דוד אברהמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשגיח הרב דוד אברהמי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

הרב דוד הלוי אברהמי (ט' באייר תרצ"ב, מאי 1932 - ט"ז בניסן תשע"ד, אפריל 2014) היה משגיח בישיבת ירוחם ובישיבת מקור ישראל בעפיני שבצרפת. מחבר ספר המוסר הישיבתי הנפוץ בנין עולם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בווסלוי (Vaslui) שברומניה בשנת 1932 לאליהו וחנה-גיטל אברהמי. בשנת 1936, בהיותו בן ארבע, עלה עם משפחתו לארץ ישראל והם התיישבו בחדרה. באמצע שנות ה-40 עברה המשפחה לגור ברמת גן ובאותה תקופה החל את לימודיו בישיבת חברון בירושלים. במשך תקופה למד בחברותא עם הרב משה שטרנבוך. בתקופת לימודיו בירושלים התקרב לרב יחזקאל לוינשטיין שכיהן כמשגיח בישיבת מיר. כמו כן היה מתלמידי הרב שמואל הומינר.

בשנת 1957 נישא לאילה לבית טעפ. לאחר נישואיו התגורר בשכונת גאולה בירושלים ולמד בכולל של בוגרי ישיבת חברון שפעל בבית המדרש "פרושים" בגבעת שאול. הוסמך לרבנות על ידי רבו הרב יחזקאל סרנא ורבה של ירושלים הרב צבי פסח פרנק, שהיה שכנו בשכונת גאולה.

בשנות ה-50 היה מהפעילים בארגון מחאת החרדים נגד חוק שירות ביטחון בגרסתו שכללה חובת גיוס לנשים[1]. כמו כן היה ממייסדיה ומפעיליה המרכזיים של "הוועדה הציבורית להגנת כבוד האדם" בראשות הרב רפאל סולובייצ'יק, שפעלה נגד ניתוחי מתים.

בשנת 1967 הוציא בעילום שם את ספר המוסר "בנין עולם", העוסק בחשיבות ההתמדה בלימוד התורה, ומביא בעניין זה מדברי קדמונים, לצד עצות מעשיות. שם הספר ניתן על ידי רבו הרב הומינר והוא זכה להסכמת המשגיח הרב לוונשטיין. הספר יצא בעילום שם"[2]. הוא התקבל בעולם הישיבות, זכה למהדורות רבות ונמנה עם ספרי המוסר הנלמדים בסדרי המוסר, בעיקר בישיבות הקטנות.

בשנות ה-70 פעל במסגרות ציבוריות שונות, ובהן "הוועד לשמירת הלשון" ו"ועד מורא מקדש", שהוקמו בירושלים על ידי רבו הרב שמואל הומינר ורבנים נוספים. הוא הוציא מהדורות חדשות ומנוקדות של ספרי החפץ חיים: "חפץ חיים", "שמירת הלשון" ו"חומת הדת", ותרם את הספרים לישיבות. הוא הוציא חוברות תקופתיות בשם "מרפא לשון", שבהן התפרסמו מאמרים שונים בנושא שמירת הלשון. כמו כן ארגן "ועדים" בישיבות בספרי החפץ חיים.

בשנות ה-70 היה משגיח בישיבת "זיו ישראל" בחיפה שהייתה בראשות הרב מנחם צבי ברלין. בין השנים 19771990 כיהן כמשגיח בישיבה הגדולה בירוחם שבראשות הרב רפאל יונה טיקוצ'ינסקי. כמו כן שימש כמו"ץ בקהילה החרדית המקומית.

בראשית שנות ה-80 הוציא לאור מהדורות מוערות של ספר חרדים מרבי אלעזר אזכרי, וספר "פועל צדק" של הש"ך. בשנת 1998 הוציא את הספר "דברי חן", ובו הוספות על ספרו "בנין עולם"[3].

בשנות ה-90 כיהן כמשגיח בישיבת וילקומיר באשדוד. בשנת 2000 התמנה כמשגיח בישיבת "מקור ישראל" בעפיני שצרפת שבראשות הרב דניאל היימן. בביקוריו בישראל נהג למסור "ועדי מוסר" בקהילות שונות בירושלים, בבני ברק ובמודיעין עילית.

בשנת תשע"ב, חלה וחזר לישראל. נפטר בירושלים ביום השני של חג הפסח, ט"ז בניסן תשע"ד, ונקבר בבית הקברות של נציבי ישיבת פוניבז' שבבני ברק.

התגורר בשכונת גבעת שאול בירושלים והיה נשוי לאילה, אשת חינוך, ואב לשישה. אחד מבניו הוא הרב מאיר אברהמי, המלמד בישיבת תורת עולם בבית שמש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראיון של הרב דוד אברהמי עם בנו של הרב שלמה שטנצל על המחאה נגד "גיוס בנות" באתר "שטיבל".
  2. ^ זיהוי הרב דוד אברהמי כמחבר הספר באתר מכון הלכה ברורה ובירור הלכה; הערך הגימטרי של "בנין עולם" זהה לערך של השם "אברהמי", ויש הסבורים כי בכך רמז המחבר לשמו.
  3. ^ גם הערך הגימטרי של ספר זה זהה לשמו "דוד אברהמי".