דום הנצחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דום הנצחי
DOOM Eternal
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia
WW20 במרץ 2020
Nintendo Switch
WW8 בדצמבר 2020
PlayStation 5, Xbox Series X
WW29 ביוני 2021
סוגה פעולה, יריות בגוף ראשון
פיתוח id Software
הוצאה לאור Bethesda Softworks
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Bethesda Softworks
עיצוב טוני גרזה
סדרה Doom
הערות המשחק משתמש בממשק Vulkan (אנ'); המשחק דורש חשבון Bethesda בתור מנהל זכויות דיגיטלי; נדרשת מערכת הפעלה Windows 7 ומעלה בעלת 64 סיביות.
דרישות תוכנה
גרסה 6.66Rev.2 (יצאה ב-26 באפריל 2022)[1]
מנוע משחק id Tech 7
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג M ‏(ESRB)[2][3]
18 ‏(PEGI)[4]
פלטפורמות Microsoft Windows
Xbox One
PlayStation 4
Google Stadia
Nintendo Switch
PlayStation 5
Xbox Series X
מדיה בלו-ריי (קונסולות בלבד), כרטיס משחק של נינטנדו (אנ') (נינטנדו סוויץ'), הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם דום (2016)
דרישות מערכת
מעבד מינימום: Intel Core i5 במהירות של 3.3GHz או AMD Ryzen 3 במהירות של 3.1GHz או יותר טוב
מומלץ: Intel Core i7-6700K או AMD Ryzen 7 1800X או יותר טוב
זיכרון 8GB
כרטיס מסך מינימום: Nvidia GeForce GTX 1050Ti 4GB או GTX 1060 3GB או GTX 1650 4GB או AMD Radeon R9 280 3GB או R9 290 4GB או RX 470 4GB
מומלץ: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB או GTX 970 4GB או AMD RX 480 8GB
מקום פנוי 50GB
בקרים מקלדת ועכבר, ג'ויסטיק
bethesda.net/en/game/doom
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דום הנצחיאנגלית: DOOM Eternal; בתרגום חופשי לעברית: אבדון נצחי) הוא משחק פעולה מסוגת משחקי יריות בגוף ראשון שפותח על ידי חברת id Software ויצא לאור לראשונה ב-20 במרץ 2020 על ידי Bethesda Softworks למחשב האישי, לקונסולות המשחק פלייסטיישן 4 ו-Xbox One וכן גם לפלטפורמת Stadia מבית גוגל. המשחק מהווה את משחק ההמשך ל"דום" משנת 2016, והוא הכותר החמישי בסדרת DOOM המצליחה[5].

עלילת המשחק סובבת סביב גיבור המשחק הקודם, דום סלייר, כאשר הוא מתמודד מול צבאות הגיהנום שפלשו לכדור הארץ וזרעו בו הרס וחורבן. כמו כן, עליו לעצור גזע תבוני עוין דמוי מלאכים המבקש להכחיד את האנושות, תוך כדי גילוי פרטים על עברו ותפקידו במלחמה המתמשכת בין בני האנוש, הגיהנום וממלכת גן-עדן.

המשחק זכה להצלחה ולתשבחות על המשחקיות, העלילה, הגרפיקה ועיצוב השלבים, וכן גם על הפסקול.

ב-20 באוקטובר 2020 יצאה חבילת ההרחבה הראשונה למשחק, "האלים העתיקים - חלק 1", הממשיכה מבחינה עלילתית את אירועי המשחק[6], וב-18 במרץ 2021 יצאה חבילת ההרחבה השנייה, "האלים העתיקים - חלק 2"[7].

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך מהמשחק: לשחקן יש חיים ומגן מלאים, חמש קסדות של "הזדמנות נוספת", הרג כ-38% מהאויבים הקיימים בשלב והוא אוחז ברובה סער עם כוונת טלסקופית.

באופן כללי, המשחק ממשיך את העקרונות שעליהם התבסס קודמו בסדרה: קרבות מהירים נגד מספר רב של אויבים, המעודדים את השחקן להשתתף באופן פעיל בקרב על מנת לשרוד, תוך שימוש במגוון כלי נשק. ארסנל כלי הנשק שעומד לרשות השחקן מגוון וכולל, לצד רוב כלי הירייה שהוצגו במשחק הקודם, גם מספר כלי נשק לקרבות פנים אל פנים, כגון מסור שרשרת וחרב דו-ידנית בשם "להב כור-המצרף" (Crucible Blade). כמו כן, חלק מהרובים קיבלו תכונות נוספות, כאשר הבולט ביותר מביניהם הוא רובה-הציד הדו-קני, שעכשיו כולל גם וו תפיסה המאפשר לשחקן גם להתקרב אל אויבים הרחוקים ממנו יחסית, על מנת להעניק לשחקן שליטה טובה יותר בתנועתו בשדה הקרב. השחקן מצויד גם במטול רימונים המחובר לחליפתו, ובאמצעותו השחקן יכול לשגר אל אויביו רימוני נפץ, או רימוני קרח המקפיאים כל יריב הנמצא בטווח הפיצוץ.

אחד ההבדלים הגדולים ביותר בין משחק זה למשחק הקודם הוא שבמשחק זה ערכות הרפואה, התחמושת והשריון פזורים בצורה מצומצמת הרבה יותר מאשר במשחק הקודם. שינוי זה נועד לעודד את השחקנים לרפא ולחמש את עצמם תוך כדי קרב, באמצעות שימוש בטכניקות שונות ובהן[8]:

  • Glory Kills - מכניקת משחק זו, שזכתה לפופולריות במשחק הקודם, חוזרת גם כאן: כאשר כמות החיים של היריב יורדת אל מתחת לסף מסוים, השחקן יכול לקטול אותה בידיים ריקות בדרכים אלימות במיוחד. הריגת האויב בדרך זו מרפאת את נקודות החיים של השחקן.
  • באמצעות המסור החשמלי השחקן יכול לנסר את אויביו ולהשיג מהם כמות רבה של תחמושת לכלל סוגי כלי הנשק.
  • Flame Belch - להביור המותקן על חליפת השחקן ומעלה באש את היריב. בזמן שהיריב בוער, השחקן יכול לירות עליו כדי להשיג חתיכות שריון, המגנות על נקודות החיים שלו.

כתוצאה מהכנסת מכניקות אלו, זירות הקרב השתנו כמעט לגמרי מהמשחק הקודם, וכעת לכל שדה קרב, כולל קרבות בוס, יזומנו מפעם לפעם אויבים "חלשים" יחסית המהווים הזדמנות לשחקן לחדש את בריאותו, שריונו או את מאגר התחמושת שלו. בכך, המשחק מעודד את השחקן לפתח טקטיקות קרב, להחליט באילו אויבים להתמקד קודם ולנצל בצורה טובה יותר את סביבת המשחק[9].

האויבים במשחק רבים ומגוונים, ולטענת במאי הקריאייטיב של המשחק, הוגו מרטין, מספר האויבים הזמינים במשחק כפול מאשר המשחק הקודם. חלק מן האויבים הוצגו עוד במשחק הקודם, חלקם הוצגו במשחקים קודמים עוד יותר כמו דום 2: גיהנום על כדור הארץ, וחלקם מופיעים לראשונה במשחק זה. בין האויבים הזמינים במשחק נכללים גם יצורים כמו Marauders, שדים מהירים וחסונים העוטים על עצמם מגן החוסם לחלוטין כל סוג של נזק כאשר השחקן רחוק מהם[10]; Carcasses, היוצרים מחסומי אנרגיה המגנים על המפלצות שנמצאות מאחוריהם[11]; ו-Arch-Vile, שד רב-עוצמה המזמן ללא הפסקה שדים מחוזקים[12]. הבינה המלאכותית של האויבים השתפרה אף היא, דבר ההופך את המשחק למאתגר יותר לעומת קודמו.

בזכות מנגנון ייחודי בשם "Destructible Demons" שהוטמע במנוע המשחק, גופם של האויבים נהרס ומתפרק לאט לאט ככל שהאויב סופג יותר נזק, דבר העשוי לתת אינדיקציה לשחקן על מצבו של האויב[13]. נוסף על כך, לחלק מן האויבים יש נקודות תורפה בגופם, דוגמת כלי נשק, שריונות ואף חלקים אורגניים המחוברים לגופם וניתנים להשמדה, כאשר השמדת החלקים האלו תחליש משמעותית את האויב או תמנע ממנו להשתמש ביכולותיו המיוחדות[14].

