ג'ון סקאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא מוצלח, משפטים מסורבלים, חלקיים ולא ברורים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא מוצלח, משפטים מסורבלים, חלקיים ולא ברורים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ג'ון סקאלי
סקאלי, ינואר 2014
סקאלי, ינואר 2014
לידה 6 באפריל 1939 (בן 85)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים פאלם ביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל מנכ"ל חברת אפל מה-8 באפריל 1983 עד ל-1993
השכלה
מעסיק אפל, פפסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון סקאליאנגלית: John Sculley, נולד ב-6 באפריל 1939) היה נשיא חברת פפסיקו בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 ומנכ"ל חברת אפל מ-8 באפריל 1983 עד לפיטוריו ב-1993.

כיום סקאלי שותף באחים סקאלי, קרן השקעות פרטית שהוקמה ב-1995. הוא מוכר בכישורי השיווק שלו ובפרט בהצגת קמפיין "פפסי צ'אלנג'" בפפסיקו, אשר הביא לצמיחה במניות החברה על חשבון מתחרתה הגדולה קוקה-קולה. סקאלי השתמש באסטרטגיית שיווק דומה בחברת אפל כדי לשווק את המקינטוש, המחשב האישי של אפל. במאי 1987, דורג סקאלי כמנהל בעל השכר הגבוה ביותר בעמק הסיליקון, עם שכר שנתי של 2.2 מיליון דולר.

רקע וחייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקאלי נולד בניו יורק. שבוע לאחר שנולד, הוא ומשפחתו עברו לגור בברמודה ולאחר מכן בברזיל ובאירופה. הוא למד בבית הספר התיכון סיינט מרקס בסאות'ברוו שבמסצ'וסטס. סקאלי קיבל תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת בראון ותואר שני במנהל עסקים מבית הספר לעסקים וורטון.

ב-1960 התחתן עם רות' קנדאל, ונולדו להם שני ילדים. בשנת 1965 הם התגרשו ו-13 שנים לאחר מכן, ב-1978, התחתן סקאלי עם קרול לי ("ליזי") אדמס. יש לו שני אחים ששמם ארתור ודייוויד סקאלי.

1967-82: סקאלי בפפסי-קולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1967 הצטרף סקאלי למחלקת פפסי-קולה בחברת פפסיקו כחניך, שם הוא השתתף שישה חודשים בתוכנית אימונים במילוי בקבוקים בפיטסבורג. ב-1970 מונה לסגן מנהל השיווק והיה הצעיר ביותר בתפקיד כשהיה בן 30 ; ב-1977 היה לנשיא הצעיר ביותר של פפסי בכל הזמנים. בפפסי, סקאלי השתמש בכישורי השיווק שלו והתחיל את קמפיין "פפסי צ'אלנג'" ב-1980 כדי להתחרות בקוקה-קולה ולהגדיל את נתח השוק של החברה, בעזרת בדיקות טעם מלוות בפרסום כבד.

בתור סגן מנהל שיווק בפפסי, סקאלי יזם את אחד ממחקרי לימודי הצרכן הראשונים בחברה, והרחיב את כמות המשתתפים במבחני המוצרים לכ-350 משפחות, כתוצאה מהמחקר, פפסי החליטה להשיק מבחר חדש של אריזות למשקאות הקלים שלהם. ב-1970 פפסי ניסתה להדיח את קוקה-קולה מהיותה מובילת התעשייה, במה שהפך להיות מלחמת הקולה.

פפסי התחילה להשקיע יותר בשיווק ופרסום, והייתה משלמת בין 200,000 ל-300,000 דולר לתשדיר פרסומת יחיד בטלוויזיה, בזמן שרוב החברות הוציאו בין 15,000 ל-75,000 דולר. בפפסי, סקאלי התמנה למנהל מחלקת המזון הבינלאומית של החברה, מיד אחרי זה הוא ביקר במפעל הצ'יפסים הכושל בפריז. מחלקת המזון של פפסיקו הייתה המחלקה היחידה בחברה אשר הייתה בהפסדים כספים, עם הכנסה בסך 83 מיליון דולר והפסדים בסך 16 מיליון. כדי להפוך את מחלקת האוכל לריווחית, סקאלי מינה מנהל חדש למחלקה - פריטו ליי ושיפר את איכות המוצרים. תוך שלוש שנים, מחלקת המזון הגיעה להכנסות בסך 300 מיליון דולר ורווחים בסך 40 מיליון דולר.

