גרי מנדלבאום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרשון (גרי) מנדלבאום
תוכנית טלוויזיה הפיג'מות
הפיג'מות בקפה קר סול
הפיג'מות במופע של דובל'ה
מנדלבאום בלש פרטי
הופעה ראשונה הפיג'מות עונה 1 פרק 1: "איך הכול התחיל"
הופעה אחרונה הפיג׳מות - איחוד בבידוד (2020)
גילום הדמות יניב פולישוק
מידע
שם אמיתי גרשון מנדלבאום
כינויים גרי המבורגרי
סטטוס נשוי
תאריך לידה 1963 (משוער)
מקום לידה פתח תקווה
מין זכר
מקצוע בעל המבורגרייה
חוקר פרטי
דת יהודי
אזרחות ישראלית
מקום מגורים תל אביב-יפו
דמויות קשורות
משפחה שפרה מנדלבאום (אשה)
רוני מנדלבאום (בת)
שייקה מנדלבאום (בן)
פולי מנדלבאום (בן)
גברי מנדלבאום (בן)
אויבים שמעון צמחוני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יניב פולישוק
יניב פולישוק במהלך גילום הדמות בהופעה באוקטובר 2011

גרשון (גרי) מנדלבאום הוא דמות בדיונית שהופיעה בקומדיות המצבים "הפיג'מות", "הפיג'מות בקפה קר סול", "הפיג'מות במופע של דובל'ה" ו"מנדלבאום בלש פרטי". הדמות מגולמת על ידי יניב פולישוק. מאופיין בהתנהגות ממורמרת וילדותית.

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרי מנדלבאום סובל מהקרחה, לובש תמיד גופייה לבנה, מעליה אותה חולצה מכופתרת לבנה (שעם הזמן נהפכה לאפורה), ומכנסיים שחורים. בצעירותו היה לו שיער גולש.

מנדלבאום ידוע כאדם קמצן, עקשן, רודף בצע וילדותי. כמו כן, מביע רגשות מרמור ואובדנות. בעל גישה פרימיטיבית לגבי טכנולוגיה.

מנדלבאום מתעניין בגאולוגיה.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה גרעינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שפרה מנדלבאום – אשתו של גרי. ידועה כאישה בוטה, קשוחה וגדולת ממדים. גרי נוטה לציית לה מתוך פחד. דמותה גולמה פעמים בודדות, על ידי ליאת אחירון, במפגש בטרם הנישואים[1], בפעם השנייה על ידי ויקה פינקלשטיין[2], ופעם נוספת על ידי גלית גוטמן[3]. גרי נוהג לכנותה "מיפלצת".
  • רוני מנדלבאום – בתו הבכורה של גרי. בצעירותה מבלה את זמן הפנאי שלה בהמבורגרי. דמותה מגולמת ברוב הסדרות בהן גולמה הדמות של גרי. נהוגה בפי אביה "רונקיפליץ". מגולמת על ידי השחקנית אלי קרן־אסף.
  • שייקה (ישעיהו), פולי (פוליאל) וגברי (גבריאל) מנדלבאום – נקראים על שמות חברי הגשש החיוור. שייקה ידוע בלקויות הלמידה שלו ומצטייר כילד בעייתי ולא רצוי, מגולמים על ידי שון גיטלמן בגרסאות הבוגרות שלהם.
  • פישמן מנדלבאום – אביו של גרי. אדם זקן ועקשן שנהג לגור בבניין מעל ההמבורגרי. מגולם על ידי טוביה צפיר.
  • רותה מנדלבאום – אמו של גרי. גרה בצעירותה בבניין מעל ההמבורגרי. הייתה חברה בלהקה כושלת יחד עם ברכה קירשנברג, השכנה. מגולמת למשך מספר שניות בסדרה הפיג׳מות.
  • ברי מנדלבאום – אח תאום של גרי. מאופיין כנוכל. מגולם על ידי יניב פולישוק בתפקיד כפול.
  • צאלונית מנדלבאום – אחותם הצעירה של גרי וברי. מדריכה ראשית בקייטנה באילת. גם היא מגולמת על ידי פולישוק. הופעתה היחידה היא במופע "צחוק של הרפתקה".