יכולת התנועה של השחקן במרחב השתפרה אף היא לעומת משחקים קודמים בסדרה. המשחק מציג, לצד יכולת הקפיצה הכפולה שהוצגה במשחק הקודם, גם יכולת "לדווש" תוך כדי תנועה (לרבות תנועה באוויר) לכיוונים שונים, טיפוס על קירות, ושימוש בעזרים שונים לצורך ביצוע תרגילים אקרובטיים העוזרים לשחקן להישאר באוויר. חלק לא קטן מהמשחק מוקדש לניווט בסביבות עוינות תוך ניצול יכולות התנועה של השחקן, ובכך המשחק מקבל גם אופי של משחק פלטפורמה תלת-ממדי.

בדומה למשחק הקודם, גם במשחק זה השחקן יכול לאסוף שיפורים ושדרוגים לכלי נשקו, לחליפת השריון שלו, וכן להשתמש בכוחם הנסתר של קריסטלים המסייעים לשחקן לשפר את יכולותיו תוך כדי הגדלת כמות החיים, השריון או התחמושת המקסימלית. כמו כן, השחקן יכול להשתמש בכוחן של רונות הפזורות בחלק מהשלבים, ומעניקות לשחקן יכולות מיוחדות שונות אותן השחקן יכול לנצל תוך כדי קרב. נוסף על אלו, ניתן לאסוף גם חפצים ירוקים דמויי גולגולת המעניקים לשחקן "הזדמנות נוספת" לאחר שנהרג. שחקן שנהרג תוך כדי קרב ויש ברשותו לפחות גולגולת אחת שכזו, יחזור לחיים באותו הרגע ובאותו המקום עם בריאות ושריון מלאים, במקום לחזור לנקודה האחרונה בה המשחק נשמר.

רמות קושי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מציע שש רמות קושי, כאשר 4 מהן נחשבות לרמות קושי "רגילות" המסודרות מן הקלה ביותר לקשה ביותר, וההבדל ביניהן נעוץ באגרסיביות של האויבים ובנזק שהם גורמים לשחקן:

  • I'm too young to die ("אני צעיר מדי מכדי למות"). ברמת קושי זו, התחמושת והשריון הופכים לנפוצים יותר מאשר ביתר רמות הקושי.
  • Hurt me plenty ("תכאיבו לי כמה שיותר")
  • Ultra-Violence ("אולטרה-אלימות")
  • Nightmare ("סיוט")

שתיים מהן נחשבות למצבי משחק מיוחדים, עקב כך שהן בעיקרן משנות את פורמט המשחק:

  • Ultra-Nightmare ("אולטרה-סיוט"). בעוד שרמת הקושי של האויבים זהה לזו של רמת "Nightmare", במצב משחק זה לשחקן ניתנת רק הזדמנות אחת לסיים את המשחק. לא ניתן לשמור את המשחק, אפשרות השמירה האוטומטית מבוטלת, ופריטים המעניקים "הזדמנות נוספת" לשחקן מושמטים כלל מהשלבים. כתוצאה מכך, המוות במשחק הוא קבוע, ויחזיר את השחקן אל התפריט הראשי[15][16].
  • Extra Life Mode. בחירה במצב זה מאפשרת לשחקן לשחק באחת מארבע רמות הקושי הרגילות, בהן השחקן יכול לאסוף פריטי "הזדמנות נוספת", אך עם מספר שינויים שנלקחו מרמת "אולטרה-סיוט": גם כאן אפשרות השמירה מבוטלת, ושחקן שגמר את מלאי ה"הזדמנויות הנוספות" שברשותו, יעמוד בפני סכנת מוות קבוע, המחזיר את השחקן אל התפריט הראשי[17].

Fortress of Doom, שלבי מאסטר ו-Slayer Gates[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמנט מרכזי במשחק הוא מבצרו של הדום סלייר, ספינת חלל בשם Fortress of Doom ("מבצר האבדון"). חללית זו, המצוידת בטכנולוגיה חוצנית מתקדמת, משמשת גם כחלק מהעלילה של המשחק, וגם כבסיס בו השחקן יכול לנוח בין משימות, לחזור על שלבים אותם סיים בעבר, לקבל גישה ל"שלבי מאסטר" - גרסאות קשות ומאתגרות יותר של חלק מהשלבים הרגילים[18], להילחם בסימולטורי קרב, ולפתוח אזורים נעולים המכילים קריסטלים, שדרוגים לכלי הנשק ולחליפת השריון באמצעות "Sentinel Batteries" אותן השחקן יכול לאסוף במהלך הקמפיין.

בתוך החללית, השחקן יכול גם למצוא נשק "סודי" - Unmakyr - הזמין בפני השחקן לאחר שסיים שישה Slayer Gates, שדות קרב "סודיים" שנמצאים בתוך השלבים הרגילים[19].

מצבי משחק נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד הקמפיין העלילתי המיועד לשחקן יחיד, "דום הנצחי" מציע מספר מצבי משחק מיוחדים, המאפשרים לשחקן להתמודד מול שחקנים אחרים ברשת האינטרנט, או להתמודד מול אתגרי הישרדות שיבחנו את יכולותיו.

מצב מרובה משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מציג מצב מרובה-משתתפים א-סימטרי, כלומר: למשתתפים במשחק ישנם יכולות שונות, ובכך יחסי הכוחות ביניהם אינם זהים. מצב זה מכונה בשם "Battlemode".

במהלך המשחק, שני שדים הנשלטים על ידי שחקנים לוחמים כנגד נחת בן-אנוש, הנשלט גם הוא על ידי שחקן. השחקן הנמצא בצד השדים יכול לשחק במגוון שדים מתוך המאגר הקיים במשחק, כאשר לכל שד יש מתקפות ויכולות מיוחדות משלו[20]. עם יציאת המשחק לאור היו זמינים חמישה שדים, כאשר עדכונים עתידיים שיצאו עבור המשחק כללו עימם שיפורים שונים למצב זה, וכן שדים חדשים שניתן לשחק איתם.

המפתחים תכננו גם לכלול מצב מרובה-משתתפים שני בשם Invasion ("פלישה"), ובמסגרתו השחקן יכול "לפלוש" לתוך קמפיין לשחקן יחיד של שחקן אחר בתור שד וללחום בשחקן המשחק את הקמפיין[21][22] (עם אפשרות לכבות את התמיכה במצב זה כדי "למנוע" משחקנים אחרים לפלוש אליך בזמן המשחק)[23]. עם זאת, עבודת הפיתוח על מצב משחק זה בוטלה ביולי 2021 על מנת להתרכז בפיתוח מצב ה"עדר", המיועד בעיקרו לשחקן יחיד[24].

בניגוד למצב מרובה-המשתתפים של המשחק הקודם, שפותח על ידי מפתחת משחקים חיצונית, מצב מרובה-המשתתפים של המשחק פותח על ידי איד בלבד[25].

מצב "עדר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב משחק זה יצא לאור ב-26 באוקטובר 2021 כחלק מעדכון 6.66, ומהווה מצב הישרדות בו על השחקן להחזיק מעמד כמה שיותר זמן מבלי למות מול גלים הולכים ומתגברים של שדים ומפלצות[26]. במסגרת מצב משחק זה, השחקן מתחיל כאשר יש ברשותו רק רובה ציד, ועליו לעבור בהצלחה את גלי השדים הנשלחים נגדו על מנת לקבל גישה לכלי נשק נוספים. הריגת שדים והשלמת אתגרי בונוס מזכות את השחקן בנקודות, הנצברות לאורך המשימות השונות במצב המשחק. הנקודות אותן צובר השחקן נשמרות ב"טבלת שיאים" מקוונת, ובכך מאפשרת לשחקן להשוות את תוצאותיו עם תוצאות שחקנים אחרים. המשימות מגוונות וכוללות, בין היתר, הריגה של מספר שדי "מפתח" המסומנים בסימון מיוחד, או השלמת קטעי פלטפורמה באמצעות ניצול יכולות התנועה של השחקן אשר פורטו לעיל[27].

