דבר מלכות (שבועון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דבר מלכות)
דבר מלכות
תדירות שבועון
סוגה יהדות, חסידות
מו"ל הוצאת ספרים קה"ת ודבר מלכות בע"מ
מייסד טוביה פלס
עורך ראשי חזק הוצאה לאור בע"מ
תאריכי הופעה עשרה בטבת תשנ"א - 1991 – הווה
שפה לשון הקודש, עברית, ארמית
מערכת הרבי מליובאוויטש 1, כפר חב"ד
תפוצה 70,000 עותקים[1]
מדינה ישראל, ארצות הברית, צרפת
https://dvarmalchus.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרב טוביה פלס לומד מתוך החוברת

דבר מלכות הוא קובץ לימוד תורני בתפוצה שבועית הקשור לחסידות חב"ד, המרכז בתוכו שיחות קודש, מאמרי חסידות ואגרות קודש מאדמו"רי חב"ד, וכן שיעורים יומיים בחת"ת, רמב"ם, לוח היום יום והדף היומי.

הקובץ מופץ מדי שבוע ב-70,000 עותקים למנויים ולמוסדות, וזמין לשימוש ולהורדה ברשת האינטרנט ובאפליקציית מובייל. בשנות השיא הודפס הקובץ ב-150,000 עותקים וחולק בתחנות רכבת ובצמתים מרכזיים בישראל. קבצים במתכונת זו מתורגמים לשפות שונות ונדפסים מדי שבוע ברחבי העולם[2]. יוזם ההוצאה לאור של הקובץ הוא הרב טוביה פלס[3].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשרה בטבת ה'תשנ"א - 1991, בדברים שנשא רבי מנחם מנדל שניאורסון בפני חסידיו, התייחס לדברי רבנים בישראל שעסקו בגנות יהודים שאינם דתיים[4], והסביר שעיסוק כזה אינו מקובל ואף מנוגד לדרישות היהדות[5]. במעמד זה הרחיב בדבר מעלתן של ישראל. בעקבות כך, החליט הרב טוביה פלס מכפר חב"ד לפרסם את הדברים גם בישראל, והפיץ את תדפיס של השיחה שהופיעה בעיתון כפר חב"ד ובאלפי עותקים ברחבי הארץ.

מאז החל לפרסם בקביעות דברי התורה השבועיים של הרבי מלובביץ' בקובץ בשם "דבר מלכות". לאחר מספר שבועות הורה הרבי לבוא בדברים עם הנהלת הוצאת הספרים הרשמית של חב"ד - קה"ת, כדי שהחוברת תצא באופן רשמי, עם לוגו ההוצאה ודף השער שלה.

בט"ו באייר תשנ"א חילק רבי מנחם מנדל שניאורסון לקהל בבית מדרשו חוברת 'דבר מלכות'. הקובץ כלל שיחות מהרבי על ענייני משיח בתורת הרמב"ם. הקובץ יצא לרגל יום השנה של אחיו, הרב ישראל אריה לייב שניאורסון[6].

גם לאחר פטירת הרבי המשיך הרב פלס להוציא את הקובץ במתכונת שבועית ואיגד בתוכו שיחות קודש אגרות והתוועדויות משנים קודמות, בהתאמה לקביעות לוח השנה העברי.

בשנת תשס"ה התווספו לקובץ גם שיעורי החת"ת, בשנת תשס"ו שיעורי הרמב"ם[7] ובשנת תשס"ח הדף היומי[8] והוא החל להיות מופץ בעשרות אלפי עותקים שחולקו חינם בכל רחבי ישראל, בעקבות הביקוש הגדול לקובץ, החל הקובץ לצאת בכמות גדולה.

בשנת 2007 התווסף לקובץ לוח זמנים שבועי ובו זמני זריחה, סוף זמן קריאת שמע, סוף זמן תפילה, שקיעה, צאת הכוכבים, כניסות ויציאות השבת בעשרות ערים ברחבי העולם[9].

בשלהי 2021 חולקה מהדורה מיוחדת של הקובץ באופן זמני בסופי שבוע למנויי העיתונים "מקור ראשון", "ישראל היום", "ידיעות אחרונות" ו"ג'רוזלם פוסט".

תפוצה עריכה ומימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים רבות איל ההון לב לבייב תורם את ההדפסה וההפצה[10]. לבייב מקורב לחסידות חב"ד והיה מקורב לטוביה פלס, שמו ושם משפחתו מופיעים בסוף הקובץ.

