דוד מאיר דרוקמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב דוד דרוקמן
הרב דוד מאיר דרוקמן (מימין)
הרב דוד מאיר דרוקמן (מימין)
לידה אוגוסט 1947 (בן 76)
ז' באלול תש"ז
פלשתינה (א"י)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות קריית מוצקין
השתייכות חסיד חב״ד
תחומי עיסוק רב העיר קריית מוצקין
תפקידים נוספים רב קהילת חב"ד בקריות, סגן יו"ר קונגרס הרבנים למען השלום
רבותיו הרב משה יהודא ליב לנדא
בן או בת זוג סטרנה דרוקמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב דוד מאיר דרוקמן (נולד בז' באלול תש"ז, אוגוסט 1947) הוא רבה של קריית מוצקין, רב קהילת חב"ד בקריות וסגן יו"ר עמותת הרבנים "פיקוח נפש".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים למשה ולדבורה (נכדתו של הרב ברוך מנדלבוים, "הרב מטורוב"). בילדותו עבר להתגורר בקריית מוצקין, שם כיהן אביו כנציג המזרחי ופא"י ברשות המקומית.

למד בישיבת פרחי אהרן ובישיבת כפר הרוא"ה, שם החל ללמוד בספר התניא והתקרב לחב"ד. בעקבות כך עבר לישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד ולישיבת תורת אמת בירושלים. בשנת תשכ"ז נסע ללימודים בישיבת חב"ד המרכזית בניו יורק. לאחר חזרתו לישראל המשיך את לימודיו בכפר חב"ד.

בתש"ל נישא לסטרנה, בתם של הרב שניאור זלמן וחיה ברונשטיין, ועבר לגור בכפר חב"ד. בהמשך עבר ללמוד בירושלים והוסמך לרבנות עיר על ידי הרבנים הראשיים לישראל הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא[1]. בנוסף עשה 'שימוש' בהוראה אצל חבר הבד"ץ של העדה החרדית, הרב מאיר ברנדסדורפר. במקביל ללימודיו עבד בהוראה ובניהול הסמינר למורות "בית רבקה" בכפר חב"ד. שירת ברבנות הצבאית. בשנים אלה שימש כמזכיר הוועד הרוחני של כפר חב"ד.

בשנת 1982, תשמ"ב החל לכהן כרב שכונה בקריית מוצקין[2], ובשבט תשמ"ז הוכתר כרב העיר האשכנזי. השלים לימודי דיינות בכולל מוסדות אריאל בראשותו של הרב שאר ישוב כהן.

עם פטירתו של רב העיר הספרדי, הרב יוסף אוחנה, נותר הרב דרוקמן רב העיר היחיד.

דעותיו ופעילותו הציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב דרוקמן היה חבר המטה העולמי להצלת העם והארץ, וסגן יו"ר קונגרס הרבנים למען השלום. הוא נמנה עם "הזרם המתון" בחב"ד בסוגיה המשיחית.

ב-2004, עם פרסומו של הסכם ז'נבה יצא בקריאה לשרוף את ההסכם, והדבר גרר דרישה להעמידו לדין. הרב דרוקמן התבטא על יאסר ערפאת כי הוא מגלם את דמותם של הנאצים. בעקבות זאת אסר עליו שר החינוך דאז יוסי שריד להיכנס לבתי ספר ולמוסדות חינוך ממלכתיים[3].

במהלך ההכנות לתוכנית ההתנתקות היה הרב דרוקמן מתנגד בולט של התוכנית והוא קרא לסירוב פקודה מטעמים הלכתיים[4]. הרב דרוקמן אף הודיע כי הוא עובר להתגורר בגוש קטיף כאות הזדהות עם מאבק התושבים. בעקבות אמירותיו החליטה השרה ציפי לבני להגיש לבית-הדין המשמעתי לרבני עיר קובלנה משמעתית נגדו[5]. התנועה הרפורמית בישראל הגישה נגדו עתירות שונות לבג"ץ[6], בסופו של דבר הודיעה לשכת שר המשפטים שאין בסיס חוקי להאשמות נגדו.

הרב דרוקמן מתנגד חריף לציונות בכלל ולציונות דתית בפרט, והוא מרבה להתבטא בנושאים אלו.