רמת הקושי של זירות הקרב הולכת וגדלה עם ההתקדמות במשחק, ובין השדים הזמינים במצב זה נמנים גם שדים שהוצגו לראשונה בחבילות ההרחבה "האלים העתיקים", גם אם השחקן עדיין לא רכש אותן. בעוד שמוות במצב זה מציין את סוף המשחק בדומה למשחקי הישרדות אחרים, גם במצב משחק זה זמינים לשחקן גולגולות "הזדמנות שנייה" זהות בפעולתן לגולגולות הזמינות בקמפיין העלילתי. צבירת נקודות והשלמת משימות יזכו את השחקן בפריטים קוסמטיים שונים[28].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת 8 חודשים לאחר אירועי המשחק הקודם, במסגרתם גיבור המשחק, העונה לכינוי דום סלייר, עצר פלישה של שדים מהגיהנום על כוכב מאדים. במהלך תקופת ביניים זו, צבאות הגיהנום פלשו אל כדור הארץ, זרעו בו הרס וחורבן וטבחו בלמעלה מ-60% מאוכלוסייתו. "תאגיד התעופה והחלל" (UAC) המושחת והשטניסטי השולט בפועל בכדור הארץ אינו עושה דבר בנידון, ואף קורא לאזרחים להכיל את המאורעות. אחרוני הניצולים מאורגנים במחתרת בשם Armored Response Coalition (ובראשי תיבות: ARC) אך חבריה אולצו אף הם להתחבא לאחר שספגו אבדות כבדות מהכוח הפולש.

בתחילת המשחק, הסלייר מוצא את עצמו בחללית הקרויה "מבצר האבדון", שם הוא מתבקש על ידי הבינה המלאכותית VEGA, השולטת על החללית, להתנקש בחייהם של "כוהני הגיהנום" על מנת לעצור את הפלישה. "כוהני הגיהנום" משרתים ישות תבונית בשם ח'אן מאיקר (Khan Maykr), השייכת לגזע תבוני של חייזרים דמויי מלאכים בשם "מאיקרים" (Makyrs). הנחת מגלה כי הח'אן מאיקר מחפשת להקריב את כלל האנושות על מנת לזכות מחדש בחיי נצח.

לאחר שהסלייר מחסל את הכוהן הראשון, הח'אן מאיקר משגרת את שני הכוהנים האחרים למקומות מרוחקים, מה שמאלץ את הסלייר להמשיך בחיפושיו. VEGA מייעצת לו לבנות מחדש מתקן איתור בין-ממדי, אשר חלקיו מצויים במימד מקביל בשם "ארג'נט דינור", וכן בגיהנום עצמו. במהלך הביקור בגיהנום, פוגש הסלייר בדמות מוכרת מעברו, אשר חיה בגלות תחת השם "הבוגד". "הבוגד" מעניק לסלייר פגיון, ומקור אנרגיה, ואומר לו כי "הוא יידע מה לעשות איתם".

לאחר שהפעיל את המתקן, מצליחה VEGA לאתר את מיקומו של כוהן הגיהנום השני הממוקם במתקן צבאי של UAC באזור הקוטב הצפוני, והסלייר מחסל גם אותו. בתגובה, הח'אן מאיקר מגבירה את פעילות צבא השדים בכדור הארץ ומעבירה את הכוהן השלישי אל מחוץ לכדור הארץ. VEGA מציעה לסלייר למצוא את סמואל היידן, שמשמש כיום כמנהיג כוחות המחתרת "ARC", ובבניין המפקדה מוצא הנחת את גופו הרובוטי ההרוס ומביא אותו אל "מבצר האבדון". היידן מגלה לסלייר כי הכוהן השלישי נמצא בעיר "סנטינל פריים", עיר הבירה של מימד ארג'נט דינור, אליה הגישה זמינה אך ורק דרך עיר עתיקה תת-קרקעית במעמקי הליבה של כוכב מאדים ושהדרך היחידה להגיע אליה היא "לפוצץ חור על פני מאדים" באמצעות נשק ה-BFG10000 אשר נמצא על בסיס חלל בפובוס, אחד מירחיו. הסלייר בסופו של דבר מצליח להגיע אל העיר העתיקה בליבת הכוכב, ומשם אל סנטינל פריים.

במהלך מסע החיפוש בסנטינל פריים, חווה הסלייר מספר פלאשבקים, המגלים לשחקן על עברה של הדמות - לרבות העובדה כי הדום סלייר הוא לא אחר מאשר הדמות המכונה "Doomguy": נחת החלל האלמוני, גיבור משחקי "דום" הראשונים. הולוגרמה של הח'אן מאיקר, המופיעה בין הפלאשבקים, מזהירה את הנחת כי חיסול כוהן הגיהנום האחרון יגרור איתו השלכות קשות. הנחת לא מקשיב לאזהרותיה, ומחסל את הכוהן ואת שומר-ראשו המפלצתי. בתגובה, מתרה בפניו הח'אן מאיקר כי תשחרר אל פני האדמה את השד המפלצתי הגדול והנורא מכולם, טיטאן[29] דמוי-בפומט בשם איקונין החטא (Icon of Sin), על מנת להשמיד את כדור הארץ אחת ולתמיד.

גיבור המשחק, הח'אן מאיקר ומשרתיה צופים בתחייתו של "איקונין החטא"

הנחת מגלה כי כדי ללחום בשד זה, עליו לחזור שוב אל מימד "ארג'נט דינור", ולהשיב משם חרב דו-ידנית בשם "להב כור המצרף" (Crucible Blade) אשר שימשה אותו בעברו. במהלך המסע מתגלים פרטים נוספים מעברו של הנחת, לרבות הנקודה בה קיבל את כוחותיו העל-אנושיים, אשר הוענקו לו על ידי מאיקר מורד העונה לכינוי "שרפים". בנוסף לכך, מגלה הנחת כי המאיקרים בשלב מסוים היו בני-אלמוות אך איבדו את היכולת הזו, וכדי להחזיר אותה, כרתו ברית עם השטן שליט הגיהנום (המכונה במשחק אדון האופל), שבמסגרתה תועבר אליהם אנרגיית ארג'נט מנשמותיהם של המעונים בגיהנום. בתמורה לאספקה קבועה של אנרגיית ארג'נט, יספקו המאיקרים לצבאות הגיהנום עולמות נוספים לפלוש אליהם.

תחת הדרכתו של היידן, הנחת יורד חזרה אל הגיהנום בעקבות הנשמות המעונות, על מנת להגיע למימד הבית של המאיקרים, אורדאק (Urdak), המכונה גם "ממלכת גן עדן". כאשר הוא מגיע לאורדאק, מוצא הנחת את הח'אן מאיקר יחד עם עושי דברה, ומשתמש בפגיונו של "הבוגד" על מנת לסכל את הטקס הפולחני שיעניק למאיקרים שליטה על "איקונין החטא". סיכול הטקס מוציא את הטיטאן מכלל שליטה, וזה פונה אל כדור הארץ במטרה להחריבו. בזמן שהנחת מנסה למצוא דרך לחזור מאורדאק אל כדור הארץ, מנסה הח'אן מאיקר לעוצרו, אך הוא נלחם בה ומביס אותה. השחקן חוזר לכדור הארץ כדי להתעמת עם "איקונין החטא", אותו הוא מחסל על ידי תקיעת "להב כור המצרף" במוחו החשוף. מותו של הטיטאן מסמל את סיום הפלישה.

האלים העתיקים - חלק 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניצחון על השדים ועצירת הפלישה לכדור הארץ נשא איתו מחיר כבד: מותה של הח'אן מאיקר "שבר" את הברית בין אורדאק לבין הגיהנום, ואיפשר לצבא הגיהנום לכבוש באין מפריע את אורדאק, ולהשתמש בו כבסיס לפלישות עתידיות. כדי לסכל את מזימות השדים, נעזר סמואל היידן בנחת ובמדעני מחתרת ARC כדי למצוא את המאיקר העונה לשם "שרפים" ולהסתייע בו. לאחר שהנחת מוצא את מתקן האכסון של "שרפים" באחד מהמתקנים הצבאיים של UAC, הוא מעלה את תודעתו של היידן למתקן, ושם מתגלה כי היידן ו"שרפים" - ששמו האמיתי סאמור מאיקר - הם למעשה אותה הישות.

"שרפים" מבקש מהנחת לרדת בחזרה לגיהנום, שם, באזור הנקרא "ביצות הדם", הוא מתבקש כדור אנרגיה המכיל את אנרגיית החיים של ישות מסתורית בשם "האב" (Father). לאחר שהנחת מוצא את כדור האנרגיה, הוא בוחר להשמיד אותו, בניגוד להנחיותיו של "שרפים". במקום זאת, הוא מעדיף להשתמש בכדור אנרגיית החיים של אדון האופל, על מנת להביאו אל היכל ה"לומינאריום" שבאורדאק. תוכניתו של הנחת היא להחזיר את "אדון האופל" לצורתו הגשמית. מה שיאפשר לנחת לחסלו על מנת להשמיד את השדים אחת ולתמיד.

באורדאק, נאלץ הנחת להילחם נגד "שרפים" המנסה להניא אותו מלעשות כן. "שרפים" מובס, ומזהיר את הנחת כי החזרת השטן לצורתו הגשמית היא תהליך בלתי הפיך, לפני שהוא משוגר משם על ידי "האב". הנחת מצליח להחזיר את אדון האופל בחזרה לצורתו הגשמית, ומגלה כי נוצר בצלמו (הסיבה לכך מורחבת כאן).