ב-2013 החל הקובץ להמכר בסכום מסובסד ותפוצתו ירדה מכ-150 אלף גליונות לכ-70 אלף גליונות בשבוע[11], באותה שנה נפתחה חברה פרטית 'דבר מלכות בע"מ'[12] ומאז היא מרכזת את התפעול. עריכת הקובץ נעשית על ידי 'חזק הוצאה לאור'[13]

לקובץ תפוצה רבה ובשימוש רב[14], וצוטט על ידי השופט אליקים רובינשטיין בפסק דין בבג"ץ[15].

בפורים ילדי חב"ד פעמים מתחפשים לקובץ[16].

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי "דבר מלכות" מופיע במגילת אסתר: ”יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת מִלְּפָנָיו” (פרק א', פסוק י"ט), והוא משמש בתלמוד ככינוי לענייני המלכות. גם דבריהם של גדולי ישראל מכונים "דבר מלכות", על בסיס דברי חז"ל בתלמוד בבלי: ”מאן מלכי - רבנן [מי הם המלכים? - תלמידי החכמים]” (מסכת גיטין, דף ס"ב, עמוד א' ובמסכת נדרים, דף כ', עמוד ב'). יש גם נוהג לפתוח או לסיים דרשה, ספר או מכתב בציטוט מדברי הקדמונים, על פי הפתגמים "פותחין בדבר מלכות" ו"חותמין בדבר מלכות". האדמו"ר השישי של חסידות חב"ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון, מכנה בשם זה את דברי התורה שאמרו וכתבו קודמיו, אדמו"רי חסידות חב"ד. בעקבות זאת נוהגים חסידי חב"ד לכנות כך את תורתו של האדמו"ר.

בשבועון כפר חב"ד נקבע מדור בתחילת העיתון שבו מובאת 'שיחה' של הרבי והמדור נקרא בשם זה. משם לקח הרב טוביה פלס את הכינוי[17].

מדורי הקובץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שלום מגידמן, "הקונטרס שחולל מהפכה", כפר חב"ד, תשפ"ב, גיליון מספר 1938, עמודים 20–25.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בשנות השיא הודפסו 150,000 עותקים
  2. ^ 'דבר מלכות' בצרפתית, באתר col
  3. ^ ‏הרב טוביה פלס‏ (Q110700430) | מייסד דבר מלכות הרב טוביה פלס הלך לעולמו. | הרב משה מרינובסקי, "חייל בשליחות הרבי", שבועון כפר חב"ד, תשפ"ב, גיליון מספר 1943, 54-45. | מענדי קורטס, "אחד, יחיד ומיוחד", שבועון כפר חב"ד, תשפ"ב, גיליון מספר 1944, עמודים 36–45 (קצת מכתבה זו מתפרסם כאן)
  4. ^ יתד נאמן, י"ב טבת, תשנ"א - 'ברצוני להציב שאלה...'
  5. ^ ראשי הדברים שהרבי דיבר
  6. ^ ראיון על חלוקת חוברת דבר מלכות - ט"ו אייר תנש"א באתר COL באנגלית
  7. ^ מהשבוע גם רמב"ם יומי, באתר col
  8. ^ חדש! הדף היומי ב'דבר מלכות' באתר שטורעם
  9. ^ חדש: לוח זמנים עדכני ב"דבר מלכות" השבועי ב' אב תשס"ז (17.07.2007) באתר חב"ד און ליין.
  10. ^ השיעור בבורסה, והפצת ה'דבר מלכות': ר' לוי לבייב בטור פרידה
  11. ^ 'דבר מלכות' למנויים, באתר col
  12. ^ דבר מלכות בע"מ באתר איגוד החברות הפרטיות בישראל, דבר מלכות בע"מ - 514873843, חברה פרטית, דבר מלכות בע״מ באתר מפתח התקציב
  13. ^ דבר מלכות: פופולריות ענקית. ארכיון דבר מלכות באתר חזק
  14. ^ ראה למשל אישים: אליקים רובינשטיין 1, 2, 3, אריה דרעי, הרב דוד לאו, סיון רהב מאיר 1, 2, 3, 4, אלי ישי, הרב שלמה עמאר. וכן ראה ממלחמת לבנון (ובהרחבה כאן)
  15. ^ כתבה
  16. ^ פורים 2011. פורים 2013
  17. ^ כפר חב"ד (שבועון), גיליון 1994, עמוד 39