ב־2009 האשים הרב דרוקמן את חסידי גור בסדרת הטרדות טלפוניות נגדו, בשל מאמר שפרסם בעיתונות[7], ובו תקף את תמיכת מפלגת אגודת ישראל בתוכנית ההתנתקות, והתפרש כביקורת כלפי האדמו"ר מגור[8].

ב-2016, עם פרישתו של הרב יוסף אוחנה מתפקיד הרב הספרדי של קריית מוצקין, פורסם כי מועצת הרבנות הראשית זימנה את הרב דרוקמן לעבור מבחן בנושא רישום נישואין. משסירב, העבירה מועצת הרבנות את סמכות החתימה לרב יוסף אברקי, רבה של קריית ים. בתגובה טען הרב דרוקמן שהוא עבר את המבחן בעל פה לפני שנים רבות ושלא נעשתה פנייה רשמית אליו בעניין[9].

הרב דרוקמן התבטא על פעילי ארגון ISM הזורקים אבנים על חיילי צה"ל כי יש לקבוע לגביהם בחוק את דברי חז"ל הבא להורגך השכם להורגו. עוד אמר כי לדעתו שמאלניות היא מחלת נפש של שנאה עצמית[10].

בבחירות לכנסת ה-19 תמך ברשימת עוצמה לישראל[11].

ב-2018, עתרה עיריית קריית מוצקין נגדו ונגד שרת המשפטים איילת שקד בדרישה להעמידו לדין משמעתי ולהדיחו מתפקידו, זאת בין היתר בשל התבטאויות שיוחסו לו נגד ערבים וטענות לכשלים בתפקודו[12]. בטבת תשע"ט, 2018 מחק בג"ץ את העתירה לאחר שהצדדים הסכימו שהטענות יתבררו בהליך משמעתי במשרד המשפטים[13].

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבניו

  • הרב חיים, שליח חב"ד בשווייץ
  • הרב צבי-הירש, שליח חב"ד בעיר סאן-מור הסמוכה לפריז
  • יוסף יצחק-קנדה

חתניו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו: לשכת הרב הראשי - פרוטוקול של מועצת הרבנות הראשית (חשון תשמ"ג - תמוז תשמ"ד), באתר ארכיון המדינה, עמ' 54
  2. ^ הרב הראשי לישראל שלמה גורן-שט' (1) - הרבנות הראשית - שוטף - כרך א', באתר ארכיון המדינה, עמ' 130
  3. ^ הדס נודל, רב ייחקר על שהישווה בין ערפאת לנאצים, באתר ynet, 29 באוקטובר 2000
  4. ^ הרב יובל שרלו והרב דוד דרוקמן, סירוב פקודה, באתר nrg‏, 30 במאי 2004
  5. ^ הרב דרוקמן הועמד לדין משמעתי, באתר ערוץ 7, 7 ביוני 2006
  6. ^ עידן יוסף, המרכז לפלורליזם יהודי: העמידו הרב דרוקמן לדין, באתר News1 מחלקה ראשונה, 13 בנובמבר 2005
  7. ^ דוד מאיר דרוקמן, לחוגים חרדיים מסוימים לא יזיק קצת חשבון נפש, "ארץ ישראל שלנו", י"ג בטבת תשס"ט
  8. ^ כתבה שפורסמה במקור באתר chabad.info, מצוטטת באתר 'בחדרי חרדים'
  9. ^ ישי כהן, ‏הסערה שמביכה את הרבנות: רב העיר מסרב לעבור בחינות, באתר כיכר השבת, 29.11.2016
  10. ^ שאול כהן, הרב דרוקמן: אנרכיסט שמכה חיילי צהל - דינו מוות; מכתב הרב דוד דרוקמן בתגובה לתקרית הסמח"ט, באתר חב"ד אינפו
  11. ^ הרב דרוקמן לח"כ בן ארי: "עוצמה לישראל מפלגה כדעת הרבי"
  12. ^ ערן זינגר, עו"ד ערבי מייצג את הרב בעתירה נגד אמירותיו הגזעניות: "זו רדיפה אישית", באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 18 בדצמבר 2018
  13. ^ דניאל הרץ, ‏בג"צ הורה על מחיקת העתירה נגד רבה של קריית מוצקין, באתר כיכר השבת, 11.1.2019