האלים העתיקים - חלק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שזימן את אדון האופל, הנחת מנסה להורגו אך נכשל בכך, עקב חוקי ממלכת גן-עדן שאוסרות על שפיכות דמים בהיכל ה"לומינאריום". אדון האופל מורה לנחת לפגוש אותו בעיר "אימורה", בירת הגיהנום, ולהתייצב מולו לעימות הסופי. על מנת להגיע אל אימורה, על הנחת להפעיל שער בין-ממדי הנקרא "השער של דיוום" (Gate of Divum) שהוא המקום היחיד ממנו ניתן להגיע אל העיר.

"האב" מורה לנחת לחזור אל ארג'נט דינור על מנת להשיג משם גביש מיוחד, ממנו ניתן להפיק את האנרגיה הנדרשת להפעלת השער. הקריסטל ממוקם בתוך ספינת חלל שנקראת "חנית העולם" (World Spear), שהגיעה מהחלל החיצון ונחתה במימד לפני שנים רבות. בדרך הוא נפגש מחדש ב"בוגד", ומגלה ששמו טוהר לאחר חיסולו של "איקונין החטא", ושמו האמיתי ואלן (Valen). ואלן מעניק לנחת פטיש אנרגיה מיוחד, שיעזור לו במלחמתו.

לאחר מכן, משחרר הנחת את רוחותיהם של הסנטינלים הכלואים בחללית ומשיג את גביש האנרגיה. בעזרת הגביש, חוזר הנחת חזרה אל כדור הארץ, ולאחר לחימה בצבא של שדים, מצליח הנחת להפעיל את השער ולהשתגר אל אימורה. על מנת להגיע אל אדון האופל, על הנחת לחדור מעבר להגנות המסיביות סביב העיר, המכילות אלפי שדים וטכנולוגיות הגנה מתקדמות. עזרה מגיעה ממימד ארג'נט דינור בדמות צבא חמוש ומצויד של סנטינלים המובל על ידי ואלן, המסייעים לנחת לחדור מעבר להגנות ולהשתגר אל זירת הקרב בה יוכל ללחום נגד אדון האופל.

במהלך הקרב, מגלה אדון האופל לנחת כי הוא למעשה הבורא האמיתי של היקום מכיל את הממדים בהם ביקר הנחת עד כה - המימד בו נמצא כדור הארץ, מימד ארג'נט דינור, אורדאק, והגיהנום - שנקרא "ג'קאד" במקור. הוא מספר לו כי מימד "ג'קאד" היה המימד הראשון שנברא, אך המאיקרים בראשות "האב", בגדו בו ושיכתבו את ההיסטוריה כך שייראה כאילו "האב" הוא בורא העולם. מאורע זה, על פי דבריו, גרם לו לפנות אל המאיקר המורד, סאמור מאיקר ("שרפים"), על מנת שיסייע לו ליצור לוחם-על שינקום את נקמתו בכך שיתרום להשמדת המאיקארים. הנחת מצליח להביס בסופו של דבר את השטן ודוקר אותו בליבו, ומתמוטט זמן קצר לאחר מכן עקב העובדה כי כוחותיו העל-אנושיים הוענקו לו, בעקיפין, על ידי אדון האופל. מותו של אדון האופל גורם להשמדת כל יצירי כפיו המצויים מחוץ לגיהנום.

בסיום המשחק, הנחת נראה קבור על ידי קבוצה של מאיקארים בסרקופג דומה לסרקופג ממנו התעורר במשחק הקודם.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקים מגופו של "ברון הגיהנום" המוצג בתמונה התפרקו במהלך הקרב, בזכות מנגנון "Destructible Demons" שהוטמע במנוע המשחק. מנגנון זה נועד לתת אינדיקציה לשחקן על מצבו של האויב.

המשחק הוכרז על ידי Bethesda Softworks, אשר בבעלותה זכויות היוצרים על הזיכיון, במהלך תערוכת E3 של 2018, וסרטון המשחקיות הראשון הוצג בכנס QuakeCon באותה השנה. בת'סדה תכננה להוציא את המשחק לאור לפלטפורמות המשחקים פלייסטיישן 4, Xbox One, נינטנדו סוויץ' וכן למחשב האישי[25]. כמו כן, הכריזה החברה במרץ 2019 על כוונתם לשווק את המשחק לפלטפורמת הזרמת המשחקים Stadia מבית גוגל[30].

המשחק פותח על ידי id Software, כאשר על פיתוח גרסת הסוויץ' הייתה אמונה חברה בשם Panic Button. המשחק היה הראשון להשתמש במנוע החדשני id Tech 7 מבית איד, שפותח על גבי ממשק תכנות היישומים הגרפי Vulkan. המנוע הציג שיפורים גרפיים משמעותיים בתחום הגאומטריה ועיבוד הטקסטורות, כולל תמיכה עתידית בניתוב קרניים בזמן אמת, וכן שיפורי ביצועים, דוגמת הפחתה בזמן טעינת השלבים. לטענת המפתחים, קוד המקור של המנוע מכיל הרבה פחות שורות קוד מאשר קודמו id Tech 6 על מנת להקל על הביצועים - על פי הצהרתם בכנס מפתחי המשחקים לשנת 2019, כמיליון שורות קוד קוצצו מהמנוע עקב השמטת התמיכה בממשק הגרפי OpenGL[31].

במהלך עבודת הפיתוח, ציינו המפתחים כי הם מעוניינים ליצור יקום בדיוני שלם סביב זיכיון "דום", עם מקומות רבים אותם יוכל השחקן לחקור[32], דבר אשר בא לידי ביטוי במהלך עלילת המשחק וכן במהלך עלילות שתי חבילות ההרחבה.

מבחינה אמנותית, המשחק נועד להמשיך את הסגנון האמנותי שהוצג לראשונה במשחק הקודם - דום 2016, ולשם כך, מפתחי המשחק עיצבו את רוב האויבים בצורה דומה למדי לדרך בה עוצבו במשחק הקודם. עם זאת, חלק מן האויבים עוצבו כך שיזכירו גם את האויבים משני המשחקים הקלאסיים באותה המידה[33]. המפתחים הוסיפו גם אפשרות שבה השחקן יוכל למקם את הנשק שלו במרכז המסך (במקום בצד, כמקובל במשחקי יריות אחרים), בדיוק כפי שהיה בשני משחקי דום הקלאסיים[34] זז [35].

בין מקורות ההשראה של המשחק, לטענת המפתחים, נמנים משחקי פעולה ממוחשבים בסגנון ארקייד כמו Bayonette ו-Devil May Cry, וכמו כן גם את משחק השחמט[36]. מפתחי המשחק ציינו כי מספר אספקטים אותם בחרו לשפר לעומת המשחק הקודם, התבססו על שערורייה שהתפתחה סביב מגזין הגיימינג האינטרנטי Polygon לקראת יציאת המשחק הקודם בשנת 2016. בכתבה, שנקראה "30 הדקות הראשונות של דום" הוצג סרטון משחקיות לדוגמה, ובו נראה כי העיתונאי שהקליט את הסרטון היה חסר כל ידע לגבי איך משחקים במשחקי ירי בגוף ראשון, ובפרט במשחק "בהילוך מהיר" כמו דום. בעקבות שערורייה זו, הבינו המפתחים כי יש לעצב משחק המותאם לכולם, ולא רק לשחקנים מיומנים ש"רגילים" לשחק במשחקי יריות "בהילוך מהיר" דוגמת דום או Quake[37].

כמו כן, איד החליטה לקחת לידיה גם את עניין פיתוח מצב מרובה-המשתתפים של המשחק, וזאת בניגוד למשחק הקודם, שבו מצב מרובה-המשתתפים פותח על ידי חברת צד שלישי בשם Certain Affinity מבלי שלאיד תהיה נגיעה בכך. לטענת רבים, מצב זה היה "החוליה החלשה" במשחק הקודם, ועל כן איד התכוונה לפתח את מצב מרובה-המשתתפים של המשחק כך ש"יזרום" ו"יתחבר" עם הקמפיין הראשי.

תכונה נוספת שהייתה בדום 2016 והושמטה ממשחק ההמשך הייתה SnapMap, שאפשרה לשחקנים ליצור שלבים משל עצמם. מפתחי המשחק בחרו להפנות את משאבי הפיתוח לתכנים-הניתנים-להורדה (DLCs) שכוללים גם בין היתר הרחבות עלילתיות לקמפיין[38].

