דולפין לבן-ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדולפין לבן-ראש
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
משפחה: דולפיניים
סוג: דולפין קטן
מין: דולפין לבן-ראש
שם מדעי
Cephalorhynchus hectori
בנדן, 1881
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דולפינים מקפצים בניו זילנד

דולפין לבן-ראש (שם מדעי: Cephalorhynchus hectori לבן-ראש) הוא מין דולפין החי בניו זילנד באופן בלעדי. הוא הידוע ביותר מבין ארבעת המינים בסוג דולפין קטן. אורכו כ-1.4 מטרים בלבד, ובכך הוא אחד מהלווייתנאים הקטנים ביותר.

שמו המדעי ניתן לו על שם סר ג'יימס הקטור (18341907), שהיה אוצר המוזיאון הקולוניאלי בוולינגטון. הקטור היה הראשון לבדוק את הדולפין. מאוחר יותר, ב-1881, תואר הדולפין באופן מפורט על ידי הזואולוג הבלגי פייר ג'וזף ון בנדן.

תת-המין של הדולפין לבן-הראש, דולפין מאווי (Cephalorhynchus hectori maui), חי באזור החופים הצפון מערביים של האי הצפוני של ניו זילנד. תת-מין זה הוא היונק הימי הנמצא בסיכון הרב ביותר להכחדה, שכן נותרו ממנו רק כ-55 פרטים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדולפין לבן-הראש הוא הקטן במשפחת הדולפיניים. אורך הבוגרים נע בין 1.2 ל-1.6 מטרים בלבד, ומשקלם - בין 40 ל-60 קילוגרמים. המין מציג דו-צורתיות זוויגית מובחנת: הנקבות לרוב ארוכות יותר וכבדות יותר מהזכרים. גוף הדולפין חסון; החוטם אינו מובחן. המאפיין הבולט ביותר הוא הסנפיר הגבי המעוגל.

צבעם הכללי הוא אפור דהוי, אולם מבט מקרוב מגלה שילובים מורכבים של צבעים: הגב והצדדים אפורים בהירים, בעוד שהסנפירים (הגבי, הצדיים והזנב) שחורים. העיניים מוקפות ב'מסיכה' שחורה. הבטן לבנה; רצועות לבנות נמשכות מן הבטן לשני הצדדים מתחת לסנפיר הגבי.

מיד בלידתם, אורכם של הוולדות נע בין 60 ל-80 סנטימטרים, ומשקלם בין 8 ל-10 קילוגרמים. צבעם מעט כהה יותר משל הבוגרים. את גופם מעטרים ארבעה עד שישה פסים אנכיים עד לגיל של כשישה חודשים.

התנהגות ותפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדולפין לבן-הראש אנדמי לאזורי החוף של ניו זילנד. אזור תפוצתו אינו רציף סביב האי הדרומי, אך חובק את כולו (פרט לפיורדלנד). תת-המין, דולפין מאווי, נפוץ רק באזור החוף המערבי של האי הצפוני. באופן כללי הוא מעדיף לשחות בסמוך לחוף, בעומקים שאינם עולים על 100 מטרים.

גודל האוכלוסייה הוערך במספר סקרים שנערכו בשנים 19982004. האוכלוסייה הכוללת הוערכה בכ-7,300 פרטים, ומעריכים כי גודל זה הוא פחות מ-30% מגודל האוכלוסייה ב-1970[2][3].

תזונת הדולפין מורכבת מדגים קטנים ומדיונונים. הוא נוהג למצוא את טרפו במים רדודים בסמוך לחוף. מן הצד השני, הדולפין משמש טרף בעיקר לכרישים, כדוגמת הכריש הכחול.

רבייה ומחזור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדולפין לבן-הראש הוא פוליגיננדרי, כלומר שני הזוויגים מזדווגים עם כמה מבני הזוויג השני. בקבוצות גדולות ההתנהגות המינית של הדולפינים פתוחה יותר, והם אינם "מתביישים" גם בקרבת דולפינים קטנים. הזכרים מגיעים לבגרות מינית בגיל שש עד תשע שנים, והנקבות - בגיל שבע עד תשע שנים. על-פי רוב הם מזדווגים בקיץ. ההיריון נמשך 10 עד 12 חודשים. לרוב הנקבה ממליטה גור אחד אחת לשנתיים עד ארבע שנים.

אם וגורה שוחים זו לצד זה במשך שנה עד שנתיים, במהלכן האם לא מזדווגת שנית. לרוב, יתקבצו האמהות והגורים בקבוצות עם זוגות אם-גור נוספים.

תוחלת החיים אינה ידועה לאשורה, אולם הפרט המבוגר ביותר שנמצא היה בן 20 שנים בהישבו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דולפין לבן-ראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דולפין לבן-ראש באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Slooten, E., Dawson, S.M. and Rayment, W.J. 2004. Aerial surveys for coastal dolphins: abundance of Hector’s dolphins off the South Island West Coast, New Zealand. Marine Mammal Science 20:477-490.
  3. ^ Slooten, E. 2007. Conservation management in the face of uncertainty: effectiveness of four options for managing Hector’s dolphin bycatch. Endangered Species Research 3: 169-179.