דוד שמיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

דוד שמיר (נולד ב-1962) הוא רב-סרן במילואים ופסיכיאטר, שהיה קב"ן במערך הרפואה של צה"ל אשר הואשם כי הציע להעביר מידע מסווג לאיראן, לרוסיה ולחמאס בתמורה לכסף. הורשע במגע עם סוכן חוץ ובהחזקת ידיעות במטרה לפגוע בביטחון המדינה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמיר נולד ב-1962 והוא בעל תואר מומחה לפסיכיאטריה[1]. שמיר שירת כפסיכיאטר במערך הרפואי של צה"ל, ובמהלך שירותו נחשף לחומר צבאי מסווג, שכלל מידע על תוכניות פינוי אזרחים בזמן מתקפת טילים, אופן מתן שירותי בריאות הנפש של פיקוד העורף בזמן מלחמה ותוכניות החירום של חיל הרפואה[2].

באפריל 2007 החליט שמיר להעביר מידע מסווג לאיראן, לרוסיה ולחמאס בתמורה לכסף. שמיר יצר קשר באמצעות דואר אלקטרוני עם משרד החוץ האיראני, במכתב הציג את עצמו כקצין ישראלי בעל קשרים רבים לאנשים בעלי סיווג ביטחוני, לאחר שגורמי משרד החוץ האיראני ענו למייל, הוא גויס על ידם. באוגוסט של אותה שנה, שלח שמיר פקס מביתו אל הקונסוליה האיראנית שבלונדון ואף לקונסוליה הטורקית שבעיר, אך כאשר ראה שהוא איננו מקבל מענה החליט שמיר לשלוח מייל נוסף באוקטובר.

בנובמבר 2007, החליט שמיר לפנות לגורמים באוניברסיטת אל-אזהר בעזה, אוניברסיטה שנשלטת על ידי אנשי ארגון החמאס. בנוסף לכך, שמיר גם שלח מייל אנונימי לשירות הביטחון הרוסי, שם ביקש מהם מידע על דרכי גיוס לשירותי הארגון ואף הביע את רצונו לחדור לשורותיו. במהלך אותו חודש נעצר שמיר על ידי כוחות השב"כ בשיתוף עם מפלג הפשיעה הכלכלי-ביטחוני במשטרת ישראל[3].

ב-23 בנובמבר הוגש נגדו כתב אישום בבית משפט המחוזי בתל אביב. בכתב האישום יוחסו לשמיר ניסיון ריגול חמור, מגע עם סוכן חוץ ושיבוש הליכי משפט. בינואר 2008, לאחר שחתם על הסדר טיעון עם הפרקליטות[4], הוגש נגדו כתב אישום מתוקן שכלל עבירות של מגע עם סוכן חוץ והחזקת ידיעות במטרה לפגוע בביטחון המדינה, וללא ניסיון ריגול[5]. במשפטו נימק את מעשיו כניסיון להציל את חיי משפחתו, היות שלדעתו המצב החברתי בישראל הוא חסר תקנה, ועל כן תכנן לעבור עם משפחתו לאירופה בכסף שירוויח מעבירותיו. כמו כן טען כי לא ניסה לגרום נזק לישראל וכי הוא "מתחרט ומתבייש"[2].

עוד באותו חודש הורשע שמיר על פי הודאתו, ונידון לחמש שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על-תנאי[6]. בגזר הדין השוו השופטים בין מעשיו של שמיר להרשעות אחרות של אזרחים ערבים ונתינים זרים בעבירת מגע עם סוכן חוץ, ביניהן הרשעתו של ג'ריס ג'ריס, אך הדגישו כי לעומתם שמיר היה קצין בצה"ל, מעורה בחברה הישראלית, וכי המגעים שניסה ליצור לא צלחו בסופו של דבר[7]. שמיר ערער על גזר הדין לבית המשפט העליון, אך ערעורו נדחה במרץ 2009[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עפרה אידלמן ויהונתן ליס, רס"ן מואשם בניסיון לרגל עבור איראן, רוסיה וחמאס, באתר הארץ, 22 בנובמבר 2007
  2. ^ 1 2 גלעד גרוסמן, הקב"ן הורשע בריגול "קל", באתר nrg‏, 9 בינואר 2008
  3. ^ ורד לוביץ' ואפרת וייס, אישום: קב"ן ניסה לרגל לטובת איראן, באתר ynet, 23 בנובמבר 2007
  4. ^ עפרה אידלמן, הסדר טיעון עם הפסיכיאטר שהואשם בריגול לאיראן, באתר הארץ, 8 בינואר 2008
  5. ^ ורד לוביץ', לא ריגל: קב"ן צה"ל יואשם רק במגע עם סוכן חוץ, באתר ynet, 8 בינואר 2008
  6. ^ ורד לוביץ', הקב"ן שניסה לעזור לאיראן נשלח ל-5 שנות מאסר, באתר ynet, 17 בינואר 2008
  7. ^ תפ"ח 1126/07 (מחוזי ת"א) מדינת ישראל נ' דוד שמיר, ניתן ב-17 בינואר 2008
  8. ^ ע"פ 1803/08 דוד שמיר נ' מדינת ישראל, ניתן ב-9 במרץ 2009
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.