Deus Ex

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דאוס אקס)
דאוס אקס
Deus Ex
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 26 ביוני 2000
סוגה יריות בגוף ראשון, משחק תפקידים
פיתוח Ion Storm
הוצאה לאור Eldos Interactive
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Eldos Interactive
עיצוב וורן ספקטור והרווי סמית'
סדרה Deus Ex
דרישות תוכנה
גרסה 1.112
מנוע משחק Unreal Engine
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות Mac OS
Windows
פלייסטיישן 2
המשחק הבא Deus Ex: Invisible War
דרישות מערכת
מעבד אינטל פנטיום II במהירות 300MHz או מעבד AMD תואם
מומלץ: פנטיום III או תואם
זיכרון 64MB
מומלץ: 128MB
כרטיס מסך תואם Direct3D 7.0a עם 16MB זיכרון (או לחילופין תואם Glide מסדרת 3dfx Voodoo)
מקום פנוי 150MB עבור קבצי הבסיס, 750MB עבור התקנה מלאה
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Deus Ex (בתעתיקו העברי דאוס אקס) הוא משחק מחשב בנושא סייברפאנק המשתייך לז'אנר היריות בגוף ראשון ומשחק תפקידים. המשחק פותח על ידי Ion Storm והוצא לאור על ידי Eldos Interactive בשנת 2000. המשחק הוא אחד ממשחקי ההתגנבות (Stealth) הראשונים והיה מחלוצי יישום מנגנון משחק אשר משתנה בהתאם לבחירות השחקן. המשחק קיבל אהדה רבה בקרב צרכנים ובקרב מבקרים בגלל מקוריותו והעלילה העמוקה שלו. המגזין האינטרנטי PC GAMER אף נתן לו את הכותרת "משחק ה-PC הטוב בעולם". המשחק היה מועמד שכיח למספר פרסי "משחק השנה" (Game of the Year).

המשחק מתקיים בעולם דיסטופי ואפל בשנת 2052. הגיבור, JC Denton, סוכן טוראי בקואליציה הבדיונית United Nations Anti-Terrorism Coalition (קואליציית האו"ם כנגד מעשי טרור או UNATCO), במשימתו להילחם בטרור ולשרוד בעולם הנכנס למערבולת של כאוס. כשמתקדם המשחק, דנטון נכנס ללב קונספירציה, מבצע מעשי שוחד וסחיטה ופוגש ארגונים כגון האילומינטי ו-Majestic 12.

המשחק שוחרר לראשונה ל-PC אך בגלל האהדה שהשיג לטובתו וביקוש רב המשחק הועבר גם לקונסולת הפלייסטיישן 2 והמקינטוש. המשחק הביא אחריו משחק המשך בשם Deus Ex: Invisible War ואף פריקוול בשם Deus Ex: Human Revolution.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק סובב אחר ג'י.סי. דנטון, סוכן זוטר בקואליציאת האו"ם כנגד מעשי טרור (UNATCO), ומתפקידו להפיץ את החיסון ל"מוות האפור" - וירוס קטלני שהופך באיטיות לפנדמיה ומאיים להרוס את הונג קונג וארצות הברית. התרופה היחידה עונה לשם "אמברוזיה" והיא ניתנת לעשירים ולפוליטיקאים בלבד.

אלמנטי RPG[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות סיווג המשחק כמשחק יריות בגוף ראשון, ניתן למצוא מספר אלמנטים שמופיעים במשחקי תפקידים ממוחשבים (RPG). אחד מהבולטים מביניהם הוא "Skill Points" (נקודות מיומנות), אותם ניתן להשיג על ידי מציאת אזורים סודיים, השלמת משימות ושיכנוע אישים. השחקן יכול להשקיע נקודות אלה על מנת לשפר את הדמות במספר מיומנויות במשחק: כגון פריצה למחשבים, שימוש בכלי נשק חמים וקרים, שחייה, שימוש בציוד רפואי וכדומה.

בעולם המשחק ימצא דנטון שדרוגים לכלי הנשק הקיימים, אותם יוכל להצמיד לכלי הנשק שברשותו וכך משדרג אותו. שדרוגים אלה מאפשרים לשחקן להצמיד כוונות, משתיקי קול וכן לשפר את הנשק עצמו ישירות כגון שיפור דיוקו, מהירות הירייה שלו, הנזק שהנשק מסב וכדומה. לא כל שדרוג מתאים לכל נשק, לדוגמה לא ניתן להצמיד משתיק קול לטילי כתף.

