דגל הרפובליקה הסינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דגל טאיוואן)
דגל הרפובליקה הסינית
青天白日滿地紅旗
כינוי שמים כחולים, שמש לבנה, וארץ אדומה כולה
כינויים נוספים דגל טאיוואן
סוג הדגל דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והצבאי דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והצבאי
יחס אורך/גובה 2:3
הונף לראשונה 1928
מוטיבים עיצוביים דגל אדום, קנטון כחול, בתוכו שמש לבנה
גרסאות נוספות
דגל צבאי דגל צבאי
דגל צבאי
גרסאות היסטוריות
דגל הרפובליקה של סין (1912 - 1928)
דגל האימפריה הסינית
דגל האימפריה הסינית קצרת הימים (1915–1916)
דגל ממשלת ואנג ג'ינג-ויי
בשימוש 1940-1945

דגל הרפובליקה הסינית, המוכר גם כדגל טאיוואן, הוא דגל לאומי ששימש את הרפובליקה הסינית בסין היבשתית ואת הרפובליקה הסינית בטאיוואן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפובליקה הסינית הוקמה בשנת 1912 לאחר נפילת שושלת צ'ינג במהפכת שינהאי, שהחלה בהתקוממות ווצ'אנג. הדגל הראשון שהונף על ידי הרפובליקה היה דגל בן חמש קווי צבע אדום-צהוב-כחול-לבן-שחור.

ב-1925 הקימה מפלגת הקוומינטנג, שהוקמה ב-1912 בהנהגתו של סון יאט-סן, ממשלה מתחרה בגואנגג'ואו. הממשלה חדשה הניפה דגל אדום בו נקבע בפינה השמאלית סמל המפלגה - שמש לבנה על רקע כחול. הדגל בוסס על דגל המפלגה, בו נמצא הכוכב ומסגרתו במרכז הדגל. הדגל המקורי עוצב ב-1895.

ב-1928 איחד צ'יאנג קאי שק, מנהיג הקוומינטנג, את הרפובליקה הסינית במערכה שזכתה לשם המשלחת הצפונית, ודגל הקוומינטנג הפך לדגל הרפובליקה הסינית.

ממשלת ואנג ג'ינג-ויי, ממשלת בובות של האימפריה היפנית בצפון-מזרח סין במהלך מלחמת העולם השנייה, השתמשה בדגל הרפובליקה הסינית שעליו מתווסף משולש עליון עליו כתובות המילים המנדריניות 和平反共建國 - שלום, אנטי-קומוניסטיות ובנייה לאומית.

לאחר תבוסת הקוומינטנג במלחמת אזרחים ב-1949, ברחו חברי מפלגת קוומינטנג ותומכיהם לטאיוואן והקימו בו מחדש את הרפובליקה הסינית, והדגל הפך לדגלה הרשמי.

החל מ-1984, מתחרי הרפובליקה הסינית במשחקים האולימפיים משתמשים בדגל מיוחד, בו מופיעים סמל הרפובליקה הסינית והדגל האולימפי בתוך מחומש מעוגל אדום-כחול.

הדגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל קוראים לדגל בסינית שמים כחולים, שמש לבנה, וארץ אדומה כולה (青天,白日,满地红 בפין-יין: qīng tīan, bái rì, măn dì hóng).

שלושת הצבעים בדגל הרפובליקה הסינית (אדום, כוחל ולבן) ממיצגים את שלושת העקרונות של העם, האידיאולגיה הרשמית של הקוומינטנג. הצבע האדום גם שימש כצבע לאומי של בני ההאן.

הנפת והורדת הדגל מלווים בשירת המנון הדגל הלאומי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]