דון סמואלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דון סמואלסון
Don Samuelson
דון סמואלסון
דון סמואלסון
לידה 27 ביולי 1913
וודהאל, אילינוי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בינואר 2000 (בגיל 86)
סיאטל, וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא דונלד ויליאם סמואלסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה פארק הזיכרון פיינקרסט, סנדפוינט, איידהו, ארצות הברית
השכלה נוקס קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל איידהו ה־25
2 בינואר 19674 בינואר 1971
(4 שנים)
סגן מושל איידהו ג'ק מרפי
חבר הסנאט של איידהו
19601966
(כ־6 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דונלד ויליאם סמואלסוןאנגלית: Donald William Samuelson;‏ 27 ביולי 191320 בינואר 2000) היה פוליטיקאי אמריקאי מאיידהו, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל איידהו ה-25 בשנים 19671971.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דון סמואלסון נולד בכפר וודהאל, אילינוי. הוא גדל בחווה ולמד בקולג' נוקס.

במלחמת העולם השנייה שירת סמואלסון בצי ארצות הברית כמדריך כלי נשק וכנשק בבסיס ההדרכה של הצי פרגאט, שהיה מתקן הדרכה יבשתי באגם פונד אריי שבצפון איידהו.

לאחר המלחמה נשאר סמואלסון באזור. הוא הביא לשם את משפחתו מאילינוי ופתח חנות לציוד ספורט בעיר הסמוכה סנדפוינט.[1] הוא גם היה שותף בעסק למכירת והחכרת ציוד לכרייה ולכריתת עצים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשמרן, קיבל סמואלסון ב-1960 עידוד ממושל איידהו רוברט סמיילי להתמודד בבחירות על מושב בסנאט של איידהו. בבחירות אלה ניצח סמואלסון ונבחר בשנית ובשלישית ב-1962 וב-1964. לאחר הניצחון הארצי של המפלגה הדמוקרטית ב-1964, החליט סמואלסון להתמודד ב-1966 בבחירות למשרת מושל איידהו, תפקיד שאז כיהן בו סמיילי, רפובליקני מתון, שהיה בעיצומה של תקופת כהונתו השלישית. במרוץ סוער, שמשך גם את תשומת הלב ברמה הלאומית, ניצח סמואלסון בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית וקיבל 61 אחוזים מהקולות מול 39 האחוזים של סמיילי.[2]

לאחר ניצחונותיהם בבחירות המקדימות של מפלגותיהם באוגוסט, היו סמואלסון והמועמד הדמוקרטי צ'ארלס הרנדון אמורים להתמודד זה מול זה בבחירות הכלליות בנובמבר. באמצע ספטמבר, כאשר טס מפוקטלו לקר דאלן, נהרגו הרנדון ושניים נוספים בהתרסקות מטוס פרטי בהרים של מרכז איידהו, מצפון-מערב לסטנלי.[3] הניצול היחידי מההתרסקות היה טייס המטוס. התאונה התרחשה שבעה שבועות בלבד לפני מועד הבחירות, והדמוקרטים מינו את מי שהגיע למקום השני בבחירות המקדימות, חבר הסנאט המדינתי ססיל אנדרוס, שנוצח על ידי סמואלסון בהפרש של יותר מ-10,000 קולות.[4]

במערכת הבחירות של 1970, תמך סמואלסון בכריית מוליבדן בהרי וייט קלאוד שבמרכז איידהו.[5] בבחירות הכלליות התמודד מולו שוב אנדרוס, שהיה מתנגד תקיף לתעשיית כרייה זו, וניצח בבחירות. סמואלסון שב לחיים הפרטיים. היה זה הניצחון הראשון של הדמוקרטים מבין שישה רצופים בכל מערכות הבחירות למשרת מושל איידהו עד 1990.

חיים אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1936 נשא סמואלסון לאישה את רעייתו רובי. לשניים נולדו שני ילדים.

דון סמואלסון נפטר ב-20 בינואר 2000 בבית חולים בסיאטל, בגיל 86, כתוצאה מהתקף לב. הוא נטמן בפארק הזיכרון פיינקרסט שבסנדפוינט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]