאיה השייך לעיריית ברמאו (Bermeo), בחבל הבסקים (ספרד). הוא מחובר ליבשת על ידי גשר מעשה ידי אדם. על גבי האי עומדת כנסייה (בשם גסטלוגאצ'קו דוניין (בסקית); סן חואן דה גסטלוגאצ'ה (ספרדית)), המוקדשת ליוחנן המטביל, והיא מתוארכת למאה העשירית, אף שתגליות מעידות שייתכן שהמנזר הוא מהמאה התשיעית. ביחד עם האי השכן, אקץ, הם יוצרים ביוטיפ מוגן המשתרע מהעיר באקיו עד קייפ מציצאקו, על מפרץ ביסקאיה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה "גסטלוגאצ'ה" נובעת מהמילה הבסקית gaztelu = "טירה", "מבצר" ו gaitz = "קשה", "עצום", ויצרו את השילוב גסטלו גצה (המבצר הקשוח).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומו האסטרטגי של האתר הקנה לו תפקיד חשוב באירועים היסטוריים. היה זה אחד המקומות שבהם מושל ביסקאיה, סאן חואן דה לארה, התעמת עם אלפונסו האחד עשר, מלך קסטיליה, בשנת 1334.

ב-1594 המקום הותקף על ידי הוגנוטים של לה רושל, אשר בזזו אותו. במאה ה-18 המקום הותקף על ידי חיילים אנגלים, ובמלחמת האזרחים הספרדית התקיים קרב "קייפ מצ'יצ'אקו" בקרבת מקום.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדרגות והנתיב אל הצוק

החוף הבסקי סוער באזור זה. הים שוחק את סלעי החוף ללא הרף ויוצר מנהרות, קשתות ומערות. האי גסטלוגאצ'ה נמצא במרכז חלק זה של החוף ליד אי קטן, אקץ, המשמש מפלט לציפורים.

מבנים באי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

למנזר יש גישה בשביל צר החוצה גשר עשוי אבן מוצקה, ולאחר מכן ישנה עלייה של 231 מדרגות[1] (מקורות אחרים מצטטים את המספר 229 או 237). על פי האגדה, לאחר העלייה המאומצת אל ראש הצוק, על המטפס לצלצל בפעמון שלוש פעמים ולהביע משאלה.

המנזר מכיל גם מנחות מן המלחים ששרדו ספינות טרופות.

הכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה הקטנה, 80 מטר מעל פני הים, מתוארכת למאה העשירית. בשנת 1053 היא נתרמה על ידי דון איניגו לופז, מושל ביסקאיה, למנזר סן חואן דה לה פנייה ליד חאקה בהואסקה. קברים מימי הביניים מהמאה התשיעית והשתים-עשרה נמצאו על הטיילת ובתוך הכנסייה.

ב-1593 המקום הותקף ונבזז על ידי פרנסיס דרייק. בין שאר האירועים, המקום עלה באש מספר פעמים. ב-10 בנובמבר 1978, המקום נהרס בשריפה. שנתיים מאוחר יותר, ב-24 ביוני 1980, המקום נחנך מחדש. הכנסייה שייכת לקהילה של סאן פלאיו בעיירה באקיו.

אתר צילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

HBO צילם סצינות בעונה השביעית של סדרת הפנטזיה "משחקי הכס" באי הזעיר.[2] גסטלוגאצ'ה שימש כאתר הצילום לדרגונסטון. את הטירה הוסיפו באופן דיגיטלי.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גסטלוגאצ'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ San Juan de Gaztelugatxe, guggenheim-bilbao.eus,
  2. ^ "'Juego de Tronos' elige el entorno de San Juan de Gaztelugatxe" ['Game of Thrones' chooses the environs of San Juan de Gaztelugatxe]. EITB. 19 ביולי 2016. {{cite news}}: (עזרה) serving as the castle Dragonstone