תפקיד השדרוגים הננוטכנולוגים החדישים באים לידי ביטוי אף הם: שחקנים מאותגרים לחפש אזורים נסתרים בעולם המשחק על מנת לשדרג או להוסיף שדרוגים לדנטון עצמו בעזרת קפסולות מיוחדות. קפסולות אלה לרוב אינן גלויות לעין ונמצאות באזורים צדדים או מוגנות על ידי סיסמת מחשב או מערכת אבטחה. קפסולות אלה ניתנות לשתילה בגופו של דנטון על ידי רובוט מיוחד, אף הוא נמצא במקומות מרוחקים וצדדים במשחק. בקפסולה שתי אפשרויות לשדרוגים אפשריים (לדוגמה ריצה מהירה יותר או האפשרות להרים אובייקטים כבדים) ועל השחקן לבחור את האפשרות המתאימה לו או לסגנון המשחק שלו.

כמו כן, דיאלוגים שונים עם דמויות בלא-שחקן במשחק הוא כלי למציאת מקום שעל השחקן להגיע, מידע על המצב הקיים ואף רמזים למקומות סודיים באזור. בעת דיאלוגים יכול לשחקן לבחור מה יענה דנטון לאדם איתו הוא משוחח; דרכים שונות מפיקות תוצאות שונות, אלה יכולות להיות חיוביות (האדם יספר על הנושא) או שליליות (האדם נלחם בדנטון או אינו מוכן לספר לו על הנושא).

בחירות השחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאוס אקס נחשב לחלוץ בעניין זה, כיוון שהמשחק היה הראשון ליישם מנגנון המשנה את עולם המשחק לפי בחירות השחקן ומרשה לשחקן לבחור צורת משחק ייחודית משלו. השחקן יכול להשלים משימות במספר דרכים: השחקן יוכל לנסות להתגנב ולהיטמע בין טרוריסטים ולהתחבא מרובוטים; הוא יכול לפרוץ למחשבים או למערכות אבטחה כדי לכבותם או לפתוח דרך קיצור מיוחדת; השחקן יכול להרוג את אויביו באופן נראה מטווח אפס או מרחוק בעזרת רובה צלפים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתקיים בשנת 2052, בעולם דיסטופי אשר מצטייר מקונספירציות של ימינו. המשחק כולו מתקיים בלילה ועיקרו שימוש בעקרונות התגנבות. רוב המקומות שבהם השחקן מבקר הם מקומות אמיתיים ששונו באופן בדיוני, כגון ניו יורק, הונג קונג, פריז, ואזור 51.

העלילה מתארת חברה הנעה אט אל תוך כאוס. הטכנולוגיה התקדמה דיה על מנת להשתמש בננוטכנולוגיה על מנת להחליף או לשדרג איברים פגומים או לחזק קיימים, כך לקדם טרנס הומניזם. פנדמיה קטלנית המכונה "המוות האפור" (Gray Death) פושטת על ארצות הברית ומאיימת להורסה. החיסון היחידי שנמצא לפנדמיה נקרא "Ambrosia" (אמברוזיה). החיסון מיוצר על ידי החברה הסינית הדמיונית VersaLife. ייצור החיסון איטי ואספקתו מועטת, ולכן החולים המחוסנים היחידים הם לטענת החברה "חשובים לסדר החברתי" כגון פוליטיקאים, ראשי ממשלה, מדענים, אנשי צבא, טייקונים, חברי מסדר מנסה, בני אדם בעלי מעמד חברתי גבוה, ודיירי אחוזת פלייבוי.[1] ייצור החיסון האיטי והענקתו לאנשים היכולים לשלם על החיסון היקר מצית מהומות רבות מסביב לעולם. קבוצת טרוריסטים בשם NSF נוצרת (National Secessionist Forces) וארגון טרור צרפתי בשם "Silhouette" (צללית).

