ג'אנג דזוו-לין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה הסיניתהרפובליקה הסינית זהו שם סיני; שם המשפחה הוא ג'אנג.
ג'אנג דזוו-לין
张作霖
לידה 19 במרץ 1875
הייצ'נג, ליאונינג, האימפריה הסינית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביוני 1928 (בגיל 53)
ליאונינג, הרפובליקה הסינית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה הסינית, שושלת צ'ינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה קוומינטנג עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Shouyi עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא הרפובליקה הסינית
18 ביוני 1927 – 4 ביוני 1928
(50 שבועות ו־3 ימים)
Tan Yankai
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גָ'אנְג דְזְווֹ-ליןסינית: 张作霖; בפין-יין: Zhāng Zuòlín;‏ 18751928) היה איל מלחמה סיני שהיה מפקד מנצ'וריה בשנים 19161928. נודע כמשתף פעולה עם היפנים, אך נרצח על ידיהם בשנת 1928 כאשר התנגד לחלק מדרישותיהם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אנג נולד בשנת 1875 למשפחה ענייה במחוז ליאונינג. כנער הוא נהג לצאת למסעות ציד ארנבות לצורך פרנסת משפחתו. הוא התגייס לצבא סין ונלחם במלחמת סין–יפן הראשונה. בהמשך הוא הקים לעצמו חבורת לוחמים אשר השתתפה כשכירי חרב במלחמת רוסיה–יפן, עבור שני הצדדים[1]. בסוף ימיה של שושלת צ'ינג שולבה חבורתו של ג'אנג כיחידה בצבא סין. בשנת 1911, עם פרוץ התקוממות ווצ'אנג, הורה ג'אנג ל-3,500 מחייליו להשתלט על שן-יאנג, בירת מנצ'וריה. עם הקמת הרפובליקה הסינית, מונה מפקד למנצ'וריה, אולם בפועל השליטה הייתה בידי ג'אנג. בשנת 1915 מונה מפקד אחר לאזור, וג'אנג קיבל הוראה לעבור למחוז חוביי; אולם הוא סירב למלא את ההוראה, ובאפריל 1916 הוא מונה רשמית על ידי שלטונות סין למפקד הצבאי והאזרחי של מחוז ליאונינג. לקראת סוף 1916 הצהירה יחידת הצבא בחיילונגג'יאנג נאמנות בפני ג'אנג, ובשנת 1918 הצהירה גם ג'ילין נאמנות בפניו, ובכך הוא נהיה שליט של כלל מנצ'וריה. על עידן שלטונו נאמר בידי פקידי חוץ מאירופה ואמריקה כי ג'אנג היה דיקטטור שנהנה משיא השיאים של מהעושר והקידמה המערבית בעוד אנשיו מתו ברעב. לאורך שלטונו הוא שינה צדדים פעמים רבות והיה אחד מאילי המלחמה החשובים ביותר בפוליטיקה הסינית.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1928, בחזרתו ברכבת מפגישה עם צ'יאנג קאי שק, פוצצו היפנים את הרכבת והביאו למותו, לאחר שחשדו שלא יוכלו לסמוך על שיתוף הפעולה שלו[2]. לאחר רציחתו בנו הבכור ג'אנג שוליאנג (שלעתיד הוכר כמרשל הצעיר) החליף אותו כשליטה של מנצ'וריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.