המשחק תוכנן לצאת ב-22 בנובמבר 2019 לכלל הפלטפורמות שהוזכרו לעיל, אך בסופו של דבר יציאת המשחק נדחתה לחודש מרץ של השנה שלאחריה, והכריזו כי גרסת הסוויץ' תצא במועד מאוחר יותר[39][40]. גרסת הסוויץ' יצאה בסופו של דבר ב-8 בדצמבר 2020[41].

בחודש אוגוסט 2020 הכריזה בת'סדה על יציאת המשחק לקונסולות הדור הבא: פלייסטיישן 5 ו-Xbox Series X, כאשר שחקנים יוכלו לשדרג בחינם את המשחק לגרסה החדשה יותר, כל עוד רכשו את גרסת הדור הקודם[42]. הגרסה לקונסולות הדור הבא יצאה לאור ב-29 ביוני 2021 יחד עם עדכון לגרסת המחשב שהוסיף תמיכה בניתוב קרניים בזמן אמת[43].

המשחק הוקדש לזכרו של סטיבן אש, מתכנת באיד שנפטר בשנת 2019, במהלך תקופת העבודה על המשחק[44].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Doom Eternal Original Game Soundtrack
עטיפת הפסקול
עטיפת הפסקול
עטיפת הפסקול
פסקול מאת מיק גורדון וצ'אד מוסהולדר
יצא לאור 19 באפריל 2020
סוגה פסקול של משחקי וידאו
שפה אנגלית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:13:59
הפקה id Software
כרונולוגיית אלבומים של מיק גורדון
Wolfenstein II: The New Colossus Original Game Soundtrack
(2018)
Doom Eternal Original Game Soundtrack
(2020)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כמו קודמו, גם הפסקול של משחק זה הולחן על ידי מיק גורדון, שאף גייס מוזיקאים נודעים מסגנונות הדת' מטאל, פאוור מטאל ודום מטאל על מנת שישתתפו בתהליך הקלטת הפסקול[45].

עם זאת, שערורייה שליוותה את פסקול המשחק בעת שחרורו הביאה לסיום עבודתו של גורדון עם איד. את הפסקול של חבילות ההרחבה "האלים העתיקים" הלחינו אנדרו הולשולט, שעבד קודם לכן על הפסקול של המשחק Quake Champions,יחד עם דייוויד לוי[46].

פסקול המשחק כולל בתוכו 59 רצועות באורך כולל של 4 שעות, 13 דקות ו-59 שניות. הפסקול המקורי יצא לאור ב-19 באפריל 2020 לבעלי חבילת האספנים בתור הורדה דיגיטלית[47] ועתיד גם להשתחרר לפלטפורמות הורדה והזרמת מדיה אחרות.


Doom Eternal Original Game Soundtrack
מס' שם משך
1. Hell on Earth 5:02
2. Cultist Base 5:53
3. Blood Harvesting 3:37
4. Soul Extraction 7:51
5. BFG Division 2020 4:46
6. Metal Hell 6:07
7. Paradise Lost 3:47
8. Urdak 4:45
9. The Doom Hunter 5:09
10. Infiltrate the Cult 4:53
11. Cultist Prayer 4:06
12. Demonic Corruption 3:57
13. Maykr Drones 3:56
14. The Khan Maykr (רמיקס של צ'אד מוסהולדר) 5:12
15. Deag Ranak 2:18
16. Mars Core 4:58
17. Deag Nilox - First Priest Death 0:55
18. The Icon of Sin 5:36
19. Phobos Space 5:39
20. A Slayer City 3:28
21. The Super Gore Nest 5:12
22. The Only Thing They Fear Is You 6:53
23. Asteroids and Rockets 5:56
24. You Can't Just Shoot a Hole Into the Surface of Mars 1:42
25. Doom Hunted 4:26
26. Blood Sacrifice 3:35
27. Welcome Home Great Slayer 3:15
28. Prayer of the Diminished 1:41
29. Gladiator Boss 4:54
30. Beast of the Arena 1:46
31. Fortress of Doom 3:00
32. Revenant Possession 0:46
33. Usuper Gore 4:21
34. Sinister 3:51
35. Super Shotgun Reunion 0:46
36. The Baron of Hell 3:33
37. Doomed Hunter 3:17
38. Command and Control 5:07
39. BFG 10k 2:55
40. Sams Base 5:07
41. Phobos Base 3:31
42. Acquiring the BFG 3:48
43. Heart of the Beast 5:32
44. Consumption 6:09
45. Bio-organic Continuum Gate 5:09
46. Massive Demonic Presence 8:11
47. Armored Response Coalition 3:06
48. Kalibas the Sightless Judge 5:44
49. S.O.S. From Earth 2:41
50. Barging In 2:40
51. Taras Nabad 5:31
52. King Novik 1:55
53. The Khan Maykr 7:42
54. Meathook 6:07
55. Eternal Prophecy 6:52
56. The Betrayer 6:01
57. Doom Eternal 4:58
58. End of Level 2:30
59. Final Sin - Sandy City 1:54
משך כולל:
4:13:59

שערוריית הפסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחרור הפסקול הרשמי של המשחק באפריל 2020, מעריצים התחילו לשים לב להבדלים מהותיים בין הפסקול הרשמי לבין קובצי הסאונד של המשחק עצמו. ההבדלים המשמעותיים היו בעיקר באיכות הסאונד שהייתה ירודה משמעותית בקובצי המשחק לעומת איכות הפסקול הרשמי, אך גם בקטעי קול רבים שעברו תהליכי עיבוד, מיקס ומאסטרינג שונים לחלוטין מאשר התהליכים שעברו קטעי האודיו ששוחררו עם הפסקול הרשמי[48]. מיק גורדון, המלחין, ציין בעמוד הטוויטר שלו כי מספר מועט של קטעי מוזיקה עברו מיקס על ידו בזמן הכנסתם למשחק והכחיש את מעורבותו בשערורייה. על סמך נתוני קובצי האודיו במשחק, התברר כי האיש שהיה אחראי על רוב עבודת המיקס היה במאי האודיו של איד, צ'אד מוסהולדר[49]. לאחר התפוצצות הפרשה, גורדון ציין כי הוא בספק גדול לגבי המשך עבודתו עם איד[50].

במאי 2020, פרסם מארטי סטרטון, המפיק הראשי בחברת איד, מכתב ב-Reddit על התפתחות הפרשה. סטרטון הסביר כי ניתן לגורדון זמן נוסף על מנת לסיים את עבודת המיקס לפסקול, והמיקסינג שביצע מוסהולדר היה בגדר "תוכנית מגירה" למקרה שגורדון לא יוכל לעמוד בזמנים. כאשר התברר שגורדון אכן לא סיים את עבודת המיקס לפני הדדליין שנקבע לשחרור הפסקול, סטרטון הציע לגורדון לעבוד עם מוסהולדר, וגורדון אכן הסכים לכך. גורדון שלח למוסהולדר 12 רצועות עליהן סיים לעבוד, ומוסהולדר השתמש בקובצי האודיו שמצא בקובצי המשחק, שעברו דחיסה כבדה יותר כדי להתאים ליתר אלמנטי הסאונד במשחק. סטרטון גם כתב שאיד תמשיך לשחרר הרחבות חדשות למשחק ללא גורדון[51].

ב-9 בנובמבר 2022, למעלה משנתיים לאחר התפוצצות הפרשה, פרסם גורדון מאמר תגובה ארוך באתר מדיום ובו תיאר בפרוטרוט את השתלשלות העניינים מנקודת מבטו, שהובילה בסופו של דבר לשערוריית הפסקול ולסיום עבודתו עם איד[52]. במכתב, פירט גורדון (שעבד כפרילנסר, ולא הועסק ישירות על ידי איד) יחסי עבודה עכורים בינו לבין בכירי איד, ובייחוד מצד מארטי סטרטון. יחסים אלו לטענתו התבטאו בזלזול, בהתעלמות מבקשותיו שהובילו לעיכוב בעבודתו, בהפרת חוזים והבטחות, באיומים ולחצים שהובילו את גורדון להקדיש שעות רבות מעבר למה שהוגדר עבורו בחוזה ההתחלתי (תופעה הקרויה "crunching" בתעשיית פיתוח משחקי המחשב), ולאחר יציאת המשחק והתפוצצות הפרשה, גם בלשון הרע שהתבטא במכתבו של סטרטון ב-Reddit. מכתב זה גרם לטענתו לנזק עצום לתדמיתו ולקריירה שלו. כמו כן, טען גורדון כי אף ניסה לפנות לחברת האם של איד, ZeniMax, על מנת שתוכל לסייע בפתרון הסכסוך, אך לטענתו טרפד סטרטון בגסות את נסיונותיו לפתור את הסכסוך בדרכי נועם תוך שימוש באיומים משפטיים[53].

