דגל כוזב (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה עוסק בסדרת טלוויזיה שטרם שודרה
ייתכן שישנם פרטים שהם בגדר הערכה, העשויים להשתנות לאורך שלבי ההפקה של הסדרה.
ערך זה עוסק בסדרת טלוויזיה שטרם שודרה
ייתכן שישנם פרטים שהם בגדר הערכה, העשויים להשתנות לאורך שלבי ההפקה של הסדרה.
דגל כוזב
Фальшивый флаг
מבוסס על ישראלישראל כפולים
סוגה דרמת מתח
יוצרים מריה פלדמן
עמית כהן
בימוי סרגיי צ'קאלוב
שחקנים מקסים דרוזד
אינגה סלוראנד
אנדריי ברילו
מריה אנדרייבה
אליסה לוזובסקאיה
אנטון פיליפנקו
רמיל סאביטוב
יליזבטה נילובה
ארץ מקור רוסיהרוסיה רוסיה
שפות רוסית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיק יוליה סומאצ'בה
מפיקים בפועל רומן יליסטראטוב
אולג בלאנק
חברת הפקה WeiT Media
אתר צילומים סנקט פטרבורג, מחוז לנינגרד
צלמים סלבה לזארב
שידור
רשת שידור NTV[1]
פורמט (תמונה) 576p‏ (PAL)
1080i‏ (HDTV)
תקופת שידור מקורית 2022[1][2]–הווה
קישורים חיצוניים
www.weitmedia.com/3044
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דגל כוזברוסית: Фальшивый флаг) היא סדרת טלוויזיה רוסית מסוגת דרמת מתח העוסקת בחמישה אזרחים רוסים המוצאים עצמם לפתע במרכזה של פרשיית ריגול מסעירה. הם קמים בבוקר ומגלים כי שמותיהם שורבבו לתוך מבצע חטיפה דרמטי, המיוחס ל"שירות ביון החוץ של רוסיה".

זהו עיבוד של WeiT Media לסדרת הטלוויזיה הישראלית המצליחה "כפולים". העלילה מבוססת על פרשת ההתנקשות במחמוד אל-מבחוח. על פי עלילת הסדרה, שר ההגנה הטורקי נחטף מבית מלון בקפריסין במהלך ביקור לא רשמי. כל רשתות החדשות העולמיות מדווחות ממקורות של סוכנויות הביון שכי החשודים הם רוסים בעלי אזרחות כפולה. יתרה מכך, הנושא מחריף כשמתפרסם שהאנשים הללו הם קציני מודיעין רוסיים המכינים את המבצע הזה כבר כמה שנים. עם זאת, לרשויות הרוסיות יש נקודת מבט שונה לחלוטין על המקרה. אלוף-משנה שירות הביטחון הפדרלי הרוסי טורבין חוקר את הפרשה, הוא מורה על מעצרם של חמישה חשודים: הכימאי סמיון ברגר, עובדת הבנק דינה קריוויצקאיה, מוכרת חנות הטלפונים נסטיה בויקוב, רב-סרן אנדריי סוקולובסקי והמורה לאנגלית אנה ג'ונס, אבל רק ארבעה נלכדים. במהלך החקירה, טורבין מוצא אישור לכך שלכולם יש אזרחות שנייה, כולם היו בחו"ל בזמן החטיפה ותאורטית יכלו לצאת לקפריסין עם דרכון אחר.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל כוזב הוא תיאור למבצע חשאי שמטרתו להשיג מטרות צבאיות, פוליטיות, כלכליות או אידאולוגיות, באמצעות הסוואת הגורמים העומדים מאחוריו והטלת האחריות לתכנונו ולביצועו על גורם אחר. בכך נוצרת תודעה כוזבת באשר לזהות הגורמים המבצעים. מבצעים אלו מתוכננים ויוצאים לפועל על ידי גופים שונים, לרבות קבוצות אתניות, מדינות, צבאות וארגונים אזרחיים. מושג זה מתייחס גם למבצעים של סוכנויות ביון המתכננים להטיל את האחריות לביצועם על מחבלים.

"דגל כוזב" מתייחס גם למבצעים שהממשל אמנם לא תכנן או הוציא לפועל, אך היה מודע לתכנונם ובחר לאפשר להם להתרחש אף על פי שהיה בכוחו למנוע אותם. אסטרטגיה זו מאפשרת לממשל לבצע מניפולציה בדעת הציבור, על סמך זה גם נבחר שם הסדרה, בהתאם לשם הזר של הסדרה הישראלית כפולים, ששווקה מחוץ לישראל תחת השם False Flag.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הסדרה עומדים חמישה אזרחים רוסים, שלכאורה אין ביניהם דבר משותף, פרט לעובדה שהם מחזיקים, בנוסף לאזרחות הרוסית, גם באזרחות זרה ובדרכון זר. בוקר אחד במהלך עיסוקיהם השגרתיים הם מגלים שהם מואשמים במעורבות בפרשת חטיפה המסעירה את העולם כולו - פעולת חטיפה של שר ההגנה הטורקי בעת ביקורו החשאי בלרנקה שבקפריסין.

לאחר החטיפה, ערוצי חדשות ברחבי העולם מסקרים את האירוע בעודם משדרים קטעי וידאו ממצלמות האבטחה של בית המלון בו נכח. רשתות התקשורת בעולם מייחסות את החטיפה לשירות הביון הרוסי ועד מהרה חמשת הרוסים הופכים מבוקשים ופרטיהם האישיים, לרבות דרכונים ותמונות פספורט, נחשפים בטלוויזיה ומועברים בכל אמצעי התקשורת ברחבי העולם.

הסיקור החדשותי הבלתי פוסק מעורר בחייהם של החמישה סערה פומבית מלאת השערות ורגשות מעורבים מצד הציבור. כל ניסיון שלהם להכחיש כל קשר למעורבות בנושא הוא לשווא. ממשלת רוסיה מתנערת מכל קשר לאירועים ולהאשמות והחמישה נותרים להתמודד עם כל הסיפור לגמרי לבדם, אם כי בסופו של דבר הם אינם מתגלים כתמימים. לא עובר זמן רב עד שאמינותם של חמשת הרוסים מתערערת בקרב השכנים והמכרים שבסביבתם ובהמשך אפילו האנשים הקרובים להם ביותר מתחילים להטיל ספק בגרסתם ולהשתכנע שאכן קיים קשר בינם ובין פרשת החטיפה.

במהלך הסדרה הם חוברים יחד ומצליחים לחמוק מהמעקב של שירות הביטחון הפדרלי.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מקסים דרוזד - ניקולאי טורבין, סוכן שירות הביטחון הפדרלי.[3]
  • אנדריי ברילו - סמיון ברגר, כימאי
  • מריה אנדרייבה - דינה קריוויצקאיה, עובדת בנק
  • אליסה לוזובסקאיה - נסטיה בויקוב, נציגת שירות בחברת תקשורת
  • אנטון פיליפנקו - אנדריי סוקולובסקי, איש עסקים
  • אינגה סלוראנד - אנה ג'ונס, מורה לאנגלית

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסדרה החלו באוגוסט 2018 בסנקט פטרבורג והושלמו בנובמבר אותה שנה.[1][4][5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]