גיבור המשחק שעליו שולט השחקן נקרא ג'י.סי. דנטון (JC Denton), סוכן זוטר ששודרג ננוטכנולוגית בקואליציה החדשה UNATCO שנפתחה בליברטי איילנד. אחיו הגדול, פול דנטון, אף הוא סוכן משודרג בקואליציה, משתף את מחשבותיו במשחק על המצב הנוכחי. כמשימתו הראשונה של דנטון, הוא נשלח לליברטי איילנד על מנת לפרוץ לבסיס זמני של הארגון הטרוריסטי NSF ולהשיב משלוח אמברוזיה שנחטף מספינת משא אשר עזבה את האי. דנטון מצליח לשים את ידיו על יחידת אמברוזיה ולהביאה ל-UNATCO. במטה הקואליציה דנטון פוגש את אנה נוורה, סוכנת ישראלית-רוסית משודרגת אף היא אשר מצטרפת לדנטון במשימתו הבאה. פול מספר לדנטון שעליו להרוס גנרטור חשמל במתקן ה-NSF אשר נמצא במטבחי הגיהנום במנהטן כך שיונטרלו כל מערכות האבטחה וצוותו יוכל להיכנס בבטחה. בדרכו למתקן אנה מציידת את דנטון במספר רימונים ומנחיתה אותו בפארק באטרי, שם הוא מחלץ בני ערובה ברכבת התחתית, שנכלאו שם על ידי ה-NSF.

בהגעתו למטבחי הגיהנום מוצא דנטון יחידת אמברוזיה נוספת והורס את הגנרטור. צוותו של פול נכנס למתקן אך בחזרתו של דנטון למפקדת UNATCO לקבלת המשימה הבאה נאמר לו כי צוותו של פול הובס וחברי קבוצתו ברחו. אף נאמר לו כי מסוק ובו משלוח אמברוזיה עתיד לעזוב את ניו יורק. במפקדה דנטון פוגש את מנכ"ל FEMA, וולטון סימונס, שמברך אותו על משימותיו ומספר לו כי הוא אסף יותר מידע על המצב מאשר כל מי שראה בדרגתו של דנטון.

במירוץ על מנת לעצור את משלוח האמברוזיה מלעזוב את העיר, דנטון מגלה כי הדרכים הראשיות חסומות וכי עליו ללכת בדרך חמקנית מתחת לאדמה. להפתעתו דנטון פוגש קהילת מורדים בשם "אנשי החפרפרת" (Mole People) המסתררים מידיהם של ארגוני הטרור בעולם מעליהם. על ידי ביצוע משימות חיסול של סוחרי סמים ואנסים בשביל מודיעין, מגיע דנטון לשדה התעופה בו המשלוח עתיד להשלח ממנו. שם הוא עוקב ולאחר מכן רוצח את מממן המשלוח לואן לבדוו. בדרכו למסוק חזרה במפתיע דנטון פוגש את אחיו פול שמכריז כי הוא פורש מ-UNATCO ומתוודה כי הוא סוכן כפול בעבור ה-NSF ומציע לג'י.סי לשקול על מי הוא סומך.

דנטון טס חזרה לניו יורק, שם הוא נפגש עם פול בחדר המלון בו הוא שוהה. פול מספר שהקואליציה UNATCO היא מוסד מפוקפק, שלטענתו מנהליו מזריקים את האמברוזיה אל גופם, אותה אמברוזיה שעל מנת להשיגה הם היו צריכים לסכן את דנטון. פול מציע לאחיו מוצא נוסף: לשלוח אות מצוקה מבסיס ה-NSF. ג'י.סי. מצליח, אך לאחר מכן פוגש כוח אש רב, ביניהם אנה, ובסופו של דבר נחטף ונכלא.

דנטון מוצא עצמו בתא במקום לא ידוע, וכן כל כלי הנשק שלו נבזזו. אדם מסתורי בשם "דאילוס" עוזרת לדנטון לברוח מן התא ולהחזיר את כלי הנשק שלו. דנטון מבין כי הוא נמצא כאסיר במפקדת Majestic 12, ארגון אמריקאי סודי אשר אחראי לענייני שדרוגים ביוטכנולוגיים. דנטון מגלה כי המפקדה נמצאת מתחת למפקדת UNATCO, דבר המגלה מדוע היה למג'סטיק חלק כה כבד בקונספירציה. כמו כן דנטון מגלה כי כל סוכן ניתן להשמיד באמצעות השדרוגים שלו בתוך 24 שעות. בגלל בגידתו של פול ושל ג'י.סי., התחיל מנהל UNATCO את ההשמדה של פול ושל ג'י.סי. במפקדת מג'סטיק מגלה דנטון על מדען מוכשר בשם טרייסר טונג היכול לנטרל השמדה זו.

