דונלה מדוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דונלה מדוז
Donella Meadows
לידה 13 במרץ 1941
אלגין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בפברואר 2001 (בגיל 59)
הנובר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי תורת המידול, סביבה טבעית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים פליינפילד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות דארטמות' קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמיתי מקארתור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Dennis Meadows עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דונלה הגר "דנה" מדוזאנגלית: Donella Hager "Dana" Meadows;‏ 13 במרץ 194120 בפברואר 2001) הייתה מדענית סביבתית, סופרת ומורה אמריקאית, שפעלה בתחום הקיימות[1]. דונלה מדוז פעלה לרוב בארצות הברית, אם כי מחקריה השפיעו ברמה הבינלאומית. תחום המחקר שלה היה קיימות ואיכות הסביבה. דונלה מדוז כתבה ספרים ומאמרים ואף זכתה בתואר דוקטור לשם כבוד על פועלה בתחום הקיימות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דונלה מדוז נולדה ב-13 במרץ 1941 באלג'ין, אילינוי שבארצות הברית. היא למדה מקצועות מדעיים וקיבלה תואר ראשון בכימיה ממכללת קרלטון ב-1963, ותואר דוקטור בביופיזיקה מאוניברסיטת הרווארד ב-1968. לאחר טיול בסרי לנקה היא הצטרפה לצוות - MIT - Massachusetts Institute of Technology, כעמיתת מחקר בניהולו של ג'יי פורסטר, שהיה מממציאי הזיכרון המגנטי, האנימציה הממוחשבת הראשונה ותורת המידול (system dynamic)[1]. דונלה מדוז לימדה במכללת דארטמות' החל משנת 1972, במשך 29 שנים.

דונלה מדוז הייתה נשואה לדניס מדוז, שהיה גם שותפה לכתיבת חלק מספריה ומחקריה. השניים חיו בחווה אורגנית בכפר בניו המפשייר שבארצות הברית, תוך שהם מהווים דוגמה אישית בכל הקשור לקיימות ואיכות הסביבה[2]. דונלה מדוז נפטרה בגיל 59 מדלקת קרום המוח.

פעילות מחקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

Limits to Growth (מגבלות הצמיחה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 דונלה מדוז הייתה חלק מצוות MIT שייצר את סימולציית המחשוב הנקראת World3. World3 היא סימולציה המדמה את הקשרים בין אוכלוסייה, גידול תעשייתי, ייצור מזון, זיהום ומשאבי טבע, מתחדשים ולא מתחדשים. World3 היה הבסיס ל-The Limits to Growth – ספר שכתבו דונלה מדוז, דניס מדוז, יורגן רנדרס וויליאם וו, שדיווח על מחקר של שינויים גלובליים ארוכי טווח באוכלוסייה, בכלכלה ובסביבה. הספר עורר סערה ברחבי העולם ובעקבותיו החל ויכוח על היכולת של כדור הארץ לתמוך בצמיחת האוכלוסייה והכלכלה העולמית[3].

The Balaton Group (קבוצת בלטון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת Balaton היא קבוצה שנוסדה ב-1982 על ידי דונלה ודניס מדוז, המהווה פורום גלובלי רב תחומי למנהיגים והוגים העוסקים בתחום הקיימות. מאז הקמתה, חברי הקבוצה קידמו את המחקר והאסטרטגיה בנושא קיימות באמצעות ספרים, כנסים, מודלים ממוחשבים, תוכניות הדרכה, שיטות תכנון ומשחקים חינוכיים. הם גם הובילו ארגונים רבים המקדמים את תחום הקיימות, כגון: הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC), ארגון הנותן הערכות כמותיות להתחממות הגלובלית. חברי הקבוצה נהגו להיפגש כל סתיו באגם Balaton שבהונגריה, ולכן היא נקראת קבוצת Balaton. דונלה מדוז ניהלה את הקבוצה 18 שנים[4].

Beyond the Limits (מעבר לגבולות)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992, עשרים שנה לאחר פרסום הספר Limits to Growth (מגבלות הצמיחה), דונלה מדוז, דניס מדוז ויורגן רנדרס פרסמו ספר חדש הנקרא Beyond the Limits (מעבר לגבולות). ספר זה בחן את ההשלכות של הגידול המהיר באוכלוסיית העולם בהמשך לדוח שהחל בספר Limits to Growth בשנת 1972. הממצא העיקרי שעלה מהספר הוא שלמרות שהטכנולוגיה בעולם השתפרה, המודעות לשמירה על איכות הסביבה עלתה והמדיניות כלפי נושא זה הוחמרה, עדיין נוצרו זיהום משמעותי ופגיעה בכדור הארץ[1].

בשנת 1992 העניק לה המכון הפדרלי השווייצרי לטכנולוגיה (ETH) תואר דוקטור לשם כבוד על הישגיה, למרות שהיא קיבלה דוקטורט יותר משני עשורים קודם לכן[1].

The Center for a New American Dream (המרכז לחלום אמריקאי חדש)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דונלה מדוז ניהלה את המרכז לחלום אמריקאי חדש - ארגון ללא מטרות רווח המתמקד בתרבות הצריכה בחברה האמריקאית, שהמוטו שלו הוא: "פחות דברים, יותר כיף". החברה האמריקאית ידועה כחברה שנוהגת לצרוך מוצרים רבים. מטרת ארגון זה היא להפחית צריכה זו למען איכות הסביבה, קיימות ושיפור איכות החיים. לייצר "חלום אמריקאי חדש" – כלומר חלום שאינו ממוקד בערכים חומריים, כגון כסף ומותרות, אלא בערכים שאינם חומריים, כגון קיימות, קהילה וצדק חברתי[1].

בשנת 1996 הקימה דונלה מדוז את המכון לקיימות. המכון משלב מחקר רב תחומי על מערכות גלובליות ואקולוגיות עם יישום של חיים המבוססים על קיימות, כולל הקמת כפר אקולוגי וחווה אורגנית בשם Cobb Hill, בורמונט בארצות הברית[1]. בשנת 2011 עשר שנים לאחר מותה, שונה שם המכון, למכון דונלה מדוז, כאות הערכה לפועלה ולתרומתה החשובה בנושא הקיימות ואיכות הסביבה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 Kindle Loomis, Donella Meadows – A Tribute, The Academy for Systems Change, ‏2001-07-01 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Rauner Library, Rauner Special Collections Library: Donella Meadows, Rauner Special Collections Library, ‏2011-09-20
  3. ^ 1 2 Donella Meadows, Econation (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ The Balaton Group (באנגלית אמריקאית)