משפחה מורחבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קובי פרג' – אחיין של גרי. חבר בלהקת הפיג'מות שחבריה מתארחים רבות בהמבורגרי. מגולם על ידי קובי פרג'.
  • דנה פרידר – אחיינית (בת אחותה) של שפרה. נשלחת על ידי שפרה לעבוד בהמבורגרי כבוגרת תואר למנהל עסקים. חברה בלהקת הפיג'מות שחבריה מתארחים רבות בהמבורגרי. מגולמת על ידי דנה פרידר.
  • אתי פולישוק – דודה של גרי. הייתה מורה להתעמלות בבית ספר "הס" בפתח תקווה בו למד גרי. בזכות מעמדה הצליח לסיים את לימודיו. מגולמת על ידי אתי פולישוק.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדלבאום גדל בפתח תקווה ולמד בבית ספר "הס" בעיר. הצליח לסיים את לימודיו בזכות דודתו אתי פולישוק (מגולמת על בסיס ועל ידי אתי פולישוק). בעודו תלמיד היה יושב ראש מועצת תלמידים. הוביל תפקיד זה במשך כשבועיים, עד שנתפס מבלה עם התלמידה שפרה בוימפלד, אותה הכיר בתקופת הלימודים, ביחידות בחדר המנהל, מה שגרם להדחתו.

מנדלבאום היה סולן בלהקת רוק שהקים יחד עם חברו ללימודים, עודד מנשה (דמות המגולמת על בסיס ועל ידי עודד מנשה).

באוקטובר 1984 הציע לשפרה נישואים, על פי גישה אחת. לעומת גישה אחרת על פיה בשנת 1982 כבר נישא לה. במסגרת הנישואים הקים משפחה - רוני (אלי קרן-אסף) הבת הבכורה, ושייקה, פולי וגברי, שלישיית בנים זהה.

בבגרותו החל לעבוד במסעדת "המבורגרי", המבורגרייה ברחוב מזא"ה 17 פינת מאפו בתל אביב. איכות המזון במסעדה ירודה ועל כן העסק נחשב כושל וכמעט נטול הכנסות ולקוחות.

בשנת 2004 התמודד לראשות העיר תל אביב.

בשנת 2006[4] מת מנדלבאום לאחר שאכל מאחת הנקניקיות הנמכרות במסעדתו. בשנת 2008[5] חזר לחיים.

בין העונה החמישית לשישית של הסדרה הפיג'מות פתח סוכנות בילוש מצליחה. הפעילות מתועדת בסדרה מנדלבאום בלש פרטי. בין עונות אלה ההמבורגרי היה סגור בשל הרעלת פימו של פקח מטעם משרד הבריאות, לאחר שאכל נקניקיה בהמבורגרי.

אויבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בהיותו נער, במסגרת בחירות לראשות מועצת התלמידים, רכש אויב, שמעון צמחוני (ניר רון), בהן ניצח מנדלבאום. באותה תקופה אהבו מנדלבאום וצמחוני את אותה נערה, שפרה בוימפלד, שבעתיד נישאה למנדלבאום, מה שהוסיף ליריבות ביניהם.

מאז ההפסד של צמחוני, הוא מנסה להתנקם במנדלבאום בהזדמנויות שונות בחיים, דבר שבא לידי ביטוי בפרק ייחודי בכל עונה של הפיג'מות החל מעונה 3, "צמחוני נגד מנדלבאום", וכן גם בסדרת הבת, מנדלבאום בלש פרטי. היריבות מתגלה לראשונה בסדרה הפיג'מות, כאשר צמחוני מנסה להתמודד לראשות עיריית תל אביב-יפו במערכת בחירות של שנת ה'תשס"ד (2004), אך מנדלבאום בתגובה מחליט לרוץ גם הוא לראשות העירייה. השניים מחבלים בתעמולה אחד של השני, ולבסוף אף אחד מהשניים לא זכה, אך אירוע זה הוסיף ליריבות.