דנטון טס להונג קונג על מנת למצוא את טרייסר ולכבות את מתג ההשמדה של אחיו ושלו. סין נשלטת בידי שני ארגונים בשם The Luminous Path (השביל הזורח) ו-The Red Arrow (החץ האדום). אף אחד מארגונים אלה מסכים לספר לדנטון על מיקומו של טרייסר. בחיפושים במתקן VersaLife, המייצרת היחידה של אמברוזיה בעולם, מגלה דנטון כי המוות האפור הוא למעשה וירוס מלאכותי שנוצר בידי-אדם. ב-hr מתגלה שהמוות נולד בשם נגיף-נניט כימרה. דנטון מגלה כי מנכ"ל החברה בוב פייג', בעזרת מגיי צ'או, סכסכו בין הארגונים על מנת להצית את הכאוס לפני שחרור הפנדמיה. לאחר החזרת השלום בין שני הארגונים, "השביל הזורח" מוכנים לספר לדנטון את מקומו של טרייסר, איתו דנטון נפגש, אשר מכבה את ההשמדה, שלו ושל אחיו.

לאחר מכן דנטון חוזר ל-VersaLife, שם מתגלה כי האמבוזיה היא בסיס לתרופה, ומדובר בתרופה חלקית בלבד. על מנת לרקוח תרופה אמיתית, על דנטון לטוס לפריז ולמצוא חבר לשעבר של האילומנטי, מורגן אוורט. בפריז הוא מוצא את ניקול דוכלר, מנהיג הקבוצה הטרוריסטית "Silhouette" (צללית), שאמו עבדה עם מורגן באילומנטי.

אצל אוורט, חלקי הפאזל מתחברים. בוב פאג', מנכ"ל VersaLife, השמיד כל זכר לאילומנטי, היחידים שיוכלו לרקוח תרופה לווירוס שרצה לייצר ויצר את VersaLife כך שהוא יהיה היחיד שייצר את האמרוזיה. מפני שלדעת אוורט לפייג' "תוכניות גדולות יותר", הוא מחליט להמתין עם ייצור התרופה.

דנטון למד על האינטליגנציות מלאכותיות בידיהם של אזור 51. "דאליוס" הוא למעשה AI בעל רגשות שנוצר על ידי מג'סטיק 12, וכמו כן על גרסה שטנית ואפלה של דאליוס בשם "איקרוס". אב הטיפוס של איקרוס נמצא אצל אוורט.

דנטון מגיע לבסיס חיל האוויר ונדנברג על מנת לדבר עם גארי סאווג', מדען וחוקר ננוטכנולוגיה המנסה להרשיע את מאג'סטיק 12. בסיס חיל האוויר תחת מצור ולאחר השמדת המצור, איקרוס ודאילוס מתמזגים יחד לישות עוצמתיתית בשם הליוס, כחלק מתוכניותיו הסופיות של בוב. גנטון כעת מוצא מעבדה תת-ימית של מאג'סטיק 12 ומסייר בה על מנת להמשיך את מאמציו של גארי.

דנטון מתגלה בסיורו במעבדה ונאמר לו כי גארי בדרכו לשלוח טיל גרעיני לונדנברג. דנטון מנסה לכוון מחדש את הטיל, בזמן שבוב מנסה לשלוט בהליוס, וכך לקבל כוח אבסולוטי בעולם.

בשלב זה השחקן יוכל לבחור את סיום הסיפור: דנטון יכול לכוון מחדש את הטיל הגרעיני כדי לפגוע באזור 51, וכך להשמיד את הליוס, דבר המביא את הציוויליזציה האנושית למהלך פשוט ושקט יותר; דנטון יכול גם להצטרף להליוס, כך לקבל דיקטטורה על העולם ולשלוט בו; דנטון יכול להצטרף למורגן ולחזק את האילומנטי, ולנסות למצוא איזון במצב הקיים.

אזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם "דאוס אקס" מגיע מהמושג הלטיני "דאוס אקס מכינה" שמשמעותו "אל מתוך מכונה". בדרמה, מושג זה משמש כאשר כוח חיצוני פותר בפתאומיות בעיות שבהם הדמויות נתקלות באופן בלתי אפשרי. וורן ספקטור, מפיק המשחק, הודה כי השם "דאוס אקס" נבחר בגלל ההתמודדות של הפרוטגוניסט ג'י.סי. דנטון בכוחות הנשגבים במשחק וכמו כן בגלל עלילת הסיפור המתקשרת למכונאות וטכנולוגיה.