סקאלי ידוע לטובה בפפסי בזכות הפפסי צ'אלנג', מסע הפרסום שיזם ובו הוא מראה שמחקריו מוכיחים כי טעמו של פפסי-קולה טוב יותר מקוקה-קולה. הפפסי צ'אלנג כוללת סדרת פרסומות טלוויזיה אשר שודרה לראשונה בשנות ה-70 המוקדמות, הפרסומות מציגות את שתייני הקוקה-קולה בהשתתפותם בבחינות טעם במצב עיוורון. בכל הבחינות פפסי נמצא כעדיפה בעיני המשתתפים, למרות שיש הטוענים שבדיקות אלו היו משוחדות. הקמפיין היה להצלחה, וגרם לצמיחה בנתח השוק של החברה. באותו זמן שהתחיל הקמפיין סקאלי היה בעל ותק כסגן נשיא שיווק ומכירות בפפסי.

1983-93: עידן סקאלי באפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון סקאלי (מימין) לצד סטיב ג'ובס (משמאל) בשער המגזין BusinessWeek, נובמבר 1984

כשיושב ראש אפל, סטיב ג'ובס גייס את סקאלי לחברה, ג'ובס שאל את סקאלי, "אתה רוצה למכור מים ממותקים כל חייך, או שאתה רוצה לשנות את העולם?" ("Do you want to sell sugared water for the rest of your life, or do you want to come with me and change the world?"). אפל בחרה בסקאלי בגלל כישורי השיווק שלו שיכולים לעזור להם בשוק המיחשוב האישי, ובמקינטוש בפרט. ב-1985 הדירקטוריון של אפל החליט להוריד את ג'ובס מכל פעילות בחברה, שלושה חודשים אחרי יום הולדת ה-30 של ג'ובס. סקאלי הגיב על הסיטואציה ואמר: "הדירקטוריון קיבל החלטה ואני אמרתי תראו, זה החברה של סטיב, אני באתי לכאן כדי לעזור. אם אתם רוצים שהוא ינהל אין לי בעיה עם זה, אבל אנחנו צריכים להגיע להחלטה ושכולם יעמדו מאחוריה... ובסופו של דבר אחרי שהדירקטוריון דיברו עם סטיב ואיתי, ההחלטה הייתה שאנחנו נמשיך עם התוכניות שלי וסטיב יעזוב."

מיקרוסופט איימה להפסיק את פיתוח מיקרוסופט אופיס למקינטוש אם אפל לא תתיר להם חלק מרישיון ממשק משתמש גרפי של מקינטוש לשימוש במערכת ההפעלה חלונות. תחת לחץ, סקאלי הסכים, החלטה שגרמה למלחמת תביעות בין אפל למיקרוסופט. בזמן הזה באפל, טבע סקאלי את המונח עזר דיגיטלי אישי (PDA ;personal digital assistant) (מחשב כף יד) בהתייחסות ל-Apple Newton, אחד ממחשבי הכף יד הראשונים בעולם. סקאלי העלה את מחירי המקינטוש ל-2,495$ המחיר שתוכנן במקור היה 1,995$, לשימוש בכסף הנוסף להגדלת הרווח הנקי ולמסעות פרסום יקרים.

"עידן סקאלי" באפל התאפיין במחלקת השיווק ובתת-המחלקות. כל מודל של מוצר שווק עם שם שונה שהותאם לפי כמה יעדי שיווק עיקרים - בית, חינוך ועסקים. שיטה זו לא צלחה, בגלל הוצאות כספיות גדולות מצד השיווק והייצור, ושיווק שבלבל את ציבור הקונים. יותר מדי מוצרים עם מפרטים דומים הובילו לירידת ברווחים.

תופעת לוואי נוספת בתקופה זו הייתה הרס מחלקת ההנדסה של אפל. כאשר גדלה החברה, מנהלים ברמות בינוניות ונמוכות בחברה גילו את הקלות הרבה בגיוס כספים לכל פרויקט שחפצו בו. אפל נכשלה ברוב בפרויקטים האלו.

בתחילת שנות ה-90, סקאלי הוביל את אפל להתאים את מערכת ההפעלה שלהם לפעול על מעבדי המיקרופרוססור החדשים, ה-PowerPC. מאוחר יותר סקאלי הודה שזו הייתה הטעות הגדולה ביותר שלו, ושבמקום זה הוא היה צריך לעשות את ההתאמה למעבדי אינטל.

אחרי הכישלון של סקאלי בניהול אפל, הדירקטוריון של אפל כפה על סקאלי לפרוש. הוא הוחלף על ידי מייקל ספינדלר.

אחרי אפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון סקאלי בוויקישיתוף