דאגלס וימברלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דאגלס וימברלי
Douglas Neil Wimberley
לידה 15 באוגוסט 1896
אינוורנס, סקוטלנד, בריטניה בריטניהבריטניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באוגוסט 1983 (בגיל 87)
קופר אנגוס, סקוטלנד, בריטניה בריטניהבריטניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
תקופת הפעילות 19151946 (כ־31 שנים)
דרגה מייג'ור גנרל (צבא בריטניה) מייג'ור גנרל
תפקידים בשירות
מפקד הדיוויזיה ה-46
מפקד הדיוויזיה ה-51
מפקד המכללה לפיקוד ומטה, קימברלי
פעולות ומבצעים
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דאגלס ניל וימברליאנגלית: Douglas Neil Wimberley;‏ 15 באוגוסט 189626 באוגוסט 1983) היה גנרל בריטי, שפיקד על הדיוויזיה ה-51 (היילנד) במהלך המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וימברלי נולד ב-15 באוגוסט 1896 באינוורנס, והיה בנו של המנתח-קפטן צ'ארלס ניל קמפבל וימברלי, ומיני לסמואר גורדון, בתו של ג'יי ג'יי וימברלי. הוא התחנך במכללת וייטון ובאוניברסיטת קיימברידג', ובינואר 1915 במהלך מלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא הבריטי. בתחילה הוא שירת בחטיבה ה-1 במסגרת הדיוויזיה ה-1, ולחם עמה במהלך קרב לוס והקרב על הסום, אולם בשנת 1917 הועלה לדרגת קפטן ומונה למפקד פלוגת מקלעים בדיוויזיה ה-51, עמה לחם במהלך קרב פשנדל ומתקפת האביב, שבה נפצע והוחזר לבריטניה.

לאחר המלחמה נשלח וימברלי לרוסיה, שם לחם עם יחידתו במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה, ולאחר מכן שירת באירלנד במהלך מלחמת העצמאות האירית. בשנת 1926 החל את לימודיו במכללה לפיקוד ומטה, קימברלי, שם היו מדריכיו ברנרד מונטגומרי, אלן ברוק וברנרד פאג'ט, וחבריו לספסל הלימודים היו הרולד אלכסנדר, צ'ארלס הדסון, רוי בוכר, אלן דאף, ג'ורג ווד, ג'ון קלארק, נואל הולמס, סידני ארצ'יבלד, ויליאם הולדן, ריצ'רד בונד וריצ'רד לואיס. ב-29 באפריל אותה שנה התחתן עם אלסיי מירטל ליווינגסטון, בתו של קפטן פלורידה קמפבל מהצי המלכותי, ממנה נולדו לו בן ובת.

בשנת 1929 הוא מונה לקצין האג"ם של חטיבת הגורקה ה-1, עמה היה מעורב במבצעים בגבול הצפון-מערבי, וב-1 בינואר 1933 הוא הועלה לדרגת מייג'ור. לאחר מכן מילא תפקידי מטה במשרד המלחמה, וב-1 בינואר 1936 הוא הועלה לדרגת לוטננט קולונל. ב-19 בדצמבר 1938 הוא מונה למפקד הגדוד ה-1, רגימנט ההיילנדרים קמרון של המלכה, עליו פיקד עד פרוץ מלחמת העולם השנייה.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא נשלח עם גדודו לצרפת, כחלק מהחטיבה ה-5 במסגרת הדיוויזיה ה-2, אולם בדצמבר 1939 נשלח לבריטניה כמדריך בבית הספר לקצונה בכירה. ב-16 במרץ 1940 הוא הועלה לדרגת קולונל, וב-20 ביולי 1940, זמן קצר לאחר מבצע דינמו, הוא הועלה לדרגת בריגדיר והחליף את מיילס דמפסי בפיקוד על החטיבה ה-13 שהייתה חלק מהדיוויזיה ה-5. הדיוויזיה הוצבה אז בסקוטלנד תחת פיקוד סקוטי, ועברה רפורמה לאחר שספגה אבדות כבדות במהלך המערכה על צרפת ועל ארצות השפלה. באמצע ספטמבר מונה וימברלי למפקד החטיבה ה-152, שהייתה חלק מהדיוויזיה ה-51 (היילנד), תחת פיקודו של אלן קנינגהם, שהוחלף בסוף אוקטובר על ידי ניל ריצ'י. ב-22 במאי 1941 הוא מונה למפקד הדיוויזיה ה-46, וביוני אותה שנה מונה למפקד הדיוויזיה ה-51 (היילנד). עם הגעתו של וימברלי לתפקיד, החלו אימונים מאומצים לפעולות עתידיות מעבר לים, וביוני 1942 הוטל על הדיוויזיה להתכונן לשירות מעבר לים. באוגוסט 1942 הגיעה הדיוויזיה למצרים, ובאוקטובר לחמה הדיוויזיה בקרב אל עלמיין השני. לאחר מכן לחמה הדיוויזיה בקרבות המערכה בתוניסיה ובפלישת בעלות הברית לסיציליה, ולאחר מכן חזרה לבריטניה על מנת להתכונן לקראת הפלישה לנורמנדי. ב-5 באוגוסט 1943 הוא קיבל את תואר עמית במסדר האמבט, וב-23 באוגוסט מסר את הפיקוד על הדיוויזיה לצ'ארלס בולן-סמית ומונה למפקד המכללה לפיקוד ומטה, קימברלי. בדצמבר אותה שנה הוא מונה לראש אגף חיל הרגלים במשרד המלחמה, ומילא תפקיד זה עד לפרישתו מהצבא ב-8 באוקטובר 1946.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרישתו מהצבא הוא מונה למנהל מנהל המכללה האוניברסיטאית, דנדי באוניברסיטת סנט אנדרוז, תפקיד אותו מילא עד לשנת 1954, וב-26 באוגוסט 1983 הוא מת בביתו בקופר אנגוס, סקוטלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דאגלס וימברלי בוויקישיתוף