גרגנורניס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגרגנורניס
תקופה
סוף מיוקן 9–5.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: אווזאים
משפחה: ברווזיים
סוג: גרגנורניס
מין: Garganornis ballmanni
שם מדעי
Garganornis
Meijer, 2014
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרגנורניס (שם מדעי: Garganornis; מילולית: "העוף של גרגנו") הוא סוג של ברווז ענקי נכחד ממשפחת הברווזיים אשר חי במהלך תקופת המיוקן לפני 9-5.5 מיליון שנה באי הקדום גרגנו (אנ') אשר כיום מצוי בשטחי פוג'ה שבאיטליה. בסוג זה היה מין אחד - Garganornis ballmanni, אשר התגלה בשנת 2014. המין קרוי על שם החוקר שתיאר אותו, פטר בלמן (Peter Ballmann). ממצאים נוספים מהאזור התגלו ב-2016 בל'אקווילה. נמצאו ממנו מספר עצמות מפרקים ועצמות גפיים המרמזים על קרבתו לברווזים, אם כי ישנו קשר גם לגסטורניסיים הענקיים.

הגרגנורניס היה גדול מכל ברווז חי, גם מהברבור המצוי, הכבד שבברווזים והוא הגיע למשקל 15-22 ק"ג כשעצמות החזה שלו היו גדולות ב-30% והוא גדל כחלק ממעברו לאי. ככל הנראה הוא היה חסר יכולת תעופה עקב משקלו. הוא גם היה בעל שרירי תעופה קצרים יותר ובעל עצמות קצרות מדי ביחס לאורכו. מבנה השורש שלו הזכיר את הרגל של כמה אווזים גדולים וגם של הקמיקי מדרום אמריקה.

הוא חי סביב פאונה אנדמית לאי שכללה תנשמות ענק, דורס גדול מהסוג גרגנואטוס (Garganoaetus), הפרסתן הקטן הופליטומריקס וקיפוד ענקי טורף - הדינוגלריקס שאולי ניזון מהברווז. יונקים אלה אולי הגיעו לאי דרך רפסודות צפות. בסוף המיוקן האי אולי התאחד עם יבשת אירופה ואיטליה ואולי דבר זה גרם להכחדת הברווז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרגנורניס בוויקישיתוף
  • גרגנורניס, באתר GBIF (באנגלית)