כעבור תקופה צמחוני מתקבל לתפקיד ציבורי בעיריית תל אביב, מנהל מחלקת גבייה, במסגרתו נחשף לתוכניות הקמה של מערכת רכבת שצפויה לעבור בסמוך להמבורגרייה של מנדלבאום. צמחוני חומד במיקום האסטרטגי של ההמבורגרייה במזא"ה פינת מאפו, ומפעיל לחץ על מנדלבאום באמצעות דוחות ועבודות יזומות באזור ההמבורגרייה כדי לגרום למנדלבאום למכור לו את המקום. המזימה של צמחוני נחשפת וצמחוני נאסר לתקופה של כשנה. לאחר שחרורו, צמחוני שב ומנסה להפעיל לחץ על מנדלבאום באמצעות רכישת עסק מול ההמבוגרייה שלו, "הצמחו-בורגר", בתקווה שהתחרות והקשרים שלו יביאו את מנדלבאום לייאוש ולאילוץ סגירת המקום, אך גם הפעם המזימה נכשלת.

בתקופתו של מנדלבאום כבלש פרטי מגיע צמחוני במסווה של מרסס למשרד החקירות של מנדלבאום, שם ניסה להרעיל את מנדלבאום למוות. מנדלבאום נכנס למצב של קומה ובדרך נס מתעורר. בעקבות ניסיון ההרעלה נכנס צמחוני לכלא ומשתחרר כשנה אחרי.

ההתנצחות המתועדת האחרונה בין השניים התרחשה בשנת 2015 כאשר צמחוני שוב מנסה לגזול ממנדלבאום את ההמבורגרי על ידי כך שמחתים את גרי על חוזה ללא ידיעתו, לפיו האחרון לווה כסף עם ריבית שעתית וחייב להחזיר אותו תוך 24 שעות, ולא - ההמבורגרייה תעבור לבעלות המלווה. העסק כמעט מצליח עד שמתגלה כי ההמבורגרי חכור, ולא ניתן למכור ערך חכור.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות צברה פופולריות רבה בקרב הנוער הישראלי. הפכה ל"קאלט" כך שמשפטים שלה מצוטטים כחלק מהשיח היומיומי.[6]

גילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפיג׳מות - המחזמר (2003)
  • צחוק של הרפתקה (2010) - מופע של יובל המבולבל בשיתוף עם יניב פולישוק.
  • המופע של גרי מנדלבאום (2010) - מופע עם דמותו של גרי כשעלילתו מתרחשת כשמשפחתו נוסעת לביקור קרובים והוא מעביר את הזמן עם הקהל עד לשובם.
  • עודד פז והקסדות (2021-הווה) - מופע עם שירים מהסדרה "הפיג'מות" בביצועים מחודשים של עודד פז והרכב הקסדות, ואומנים אורחים, כשיניב פולישוק בדמות גרי ביניהן.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בסדרה הפיג'מות
  2. ^ בסדרה "מנדלבאום בלש פרטי"
  3. ^ פרק 200 של הסדרה "הפיג'מות" (בפרק זה כל הדמויות בסדרה בשחקנים אחרים
  4. ^ סוף העונה הרביעית של הסדרה הפיג'מות
  5. ^ תחילת העונה החמישית של הסדרה הפיג'מות
  6. ^ דינה גלוכמן, תהיו נינוחים: מילים מהסדרות שנכנסו ללקסיקון שלנו, באתר פרוגי, 27 ביוני 2017
  7. ^ הללי שפנצר‏, "אני באתי בשביל המוזיקה!", צעק עודד פז על הבמה. אלא שהקהל בא מסיבה אחרת, באתר וואלה!‏, 29 באוקטובר 2021