ג'יי סי אר ליקלידר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יי סי אר ליקלידר
J. C. R. Licklider
לידה 11 במרץ 1915
סנט לואיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 ביוני 1990 (בגיל 75)
ארלינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדעי המחשב
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מוסדות המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט ג'רום א. אלקינד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה היכל התהילה של האינטרנט (2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Tracy R. Licklider עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
פיתוח המחשוב האינטראקטיבי וממשק משתמש גרפי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וסף קארל רובנט ליקלידראנגלית: Joseph Carl Robnett Licklider, ‏11 במרץ 1915 - 26 ביוני 1990), שנודע בשם "גיי סי אר" או "ליק", היה מדען מחשב אמריקאי הנחשב לאחת הדמויות החשובות ביותר במדעי המחשב בפרט ובהיסטוריה של המחשוב בכלל.

ידוע בעיקר בכך שהיה בין הראשונים שחזה ופיתח את המחשוב האינטראקטיבי והיה הראשון שהגה את הרעיון של קישור בין מחשבים שונים. הוא הקים ועמד בראש המשרד לטכניקות עיבוד נתונים (IPTO) של DARPA, ודרכו הקים קהילת חוקרים והזרים תקציבים למחקר שהוביל לפיתוח ממשק המשתמש הגרפי ו-ARPANET, רשת מיתוג המנות הראשונה, ממנה התפתחה רשת האינטרנט.

אנו רוצים להדגיש משהו מעבר להעברה חד-סטרית: את החשיבות הגוברת של הנוצר במשותף, של המשוב החיובי בתקשורת - החלק שמעבר ל"עכשיו שנינו יודעים עובדה שקודם לכן רק אחד מאיתנו ידע". כשמוחות משפיעים זה על זה, רעיונות חדשים מופיעים. אנו רוצים לדבר על הפן היצירתי של תקשורת

ג'יי. סי. ר. ליקלידר, מתוך המאמר "המחשב כאמצעי תקשורת"

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליקליידר נולד ב-11 במרץ 1915 בסנט לואיס, מיזורי שבארצות הברית. הוא היה הילד היחיד של ג'וזף פארון ליקליידר, כומר בפטיסטי, ומרגרט רובנט ליקליידר. הוא הראה כישרון מוקדם בהנדסה כאשר בנה דגמי מטוסים. הוא המשיך עם התחביב שלו של שיפוץ מכוניות במשך כל חייו.

ליקליידר למד באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, שם קיבל תואר ראשון בשנת 1937, מתמחה בפיזיקה, מתמטיקה ופסיכולוגיה, ותואר שני בפסיכולוגיה ב-1938. קיבל תואר דוקטור בפסיכואקוסטיקה מאוניברסיטת רוצ'סטר ב-1942, ועבד במעבדה לפסיכולוגיה של המוזיקה באוניברסיטת הרווארד מ-1943 עד 1950.

התחיל להתעניין בטכנולוגית מידע, ועבר להמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ב-1950 בתור פרופסור עמית, שם שירת בוועדה שהקימה את מעבדת לינקולן (מעבדת לינקולן של MIT) והקימה תוכנית פסיכולוגיה לתלמידי הנדסה.

ב-1957 קיבל את פרס פרנקלין וי. טיילור מהחברה של מהנדסים פסיכולוגים. ב-1958 נבחר לנשיא ההתאחדות האקוסטית של אמריקה, וב-1960 קיבל את פרס חבר העמים לשירות מכובד.

ב-1957 מונה לסגן נשיא בבולט ברבנק וניומן, בע"מ, שם קנה את המחשב המיוצר הראשון PDP-1 וערך את ההדגמה הפומבית הראשונה של ריבוי משימות.

באוקטובר 1962, ליקליידר מונה לראש המשרד לטכניקות של עיבוד מידע (IPTO) בARPA, הסוכנות למחקר מתקדם של משרד ההגנה האמריקאי. באפריל 1963 שלח תזכיר לעמיתיו שבו הוא ציין את האתגרים הראשוניים שהתגלו בניסיון להקים רשת מחשבים בעלי ריבוי משימות בעידן התוכנה הקיים. לבסוף, היה זה חזונו שהוביל ל-ARPANET, ממנה התפתח האינטרנט של ימינו.

ב-1968 ליקליידר מונה למנהל של פרויקט מאק ב-MIT ופרופסור במחלקה להנדסת אלקטרוניקה. פרויקט מאק (Multi Access Computer (אנ')) הפיק את המחשב הראשון בעל מערכת ריבוי משימות CTTS, ואחד מהראשונים בעל התקנה און ליין עם הפיתוח של מערכת Multics, עבודה שהתחילה כבר ב-1964. מולטיקס סיפקה את ההשראה לכמה אלמנטים ממערכת ההפעלה Unix שפותחה במעבדות בל על ידי קן תומפסון ודניס ריצ'י ב-1970.

ליקליידר פרש וקיבל פרופסור אמריטוס ב-1985. נפטר ב-1990 בארלינגטון שבמסצ'וסטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]