גרייס קלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרייס קלי
Grace Kelly
גרייס קלי ב-1956
גרייס קלי ב-1956
לידה 12 בנובמבר 1929
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית ארצות הברית (48 כוכבים)ארצות הברית (48 כוכבים)
פטירה 14 בספטמבר 1982 (בגיל 52)
מונטה קרלו, נסיכות מונקו מונקומונקו
מקום קבורה קתדרלת ניקולס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Grace Patricia Kelly עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, מונקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1949–1956 (כ־7 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג רנייה השלישי, נסיך מונקו (18 באפריל 195614 בספטמבר 1982) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים קרוליין, נסיכת הנובר, אלבר השני, נסיך מונקו, סטפני, נסיכת מונקו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גרייס קלי

הנסיכה גרייס ממונקואנגלית: Princess Grace of Monaco; נולדה כגרייס פטרישיה קלי; באנגלית: Grace Patricia Kelly‏; 12 בנובמבר 192914 בספטמבר 1982), הייתה שחקנית אמריקנית זוכת אוסקר, אשר נישאה לרנייה השלישי, נסיך מונקו. היא אמו של השליט הנוכחי של הממלכה, הנסיך אלבר השני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלי נולדה בפילדלפיה למשפחה קתולית ממוצא אירי, בת לחברה הגבוהה. אביה, ג'ון ב. קלי (אנ') היה אלוף אולימפי בחתירה שזכה ב-3 מדליות זהב בשתי אולימפיאדות (אנטוורפן 1902 ופריז 1924), מיליונר, אשר עשה את הונו במו ידיו. משפחתה של האם הייתה ממוצא גרמני. היא הייתה אחת מארבעה ילדים, היו לה שתי אחיות ואח.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס קלי וקרי גרנט בסרט "לתפוס גנב" 1955

קלי לדוגמנית ולאחר מכן לשחקנית קולנוע למרות שמשפחתה התנגדה לכך,. בשנת 1951 הופיעה בתפקיד משני בסרטה הראשון "ארבע עשרה שעות", דרמה העוסקת באדם העומד על בניין גבוה ומבקש להתאבד. תפקיד זה הביא לתפקידה החשוב הראשון - אשתו הצעירה של השריף ויל קיין (גרי קופר) הנוטשת את עקרונותיה הפציפיסטים והקוויקרים ומסייעת לבעלה בקרב אקדחים כנגד פושעים היוצאים להורגו בסרט "בצהרי היום" (1952). הסרט נחשב לטוב בסוגו, ועל אף שתפקידה של קלי היה תפקיד משני, הופעתה המרשימה משכה תשומת לב רבה.

סרטה הבא "מוגמבו" (1953) היה דרמה על משולש אהבים שהתרחש בקניה. קלי שיחקה לצד הכוכבים הגדולים קלארק גייבל ואווה גרדנר. על תפקידה בסרט הייתה קלי מועמדת לפרס האוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר, אך לא זכתה בו.

קלי משכה את תשומת לבו של הבמאי אלפרד היצ'קוק, אשר אהב לשלב בסרטיו נשים מטיפוס "הבלונדינית הקרירה", וקלי נראתה בעיניו כהתגשמותו המושלמת. בסרט "Dial M for Murder" (הוקרן בישראל כ"אליבי") (1954) שיחקה את רעייתו של ריי מילאנד הזומם להרגה. לאחר מכן שיחקה בסרט "חלון אחורי" (1954) לצידו של ג'יימס סטיוארט. תפקיד זה נחשב לאחד מתפקידיה הטובים, בו היא משחקת את חברתו של סטיוארט הצלם, המרותק לכיסא גלגלים, וסבור כי הוא ראה מחלונו מעשה רצח אכזרי. הסרט נחשב לאחד מסרטיו החשובים של היצ'קוק. את סדרת הסרטים הללו סיימה בסרט "לתפוס גנב" (1955), קומדיית מתח רומנטית לצידו של קרי גרנט, אשר צולמה בנסיכות מונקו.

בשנת 1955 זכתה בפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר על הופעתה בסרט "נערת הכפר", בו שיחקה כאשתו של זמר אלכוהוליסט הדוחפת אותו לשוב לבמה.

ב-1955 שימשה כשופטת בתחרות היופי מיס אמריקה.

הקומדיה המוזיקלית "החברה הגבוהה" (1956) הייתה סרטה האחרון, מאחר שנישואיה לנסיך רנייה אלצו אותה לפרוש מקריירת המשחק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס קלי, 1981

גרייס ניהלה מערכות יחסים עם רבים מכוכבי הוליווד - גרי קופר, ויליאם הולדן, ריי מילאנד ואחרים, שהיו מבוגרים ממנה וחלקם נשואים. בקלארק גייבל התאהבה בעת הסרטת הסרט "מוגמבו", ולאחר מכן התייחסה אליו במילים "מה עוד ניתן לעשות כאשר את לבד באוהל באפריקה עם קלארק גייבל?". בעת צילומי הסרט "החברה הגבוהה" ניהלה קלי רומן עם בינג קרוסבי אשר שיחק לצידה. קרוסבי היה מבוגר ממנה באותה עת ב-26 שנה.

לאחר שנים של מערכות יחסים עם הגברים המפורסמים בהוליווד, חיזר אחריה הנסיך רנייה השלישי מבית גרימלדי, נסיך מונקו. הנסיך, הרווק בן ה-32, שאף לשאתה לאישה בגלל גילו המבוגר יחסית והצורך להעמיד צאצא לשושלת בית גרימלדי אליה השתייך. קלי עברה בדיקת פוריות לוודא את פריונה, שכן בהיעדרו של יורש ראוי, עלולה הייתה מונקו להיות מסופחת לצרפת. בהיותה קתולית לא יכול היה רנייה להתגרש ממנה אילו לא הייתה פורייה. נטען גם כי הצעת הנישואים של רנייה לקלי באה בשנים של משבר כלכלי בנסיכות, והתעוררה תקוה שהקשר עם הכוכבת ההוליוודית ישיב וימקד את הזרקורים אל הנסיכה החדשה , יחזיר לבית המלוכה את תפארתו וישיב את התיירים ואת בעלי הממון שעברו ממנה לניס ולקאן.

רנייה וקלי נישאו ב-1956 בטקס מרהיב שסוקר בכל כלי התקשורת. עוד לפני נישואיה הופתעה קלי לשמוע מרנייה כי הוא מצפה ממנה לפרישה מוחלטת מעולם הקולנוע. היא העדיפה את הנישואים הנוצצים על הקריירה המפוארת, ופרשה בשיאה.

רנייה אף הוא לא היה זר לעולם הקולנוע, ובמשך שש שנים לפני נישואיו לקלי קיים מערכת יחסים עם השחקנית הצרפתייה ז'יזל פסקל. נטען כי היחסים נפסקו כאשר בדיקה רפואית העלתה כי פסקל אינה מסוגלת להרות, אך לאחר מכן נישאה פסקל לאחר וילדה לו ילדים.

לזוג המלכותי נולדו שלושה ילדים: הנסיכה קרוליין, הנסיכה סטפני, והנסיך אלבר השני, כיום נסיך מונקו.

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982 לקתה גרייס בשבץ בעודה נוהגת במכונית. כתוצאה מכך התרסקה המכונית, וקלי נפצעה קשה ומתה למחרת. בתה סטפני, שישבה לצדה, סבלה מפגיעות קלות. קלי נקברה בקתדרלת סנט ניקולא במונטה קרלו, מונקו.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס קלי בסרט "לתפוס גנב" (1955)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]