מכתבו של גורדון גרר אחריו הפצצת ביקורות שליליות בעמוד ה-Steam של המשחק שקוראות לסטרטון לקחת אחריות על מעשיו ולהתפטר[54]. במאמר דעה שפורסם באתר TheGamer, נטען כי שערוריית הפסקול של "דום הנצחי" חשפה לעיני הציבור את היחס המזלזל מצד חברות הפיתוח למוזיקאים שעסוקים בהלחנת פסקול המשחק שאינם עובדים בהכרח במסגרת החברה המפתחת[55].

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך השקת המשחק, 20 במרץ 2020, נפל באותו התאריך בו היה אמור לצאת משחק נוסף, Animal Crossing: New Horizons מבית נינטנדו. עקב הביקוש הרב לשני המשחקים, החליטו חנויות המשחקים בארצות הברית למכור עותקים פיזיים של המשחק יום לפני ההשקה הרשמית, וזאת כדי להימנע מעומסים חריגים עקב מגבלות הריחוק החברתי שאפיינו את מגפת הקורונה[56]. נוסף על כך, הניגוד בין אופיים של שני המשחקים עודד מעריצים של המשחקים לציין את צירוף המקרים על ידי חגיגות ייחודיות בהן "שידכו" את Doomguy, גיבור המשחק, לאיזבל, גיבורת סדרת Animal Crossing[57].

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני יציאת המשחק, הכריזה בת'סדה על שתי חבילות הרחבה לקמפיין לשחקן יחיד, שייצאו לאור בשנה שלאחר יציאת המשחק. שחקן שיבחר לקנות את "מהדורת הדלוקס" של המשחק, יקבל אוטומטית גישה לשתי ההרחבות, כאשר ייצאו[58].ב-8 במאי 2020, הוצגו בעמוד הטוויטר הרשמי של המשחק, שני צילומי מסך כ"טיזר" לקראת יציאת ההרחבה[59], וטיזר טריילר נוסף שהועלה שלושה חודשים מאוחר יותר, ב-7 באוגוסט, ליוטיוב, חשף את שם ההרחבה: "האלים העתיקים" (The Ancient Gods). כמו כן צוין כי מדובר בחלק אחד מתוך שני חלקים שמתוכננים לצאת להרחבה[60]. בטיזר הוזכר כי טריילר מלא עתיד לצאת ב-27 באוגוסט במהלך לילו הראשון של יריד המשחקים Gamescom, ובטריילר המלא הוכרז על יציאת החלק הראשון לאור ב-20 באוקטובר 2020[61]. ההרחבה נחשבת כמוצר "עצמאי", כלומר, שאין צורך להוריד את משחק הבסיס על מנת לשחק בה. מבחינה עלילתית ההרחבה עתידה להמשיך את הסיפור מהנקודה בה הקמפיין הראשי הסתיים[62].

הביקורות על חבילת ההרחבה הראשונה היו אמנם טובות, אם כי פושרות יותר לעומת הביקורות על משחק הבסיס. ממוצע הביקורות באתר Metacritic עומד על 79 לגרסת המחשב[63], 76 לגרסת הפלייסטיישן 4[64] ו-72 לגרסת האקסבוקס[65].

ב-7 במרץ 2021, הוכרז כי טיזר טריילר להרחבה השנייה, "האלים העתיקים - חלק 2" ייצא לאור שבוע לאחר מכן, ב-15 במרץ[66]. בטיזר צוין כי הטריילר המלא ישוחרר ב-17 במרץ, ובטריילר המלא הוכרז על שחרור המשחק ביום שלאחר מכן, ב-18 במרץ[67]. הביקורות על חבילת ההרחבה השנייה היו דומות לזו של חבילת ההרחבה הראשונה, כאשר ממוצע הביקורות ב-Metacritic עומד על 77 לגרסת המחשב[68], 78 לגרסת הפלייסטיישן 4[69] ו-77 לגרסת האקסבוקס[70].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציונים שניתנו למשחק DOOM Eternal
ציונים כלליים
אתר ציון
Metacritic 88/100 (PC)[71]

87/100 (PS4)[72]

88/100 (XONE)[73]

80/100 (Switch)[74]

ציוני סקירה
אתר ציון
Vgames 9/10[75]
PCGalaxy.co.il 9.4/10[76]
Destructoid 8.5/10[77]
EGM [78]
Game Informer 9.25/10[79]
GameSpot 8/10[80]
GamesRadar+ [81]
IGN 9/10[82]
PCGamesN 9/10[83]
VG247 [84]
VideoGamer.com 8/10[85]

באופן כללי, המשחק קיבל ביקורות חיוביות מאוד, כאשר ממוצע הביקורות באתר Metacritic עומד על 88 לגרסת המחשב[71], 87 לגרסת הפלייסטיישן[72] ו-88 לגרסת האקסבוקס[73]. הביקורות שיבחו את הקמפיין לשחקן יחיד, הגרפיקה, עיצוב השלבים, מערכת הקרב, הפסקול והשיפורים הטכניים לעומת המשחק הקודם, אם כי חלקם ביקרו את הדגש המוגזם, לדעתם, שניתן על עלילת המשחק, וחלקם ביקרו את קטעי הפלטפורמה המרובים הקיימים בחלק משלבי המשחק.

מספר מבקרים, ביניהם פיל הורנשאו מאתר GameSpot ואור אייזקס מאתר GamersPack, שיבחו את הקמפיין ואת מערכת הקרב, אך ביקרו את עלילת המשחק, או לכל הפחות, את האופן בו היא סופרה לשחקן. הורנשאו כתב כי העלילה "יותר מדי רצינית ומבלבלת"[80], ואייזקס כתב כי "היה אפשר להעביר את העלילה בצורה טובה יותר מאשר דרך יומנים ארוכים שדי קוטעים את המשחקיות באמצע"[86]. אחרים, דוגמת GameInformer והמגזין Vgames הישראלי, ציינו כי הנקודה החלשה במשחק היא דווקא המצב מרובה-המשתתפים אותו ציינו כ "צעד אחד אחורה מכל מה שאנחנו מכירים מהסדרה"[87], וכ"לא הכי מעניין או מרתק"[75].

ההחלטה להצמיד למשחק מערכת אנטי-צ'יט תוצרת Denuvo, שכוללת התקנת מנהל התקן ברמת הליבה של מערכת ההפעלה, גררה איתה הפצצת ביקורות שליליות מצד השחקנים בחנות הווירטואלית סטים, ובסופו של דבר החליטו המפתחים להסירה[88].

ביקורת על קריצת המשחק לאלט-רייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מבקרי משחקים אמריקניים המזוהים עם המחנה הפרוגרסיבי התייחסו לסרטון המשחקיות שהוצג בכנס QuakeCon 2018. בסרטון, ניתן לראות את השחקן מסתובב בשלב המתרחש בכדור הארץ החרב כתוצאה מפלישת השדים. ברחבי השלב פזורות הולגרמות מטעם תאגיד הענק UAC השולט בפועל על כדור הארץ, הפולטות משפטים דוגמת "כדור הארץ הוא כור ההיתוך של כלל היקום!", "המונח 'שדים' הוא מונח פוגעני, שקלו להשתמש במונח 'מאותגרי תמותה'[89]!", או "חבריי היקרים, בואו נהפוך את שהייתם של המשתלבים החדשים לנעימה!", כביכול עקיצות מכוונות כלפי עמדות פרוגרסיביות כגון תקינות פוליטית ויחס חיובי למהגרים. המבקרים טוענים כי עקיצות אלו מעודדות את הימין הרדיקלי בארצות הברית ובעולם ובפרט אלו התומכים בתאוריית הקשר על ההחלפה הגדולה[90].

מארק קרן, מעצב משחקים בחברת id Software ואחד מאנשי צוות הפיתוח של המשחק, בחר להתייחס לכך, וטען כי

אם אתם בוחרים להיעלב מזה שבדום קוראים לשדים 'מאותגרי תמותה', אתם בעצם מודים בזה שאידאולוגיית התקינות הפוליטית היא זבל. בקיצור, אתם מזהים את הבולשיט של עצמכם ואתם עצבניים על כך שמישהו הראה לכם את זה.

