גרין מייל (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרין מייל
The Green Mile
מבוסס על גרין מייל עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פרנק דרבונט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פרנק דרבונט, דייוויד ואלדס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פרנק דרבונט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ריצ'רד פרנסיס-ברוס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טום הנקס
Scotty Leavenworth
ברי פפר
גארי סיניז
הארי דין סטנטון
דאבס גריר
ויליאם סדלר
אווה ברנט
ברנט בריסקו
ביל מק'קיני
פטרישה קלארקסון
גרהאם גרין
מייקל קלארק דאנקן
בוני האנט
דייוויד מורס
ג'פרי דמון
ג'יימס קרומוול
דאג האצ'יסון
מייקל ג'טר
סם רוקוול
פאולה מלקומסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה תומאס ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דיוויד טטרסול עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures, קאסל רוק אנטרטיינמנט, סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר, סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 בדצמבר 1999
משך הקרנה 189 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט כלא, סרט פנטזיה, סרט פלאשבק, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו greenmile
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרין מיילאנגלית: The Green Mile) הוא סרט דרמה-פנטזיה-פשע אמריקאי משנת 1999 שנכתב ובוים על ידי פרנק דרבונט על בסיס רומן מאת סטיבן קינג באותו השם משנת 1996. בסרט מככבים טום הנקס ומייקל קלארק דאנקן.

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-10 בדצמבר 1999, ומיד קיבל ביקורות חיוביות בעיקר על הסגנון הוויזואלי ועל ביצועי המשחק. הסרט זכה להצלחה קופתית כאשר הכנסותיו הגיעו לסכום של 286 מיליון דולר ביחס לתקציב של 60 מיליון דולר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מסופרת על ידי פול אדג'קומב בבית האבות בו הוא שוהה. אדג'קומב מספר לחברתו על קיץ 1935, כאשר הוא היה סוהר בית הסוהר "קולד מאונטיין" בתא הנידונים למוות באמצעות כיסא חשמלי. חלק זה של בית הסוהר כונה "המייל הירוק" על שם רצפת הלינוליאום שהייתה ירוקה. אל בית הסוהר מגיע אסיר חדש וגדול ממדים בשם ג'ון קופי, הנראה לשאר הסוהרים כמנומס מידי לביצוע פשע. לאחר מכן מתגלה לפול שג'ון קופי מואשם ברצח ואונס 2 אחיות, וכעת הוא מועמד לגזר דין מוות בשל מעשיו. הסוהרים מגלים עכבר שחדר לבית הסוהר ומסתתר במחסן, ובתחילה מנסים ללכוד אותו, אך הוא מצליח לחמוק, ובסופו של דבר מגיע לידיו של דל, אסיר בבית הסוהר, אשר מצליח לאלף אותו ומתיידד עימו.

אל בית הסוהר מגיע אסיר חדש בשם וויליאם ווארטון, המתגלה כאסיר רפה שכל ובעייתי, המתגרה בסוהרים ובאסירים. לאחר שג'ון קופי מרפא את דלקת השלפוחית של פול, ומחייה את העכבר של דל, מתגלים כוחותיו העל טבעיים בפני הסוהרים והאסירים, המתחילים לחשוד שג'ון למעשה חף מפשע.

דל, שהתיידד עם כל הסוהרים למעט פרסי, שהרג את עכברו, מובא אל תא הנידונים למוות. שאר הסוהרים מתקשים לבצע את גזר הדין מכיוון שהתיידדו עימו, למעט פרסי, שאינו מרטיב את הספוג שמונח על ראש הנידון למוות, האמור לזרז את מעבר החשמל אל גופו של הנידון, דבר שמוביל למוות מהיר יותר. דל מתחשמל וגופתו נשרפת כליל לתדהמת הנוכחים בתא, בזמן שג'ון חש את כאבו של דל, ומשחרר את העכבר שלו, שבורח למחסן. הסוהרים מענישים את פרסי בכך שנועלים אותו במחסן קשור, ויוצאים עם ג'ון אל ביתו של מנהל הכלא, האל מורס, שם ג'ון מרפא את אשתו החולה, לתדהמת האל. לאחר שהאסירים משחררים את פרסי, ג'ון תופס אותו, ומעביר את מחלתו אל פרסי, דבר המוביל אותו לירות בוויליאם למוות. כאשר פול שואל את ג'ון למעשיו, ג'ון משיב שהוא פגע באנשים ברעים, ובעזרת טלפתיה, מסביר לפול שוויליאם הוא האדם שרצח ואנס את הבנות, וג'ון הוא למעשה חף מפשע.

פול מתייעץ עם אשתו ומסביר לה שהוא מודע לעובדה שג'ון חף מפשע ומועמד לגזר דין מוות, ושאם יבצע את גזר הדין, אלוהים לא יסלח לו, אך הוא אינו יכול לעשות דבר בנידון. אשתו מייעצת לו לא לומר זאת לג'ון, ולהעמיד פנים שהוא אינו יודע דבר. פול מבצע בכאב ביחד עם הסוהרים את גזר הדין, וג'ון מוצא להורג.

לאחר מכן, מתגלה שג'ון העביר לפני מותו חלק מכוחותיו לפול ולעכבר, דבר המאפשר להם לחיות זמן רב. פול מספר לחברתו שעם הברכה האלוהית באה גם קללה: הוא יהיה מוכרח לצפות בכל קרוביו מתים, כאשר הוא יחיה לנצח או ימות בעוד עשורים שלמים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר למייקל קלארק דאנקן, מיקס הסאונד הטוב ביותר ופרס האוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר. הסרט זכה גם בשני פרסי סאטורן, האחד בקטגוריית סרט המתח הטוב ביותר והשני פרס שחקן המשנה הטוב ביותר, אותו קיבל דאנקן עבור תפקידו כג'ון קופי.

הסרט נחשב כנאמן למדי למקור וקינג עצמו טען שבקוראו את התסריט שהוגש לו לפני הבימוי, חשב כי מדובר בתסריט הטוב ביותר שנכתב על פי אחד מספריו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרין מייל בוויקישיתוף