גשר להולכי רגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גשר להולכי רגל הוא גשר המיועד למעבר הולכי רגל. ככל גשר הוא מיועד לאפשר מעבר בנתיב הליכה מעל מכשולים פיזיים כגון כביש או נהר, אך ישנם גם גשרים להולכי רגל שנבנו כאטרקציה תיירותית, שמטרתם היא עצם החוויה של המעבר על הגשר.

בעוד שההתייחסות העיקרית לגשר היא כמבנה המקשר בין שתי נקודות בגובה ומעל פני הקרקע, גשר להולכי רגל יכול להיות גם מבנה נמוך יותר ואף צמוד־קרקע, המאפשר להולכי רגל לחצות אדמה רטובה, אדמה שבירה או ביצות. גשרים מסוג זה יכולים לנוע בין אבני מדרך ועד למבני פלדה משוכללים, כאשר אפילו עץ שנפל, יכול להיחשב כגשר להולכי רגל. לגשרים אלה תפקיד פונקציונלי וכן תפקיד אומנותי.

עבור קהילות כפריות במדינות מתפתחות, גשר להולכי רגל עשוי להיות אמצעי הגישה היחיד למרפאות, בתי ספר, עסקים ושווקים. עיצובים כגון גשר תלייה פשוט (אנ') פותחו על מנת לספק מענה בר קיימא לקהילות מסוג זה, תוך שימוש בחומרים וכוח עבודה מקומיים.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר פשוט להולכי רגל

גשרים להולכי רגל עוקבים ברוב המקרים אחר אותם עקרונות תכנון כשאר סוגי הגשרים. עם זאת, עקב משקלם הנמוך יחסית לגשרים אחרים, גשרים אלו פגיעים יותר לנזקי תנודות ולכן מושמת חשיבות רבה יותר לדינמיקה בזמן תכנונם. גשרים כדוגמת גשר המילניום בלונדון משכו תשומת לב רבה לעניין זה בשנים האחרונות.

על מנת להבטיח כי גשרים להולכי רגל יהיו נגישים לנכים ובעלי מגבלות ניידות אחרות, גשרים רבים כיום כוללים מעליות ורמפות ואלה אף מחויבים בחוק במדינות מסוימות.[1]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגי גשרים להולכי רגל כוללים:

תחנת Tilak Nagar במומבאי

ניתן לבנות גשרים להולכי רגל באותה הדרך בה בונים גשרי כביש או גשרי רכבת; בייחוד גשרים תלויים וגשרי קורות. ישנם מקרים בהם גשרים המיודעים לרכבים מומרים לגשרים להולכי רגל, לדוגמה גשר הברזל בבריטניה.

רוב הגשרים להולכי רגל מצוידים במעקות שמטרתם להפחית את הסיכון לנפילה. כאשר גשרים אלה עוברים מעל כבישים סואנים או מסילות ברזל, הם עשויים לכלול גדר או מחסום התאבדות על מנת למנוע מהולכי רגל לקפוץ או לזרוק עצמים על התנועה למטה.

פסי רכבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, חציית פסי רכבת ברגל ומעבר ממפרץ אחד למשנהו היה מעשה נפוץ, אך מאמצע המאה ה־19 ואילך נהיה פחות שכיח בעקבות עלייה בדרישות בטיחות. עם זאת, באזורים שקטים יותר, חציית הקו על ידי הליכה על הפסים עדיין אפשרית.

במדינות מתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנות ה־80 המוקדמות, מספר ארגוני צדקה פיתחו עיצובים ברי קיימא של גשרים להולכי רגל לשימוש במדינות מתפתחות. ארגון הצדקה הראשון שפיתח עיצובים כאלה היה Helvetas, הממוקם בציריך, שווייץ. עיצובים כאלו בדרך כלל זמינים לציבור בחינם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר להולכי רגל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Schlaich, Mike, et al., Guidelines for the Design of Footbridges, International Federation for Structural Concrete, 2005, ISBN 2-88394-072-X