דאודי קבאקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דאודי קבאקה
לידה 1939 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2001 (בגיל 62 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קניה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר, מלחין, פזמונאי ומפיק
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דאודי קבאקה (1939 קיאמבוגו, אוגנדה - 26 בנובמבר 2001) היה זמר, מלחין, פזמונאי ומפיק קנייתי ממוצא אוגנדי. הוא נודע כיוצר מוזיקת בנגה, סגנון נפוץ במזרח אפריקה. עם שיריו הידועים ביותר נמנים "African Twist","Harambee Harambee ו-"Western Shilo". שירו "Helule Helul" הפך ללהיט בבריטניה בגרסת כיסוי של להקת The Tremoloes.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאודי קבאקה נולד בקיאמבוגו שבאוגנדה, אז מושבה בריטית, בשנת 1939. בגיל 12 היגר עם משפחתו לקנייה. בשנת 1954, כשהיה בן 14, התפרסם בשירו Nie Kabaka Naruba שהוקלט על ידי חברת CMS -Capitol Music Stores. בשנת 1957 סיים את התיכון והתחיל לעבוד בבית מלון ובחברת קייטרינג. אולם בשנים 1959–1972 פעל קבאקה כמוזיקאי שכיר במסגרת חברת Equator Sound Studio שבבעלות צ'ארלס וורוד (2008-1912) ותזמורתה - The Equator Sound Boys או The Jambo Boys. אמנם וורוד רשם את עצמו כבעל זכויות על השירים והעיבודים של עובדיו, אבל דאג לקידומם והתפתחותם האמנותית. בין השאר הוא שלח את קבאקה ועוד חמישה מוזיקאים שעבדו אצלו ללמוד שנתיים בקונסרבטוריון של ניירובי. שירו Harambee Harambee (המבוסס על השיר John Brown's body) שיקף את שאיפות העם בקניה שלאחר הדקולוניזציה לבניית מדינה עצמאית ומוצלחת. במשך שנים רבות שיר זה סיים כל מהדורת חדשות ברדיו "קול קניה". קבאקה שיתף פעולה עם ג'ון נזנזה בשלושה שירים שהיו להיטים של חברת Jambo Records: Masista, Bachelor Boy ו-Nyumba. בשנות ה-1970 הקים קבאקה חברת הפקות משלו, African Eagles Records, ואת להקת African Eagles Lupopo בה השתתפו במקור גבריאל אומולו, סילבסטר אודיאמבו ושני מהגרים מזמביה, נאשיל פיצ'ן ופיטר "צוצי" ג'ומה. באמצע שנות ה-70 הייתה ללהקה זו עדנה והיא ערכה סיורים מוצלחים בזמביה, במלאווי ובאוגנדה. בשנת 1986 פרסם קבאקה את אלבומו pesa Maradhi Ya Moyo יחד עם Maroon Commandos. הודות ללהיטים כמו "African Twist" "Bachelor Boy Twist", "Bush Baby Twist" Taita Twist" קבאקה היה נודע באפריקה גם כ"מלך הטוויסט". הוא ביסס את ריקוד הטוויסט המחודש על מקצב קוולה הדרום-אפריקאי. בשנותיו האחרונות לימד קבאקה במדריך ליצרתיות באמנות באוניברסיטה ג'ומו קניאטה.

כמו כן יחד עם אמנים ותיקים כמו ויליאם פדהילי וג'ורג' אגאדה וג'ון נזנזה ניגן בערבי "Oldies Nite". אחרי מותם של פדהילי ואגאדה ליהק קבאקה הרכב חדש של מוזיקאים צעירים בשם Wazalendo Eagles Band.

דאודי קבאקה נפטר בשנת 2001 והשאיר, לפי ההערכות, 47 ילדים. הוא הובא לקבורה ביישוב מגוריו מוהודו, טריקי, שבמערב קניה. בלווייה ביצעה להקת אוניברסיטת ג'ומו קניאטה את לחניו ושיריו.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1993 - זכה לתואר "שגריר תרבות של קניה" מטעם "איחוד רשויות הרדיו והטלוויזיה של אפריקה"
  • 1995 - אות להצטיינות מטעם אוניברסיטת ג'ומו קניאטה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]