ג'רי וקסלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רי וקסלר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 10 בינואר 1917
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באוגוסט 2008 (בגיל 91)
סרסוטה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי A. Nugetre עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Sarasota Memorial Park עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רלד (ג'רי) וקסלראנגלית: Gerald "Jerry" Wexler;‏ 10 בינואר 1917 - 15 באוגוסט 2008) היה עיתונאי מוזיקה שהפך לאחד מהמפיקים המוזיקליים החשובים של המוזיקה הקלה בארצות הברית בשנות ה-60 וה-70. וקסלר עבד, בין היתר, עם ארית'ה פרנקלין, ריי צ'ארלס ובוב דילן. בשנת 1987 נבחר להיכל התהילה של הרוק אנד רול[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וקסלר נולד למשפחה יהודית ברובע הברונקס, ניו יורק. הוא למד באוניברסיטת המדינה של קנזס, נשר מהלימודים וגויס לצבא ארצות הברית. לאחר מלחמת העולם השנייה המשיך בלימודיו וקיבל תואר בעיתונות ב-1946.

ככתב ועורך במגזין בילבורד, טבע את המונח "רית'ם אנד בלוז"[2]. בשנת 1953 התקבל כמנהל רפרטואר ואמנים בחברת התקליטים אטלנטיק רקורדס, והיה לאיש המפתח בחברה (לצד אהמט ארטגון) כאשר הפיק את אלבומיהם של ריי צ'ארלס, בובי דארין והדריפטרס בשנות ה-50 ושל וילסון פיקט ודאסטי ספרינגפילד בשנות ה-60. במיוחד סייע וקסלר לקרב אוכלוסייה "לבנה" למוזיקה ה"שחורה"[3]. בשנת 1967 החתים את ארית'ה פרנקלין לאטלנטיק ודאג להפיכתה לכוכבת. ב-1968 החתים לאטלנטיק את להקת לד זפלין אולם לא הפיק אותם.

ב-1975 עזב וקסלר את אטלנטיק ועבר לוורנר ברודרס. ב-1979 כאשר הכריז בוב דילן כי הוא "נולד מחדש" כנוצרי הפיק עבורו וקסלר את התקליט בעל האופי הדתי "Slow Train Coming", מבלי שידע על התכנים[4]. בתגובה לטון המטיפני של דילן טען וקסלר שהוא מעריך את האירוניה שבדבר עריכת התקליט על ידי שני יהודים ושהוא עצמו "יהודי אתאיסט חסר-תקנה בן 62"[5]. שנה מאוחר יותר הפיק את אלבומו "Saved".

בשנת 1983 עבד וקסלר עם ג'ורג' מייקל (ש"עלה אליו לרגל" לאולפנו באלבמה) והפיק עבורו את הגרסה הראשונה ללהיטו "Careless Whisper", הפקה ממנה לא היה מייקל מרוצה בסופו של דבר. ב-1988 היה שותף להפקת אלבום האוסף המצליח של להקת דייר סטרייטס, "Money for Nothing". בשנות ה-90 חזר להפיק תקליטים עבור ריי צ'ארלס ואטה ג'יימס[6].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וקסלר התחתן שלוש פעמים. בשנת 1941 התחתן עם שירלי קמפף; נולדו להם שלושה ילדים. אשתו השנייה הייתה רנה פפאס. אשתו השלישית הייתה המחזאית-סופרת ז'אן ארנולד. הוא נפטר בביתו בסרסוטה, פלורידה, ב-15 באוגוסט 2008, מאי ספיקת לב. לשאלתו של יוצר סרטים תיעודיים כמה שנים לפני מותו מה הוא רוצה על מצבתו, ענה וקסלר "שתי מילים: 'עוד בס'".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]