אטימולוגית שם הקוד של הפרוטגוניסט הראשי "JC Denton" אינו ידוע. הרווי סמית', המעצב הראשי של המשחק הודה כי "JC" הוא קיצור לישו (Jesus Christ), וכמו כן שמות האינטליגנציות המלאוכתיות במשחק נקראות על שם אלים מהמיתולוגיה היוונים, ביניהם איקרוס והליוס. מצד שני, האתר TELEVISIONTROPES.COM טען ש-JC הוא ראשי תיבות ל-Jensen Clone, מה שהופך את JC ופול דנטון, ובצורה לא-ישירה אלכס דנטון (דמות השחקן ב-Deus Ex: Invisible War) לשיבוטים של אדם ג'נסן (דמות השחקן ב-Deus Ex: Human Revolution)

אזכורים בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומנים במשחק מוצגים בצורת מחשבי כיס קטנים בשם "Datacubes" או יכולים להמצא באי-מיילים במחשבים. לרוב הם מכילים רמזים לאזורים סודיים, סיסמאות למחשבים נוספים או מערכות אבטחה או מספרי כרטיסי אשראי שהשחקן יכול לפקוד מהם כסף לחשבונו האישי, אך לרוב מוצגים בהם מחשוביתהם של אינדיבידואלים בארגונים, מחשבותיהם על התקדמות הטכנולוגיה והמצב הנוכחי והשלכות החלטות השחקן במשחק, דבר המוסיף לאווירה המטפורית של המשחק. ביומנים אלה אף ציטוטים מנובלים העוסקים במדע בדיוני או מלחמה, כגון האיש שהיה יום חמישי, אמנות המלחמה, שכל ישר וממספר ספרים מאת שייקספיר.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק קיבל מספר רב של ביקורות חיוביות, הנותנות למשחק ממוצע של 90 באתר MetaCritic. סוקרים רבים שיבחו את המשחק על עלילתו העמוקה, רמת הדיוק והעבודה בכל דמות, מנגנון המשתנה על פי בחירות השחקן, זמן המשחק הארוך שלו, דיבוב הדמויות והאזכורים השונים המגיחים ממנו.

למרות זאת, סוקרים רבים העידו כי פריצה למכשירים אלקטוריים וחדרים פשוטה מדי. כתב GameSpot לשעבר, גרג קסווין כתב: "אפשר פשוט לעמוד ולבזבז כמות מכובדת של פורצים אלקטרוניים[2] עד שהדלת נפתחת או שהאבטחה מפסיקה... אפילו עם יכולות "קראקר" מינימליות, השחקן עדיין יוכל לפרוץ מכשירים ולעבור את מחסום הסיסמאות... פשוט על ידי לחיצה על כפתור ה"פריצה" ולהקדיש מספר שניות."[3]

הגרפיקה המיושנת של המשחק ואפקטי הסאונד המקיפים אותו היו גם הם חיסרון חמור בעיני סוקרים. קסווין טען כי הסביבות "שחורות וריקות מדי." אתר הסקירות IGN טען כי "הגרפיקה בסיסית ובלוקית והאנימציה אינה חלקה".[4] המשחק משתמש ב-Unreal Engine, מנוע שהיה מיושן לזמנו. סוקרים רבים מאשימים את המשחק על כך שהמנוע לא שונה דיו על מנת לעמוד בסטנדרטי גרפיקה. לצד זאת, נאמר כי "הגרפיקה ממוצעת למשחק בגילו".

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק היה מועמד תכוף ל-40 פרסי "משחק השנה" מאתרים שונים ומקהילות שונות, ביניהן IGN ,GameSpy ,PC GAMER ,GameSpot ופרס באפט"א ורבים אחרים. כמו כן הוא מככב ברשימות "משחקי המחשב הטובים בכל הזמנים", בין השאר של GameSpot ו-IGN.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ LORE - Deus Ex Lore in a Minute! - YouTube
  2. ^ המשחק משתמש במכשירים מיוחדים בשם "Multitools" על מנת לפרוץ מערכות אבטחה.
  3. ^ Deus Ex Review - GameSpot
  4. ^ Deus Ex - IGN