המקור באנגלית
Here’s the thing. If you actually get offended about Doom calling Demons "Mortally Challenged," you are tacitly admitting that your whole "politically correct" ideology is just junk, and therefore easily mocked. In short, you recognized your own BS and got mad someone showed you.
מארק קרן, ציוץ בטוויטר, 12 באוגוסט 2018, אוחזר ב-19 באוגוסט 2018

בפועל, היחס גם בקהילת הגיימרים וגם בקרב המפתחים ל"שערורייה" זו, היה לא יותר מבדיחה על חשבון המבקרים (שכונו בלעג "SJWs"), וגם לאחר יציאתו עדיין ניתן למצוא הולוגרמות שכאלו במשחק.

גם על משחק קודם שיצא תחת ידיה של בת'סדה, Wolfenstein 2: The New Colossus, הושמעו ביקורות דומות (אם כי מהמחנה הפוליטי הנגדי) על כך שהמשחק משרת את השמאל האמריקני ושכלל עקיצות מוסתרות כלפי דונלד טראמפ[91].

מועמדויות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום הנצחי היה מועמד לפרס "המשחק המבוקש ביותר" של שנת 2018 מטעם טקס פרסי "ג'ויסטיק הזהב" הבריטי[92]. בטקס פרסי Game Critics Awards של שנת 2019, טקס המשויך לתערוכות E3 ונערך סמוך אליהם, המשחק זכה לתוארי "משחק המחשב הטוב ביותר של השנה" ו-"משחק הפעולה הטוב ביותר של השנה"[93].

רשימת פרסים ומועמדויות ל-DOOM Eternal
שנה פרס קטגוריה תוצאה סימוכין
2018 פרס ג'ויסטיק הזהב 2018 המשחק המבוקש ביותר מועמדות [94]
2019 Game Critics Awards 2019 משחק המחשב הטוב ביותר זכייה [95]
משחק הפעולה הטוב ביותר זכייה
2020 פרסי המשחקים 2020 משחק השנה מועמדות [96]
הפסקול והמוזיקה הטובים ביותר מועמדות
עיצוב האודיו הטוב ביותר מועמדות
משחק הפעולה הטוב ביותר מועמדות
בחירת השחקנים מועמדות
פרסי המשחקים של סטים הפסקול הטוב ביותר זכייה [97]

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פלטפורמת המשחקים Steam, למשחק היו מחוברים מעל ל-100,000 שחקני PC ביום השקתו, מספר כפול ממספר השחקנים המחוברים ביום ההשקה של דום 2016[98]. גם הרווח הכולל מהשבוע הראשון היה כפול בהשוואה למשחק הקודם[99]. בבריטניה, המשחק הפך למשחק השני הנמכר ביותר לאחר Animal Crossing: New Horizons מבית נינטנדו, אם כי נתוני מכירות העותקים הפיזיים היו נמוכים ב-33% לעומת קודמו, דום 2016. הירידה במכירות העותקים הפיזיים היא ככל הנראה תופעת לוואי ממגבלות הריחוק החברתי שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה[100].

בארצות הברית המשחק הפך למשחק השישי הנמכר ביותר לחודש מרץ 2020 (לא כולל הורדות דיגיטליות). מכון המחקר SuperData העריכו כי בחודש הראשון ליציאתו המשחק מכר קרוב ל-3 מיליון עותקים ברחבי העולם, כמעט פי 3 מנתוני הפתיחה של דום 2016 (מכר 957 אלף עותקים בחודש הראשון ליציאתו)[101].

נכון לחודש מאי 2020, נמכרו מעל ל-100,000 עותקים של המשחק בגרמניה[102].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דום הנצחי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ DOOM Eternal - Update 6.66 Rev 2 Release Notes, באתר Bethesda, ‏‏26 באפריל 2022 (באנגלית)
  2. ^ Entertainment Software Rating Board‏, DOOM Eternal Rating for Windows PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Stadia, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series (באנגלית)
  3. ^ Entertainment Software Rating Board‏, DOOM Eternal: The Ancient Gods - Part One Rating for Windows PC, Stadia, Xbox One, Xbox Series (באנגלית)
  4. ^ Pan European Game Information‏, DOOM Eternal Rating (באנגלית)
  5. ^ אתר למנויים בלבד אביב מזרחי, Doom Eternal מראה לכולם מאיפה מדממת המפלצת, באתר הארץ, 3 במאי 2020
  6. ^ The fight’s not over! Here’s a look at DOOM Eternal: The Ancient Gods - Part One, Bethesda.net
  7. ^ Doom Eternal: The Ancient Gods Part 2 DLC Drops Action-Packed Release Date Trailer, Game Rant, ‏2021-03-17 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Andrew Reiner, Doom Eternal First Look: A Bigger, Badder, Bloodier Demon Fest, Game Informer (באנגלית)
  9. ^ Doom Eternal Single-Player Review - IGN (באנגלית), נבדק ב-2020-11-15
  10. ^ Davenport, James (2021-03-17). "Doom Eternal director says the Marauder is good, actually". PC Gamer (באנגלית). נבדק ב-2021-10-19.
  11. ^ DOOM Eternal | Carcass - How to Beat - GameWith, GameWith(ゲームウィズ) (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ DOOM Eternal | Archvile - How to Beat - GameWith, GameWith (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Livingston, Christopher (2018-08-12). "Hugo Martin: Doom Eternal's destructible demon system makes such an impact 2016's Doom is now 'hard to play'". PC Gamer (באנגלית). נבדק ב-2021-10-19.
  14. ^ Demon Weak Points in Doom Eternal, Gamepur, ‏2020-03-21 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ ובכך רמת קושי זו זהה לרמת "Ultra-Nightmare" מהמשחק הקודם בסדרה, וכן לרמת הקושי "Mein Leben!" מהמשחק Wolfenstein 2: The New Colossus.
  16. ^ Jonny Roses, Conquer Ultra Nightmare with this in-depth guide!, bethesda.net (באנגלית)
  17. ^ Doom Eternal: Extra Life Mode guide - Doom Eternal Guide | gamepressure.com, Game Guides (באנגלית)
  18. ^ Doom Eternal: How to Unlock Master Levels, ScreenRant, ‏2020-05-26 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Doom Eternal's Hub Area: The Fortress Of Doom Has Upgrades, Easter Eggs, And More, GameSpot (באנגלית)
  20. ^ Guide | Slayers Club | DOOM Eternal, Bethesda.net
  21. ^ Francesco De Meo, DOOM Eternal Delayed To March 2020; Invasion Mode To Come After Launch, Wccftech, ‏2019-10-08 (באנגלית)
  22. ^ Christopher Livingston, The 6 most metal things in the Doom Eternal reveal, PC Gamer, ‏2018-08-10 (באנגלית)
  23. ^ Sam Machkovech, Doom Eternal ushers in idTech 7, bloody new powers, Ars Technica, ‏2018-08-10 (באנגלית)
  24. ^ Michael McWhertor, id Software shelves Doom Eternal’s Invasion mode, making Horde mode instead, Polygon, ‏2021-07-02 (באנגלית אמריקאית)
  25. ^ 1 2 Michael McWhertor, Doom Eternal will have competitive multiplayer that’s different from Doom 2016, Polygon, ‏2018-08-10 (באנגלית)
  26. ^ Horde Mode, BATTLEMODE 2.0 and new Master Levels are live in DOOM Eternal, Bethesda.net
  27. ^ Doom Eternal’s horde mode has platforming and a ton of rewards, PCGamesN (באנגלית בריטית)
  28. ^ Doom Eternal Horde Mode Milestones And Rewards, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  29. ^ בעולם בו מתרחשת סדרת המשחקים, "טיטאן" הוא שד מפלצתי ענק שעומד במיקום גבוה בהיררכיית השדים. במהלך עלילת המשחק הקודם, השחקן מגלה כי גיבור המשחק זכה לתהילה בעברו לאחר שחיסל טיטאן במו ידיו.
  30. ^ ציוץ מעמוד הטוויטר של המשחק, באתר Twitter
  31. ^ קישור להקלטת הכנס, עם הצהרת המפתחים (החל מדקה 37:30) באתר יוטיוב
  32. ^ Id Software on DOOM Eternal: "We're Building a DOOM Universe", GAMING (באנגלית)
  33. ^ sup, Doom Eternal’s "old school" designs, Medium, ‏2019-01-10 (באנגלית)
  34. ^ Jody Macgregor, Doom Eternal will have centred weapons as an option at launch, PC Gamer, ‏2019-12-14 (באנגלית)
  35. ^ אפשרות כזו התווספה גם בדום 2016 לאחר מספר עדכונים.
  36. ^ Doom Eternal preview and interview – if chess was an arcade shooter, Metro, ‏2020-01-21 (באנגלית)
  37. ^ "I would like to thank them" - Doom 2016’s creative director responds to that notorious Polygon video, VG247, ‏2020-06-24
  38. ^ Doom Eternal Ditches SnapMap To Focus On Campaign DLC, New PvP Mode, GameSpot (באנגלית)
  39. ^ Petrana Radulovic, Doom Eternal delayed to March 2020, Polygon, ‏2019-10-08 (באנגלית)
  40. ^ Megan Farokhmanesh, Doom Eternal launches November 22nd with a new ‘Battlemode’ multiplayer experience, The Verge, ‏2019-06-09 (באנגלית)
  41. ^ Nicole Carpenter, Doom Eternal coming to Nintendo Switch next week, Polygon, ‏2020-11-30 (באנגלית אמריקאית)
  42. ^ Owen S. Good, Doom Eternal, Elder Scrolls Online get free upgrades on PS5, Xbox Series X, Polygon, ‏2020-08-06 (באנגלית אמריקאית)
  43. ^ Jason Guisao, Doom Eternal Next-Gen Update For PS5 And Xbox Series X/S Is Now Available, Game Informer (באנגלית)
  44. ^ Chris Kerr, Obituary: Veteran programmer Stephen Ash has passed away, www.gamasutra.com (באנגלית)
  45. ^ Greg Kennelty, Doom Game Soundtrack Composer Looking For Choir Of "Killer Metal Screamers", Metal Injection, ‏2019-01-08 (באנגלית)
  46. ^ Doom Eternal gets two new composers for The Ancient Gods DLC, VideoGamer.com (באנגלית)
  47. ^ ציוץ של id Software ברשת החברתית אקס (טוויטר), 18 באפריל 2020
  48. ^ Doom Eternal's bungled soundtrack highlights the mistreatment of video game music, VG247, ‏2020-04-22
  49. ^ Doom Eternal Composer Distances Himself From The Newly Released Soundtrack, GameSpot (באנגלית)
  50. ^ Fraser Brown, Doom Eternal's official soundtrack wasn't mixed by its composer, and you can tell, PC Gamer, ‏2020-04-20 (באנגלית)
  51. ^ r/Doom - DOOM Eternal OST Open Letter, reddit (באנגלית)
  52. ^ Mick Gordon releases tell-all statement on Doom Eternal OST, VG247, ‏2022-11-09 (באנגלית)
  53. ^ Mick Gordon, My full statement regarding DOOM Eternal, Medium, ‏2022-11-09 (באנגלית)
  54. ^ Rutabaga, Mick Gordon Règle Ses Comptes Avec Bethesda Et Id Software - NoFrag, ראו את הגרף בכתבה המתאר את יחס הביקורות החיוביות לעומת השליליות לאורך הזמן., ‏2022-11-10 (ב־)
  55. ^ Jade King, Mick Gordon's Open Letter Paints A Messy Picture of Music's Treatment In Video Games, TheGamer, ‏2022-11-09 (באנגלית אמריקאית)
  56. ^ GameStop Sold Doom Eternal A Day Early Due To "Social Distancing" Concerns, GameSpot (באנגלית)
  57. ^ Julia Lee, How did Animal Crossing’s Isabelle and the Doomguy become best friends?, Polygon, ‏2020-02-24 (באנגלית)
  58. ^ DOOM Eternal Deluxe Edition, Official Bethesda Gear Store (באנגלית)
  59. ^ Tom Sykes, Doom Eternal story DLC teased with two screenshots, PC Gamer, ‏2020-05-08 (באנגלית)
  60. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods - Part One (Teaser), יוטיוב, ‏7 באוגוסט, 2020
  61. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods - Part One Official Trailer, יוטיוב, ‏27 באוגוסט, 2020
  62. ^ The Doom Eternal DLC will deliver "what people wanted" – plus more Marauders, PCGamesN (באנגלית)
  63. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part One (PC), Metacritic (באנגלית)
  64. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part One (פלייסטיישן 4), באתר Metacritic (באנגלית)
  65. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part One (Xbox One), Metacritic (באנגלית)
  66. ^ Doom Eternal Ancient Gods 2 DLC Expansion Reveal Confirmed, Game Rant, ‏2021-03-07 (באנגלית אמריקאית)
  67. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part Two | Official Trailer, נבדק ב-2021-09-30
  68. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part Two (PC), Metacritic (באנגלית)
  69. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part Two (פלייסטיישן 4), באתר Metacritic (באנגלית)
  70. ^ DOOM Eternal: The Ancient Gods Part Two (Xbox One), Metacritic (באנגלית)
  71. ^ 1 2 DOOM Eternal (PC), Metacritic (באנגלית)
  72. ^ 1 2 DOOM Eternal (פלייסטיישן 4), באתר Metacritic (באנגלית)
  73. ^ 1 2 DOOM Eternal (Xbox One), Metacritic (באנגלית)
  74. ^ DOOM Eternal, Metacritic (באנגלית)
  75. ^ 1 2 ביקורת: Doom Eternal - גם אם אלך בגיא צלמוות, לא ארא, באתר Vgames.co.il
  76. ^ איפה שמתי את המסור שלי?! – ביקורת המשחק Doom Eternal, באתר גלקסיית המחשבים, ‏2020-03-28
  77. ^ Review: Doom Eternal, Destructoid, ‏2020-03-21 (ב־Canadian English)
  78. ^ https://egmnow.com/doom-eternal-review/
  79. ^ Andrew Reiner, Doom Eternal Review – Bloody Brilliant, Game Informer (באנגלית)
  80. ^ 1 2 Doom Eternal Review - Intelligent Inferno, GameSpot (באנגלית)
  81. ^ https://www.gamesradar.com/doom-eternal-review/
  82. ^ pm, Ryan McCaffreyUpdated: 17 Apr 2020 2:25 amPosted: 24 Mar 2020 11:55, Doom Eternal Final Review - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-10-01
  83. ^ Doom Eternal PC review – purifying, cathartic violence, PCGamesN (באנגלית בריטית)
  84. ^ https://www.vg247.com/doom-eternal-review
  85. ^ Doom Eternal review, VideoGamer.com (באנגלית אמריקאית)
  86. ^ אור אייזקס, DOOM Eternal ביקורת: שם את הנצח בניצחון אבל נותן רצון לעוד, באתר GamersPack ישראל, ‏2020-03-26
  87. ^ Andrew Reiner, Doom Eternal Review – Bloody Brilliant, Game Informer (באנגלית)
  88. ^ Julia Lee, id Software will remove Denuvo anti-cheat from PC version of Doom Eternal, Polygon, ‏2020-05-20 (באנגלית)
  89. ^ "Mortally challenged" במקור
  90. ^ Doom Eternal "Mortally Challenged" Joke is Offensively Boring, GameRevolution, ‏2018-08-15
  91. ^ Adi Robertson, Wolfenstein II turns killing Nazis into uplifting political commentary, The Verge, ‏2017-11-02 (באנגלית)
  92. ^ אתר למנויים בלבד Tom Hoggins, ‏Golden Joysticks 2018 nominees announced, voting open now, The Telegraph, 24 September 2018
  93. ^ Final Fantasy 7 Remake Wins Best Of Show At E3 2019 Game Critics Awards, GameSpot (באנגלית)
  94. ^ Ashleigh Klein, The full list of nominees for The Golden Joystick Awards 2018 have been announced, XboxPlayersSA, ‏2018-09-26 (באנגלית בריטית)
  95. ^ Connor Sheridan, Game Critics Awards Best of E3 2019 winners: Here are the victors and nominees for every category, gamesradar, ‏2019-06-27 (באנגלית)
  96. ^ Alex Stedman, Alex Stedman, The Game Awards 2020: Complete Winners List, Variety, ‏2020-12-10 (באנגלית אמריקאית)
  97. ^ Abhinav Sharma, The Steam Awards 2020: All Winners and Nominations, Red Dead Redemption 2 Takes the Cake, Player.One, ‏2021-01-04 (באנגלית)
  98. ^ Andy Chalk, Doom Eternal roars past 100,000 concurrent users on Steam, PC Gamer, ‏2020-03-20 (באנגלית)
  99. ^ Tom Phillips, Doom Eternal had the series' best opening sales weekend, Eurogamer, ‏2020-03-25 (באנגלית)
  100. ^ Animal Crossing: New Horizons smashes sales records in the UK, GamesIndustry.biz (באנגלית)
  101. ^ Animal Crossing: New Horizons sold an estimated 5m digital units in March, GamesIndustry.biz (באנגלית)
  102. ^ Gameswirtschaft, Doom Eternal Verkaufszahlen: 100.000 Stück in Deutschland (Update), GamesWirtschaft.de, ‏2020-05-14 (ב־)