דוסה מק'דאף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוסה מק'דאף
Dusa McDuff
לידה 18 באוקטובר 1945 (בת 78)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Margaret Dusa Waddington עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי גאומטריה, מתמטיקה, טופולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים סטוני ברוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט George A. Reid עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט קטרין ורהיים, Wladyslaw Lorek, Eduardo Gonzalez, Joseph Lawler Coffey, Mark Barsamian, Olguta Buse, Francisca Mascaró Bonin, Zhigang Han, Andre Carneiro, Emiko Dupont, Mark Branson, Robert Castellano, Yakov Savelyev, Je-Wei Chen, Jennifer Robin Slimowitz, Silvia Nogueira Rocha Ravasco dos Anjos, Eleonora Ciriza, Brian Kasper, Alan Horwitz, Ira Moskowitz, Luisa Dolores Stelling, Lisa Traynor, Gang Liu, Haydee Herrera-Guzman, Alan McRae, Leonor Pires Marques De Oliveira Godinho, Simon Richard, Michael Chance עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עמית האגודה האמריקאית למתמטיקה (2013)
  • עמית האיגוד לנשים במתמטיקה (2019)
  • פרס סטיל למחקר מתמטי (2017)
  • פרס בריק הבכיר (2010)
  • פרס רות ליטל סאטר (1991)
  • עמית החברה המלכותית של אדינבורו (2008)
  • עמית החברה המלכותית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ון מלינור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוסה מק'דאף (אנגלית: Dusa McDuff FRS, נולדה ב-18 באוקטובר 1945) היא מתמטיקאית אנגליה, שמחקרה עוסק בעיקר בטופולוגיה וגאומטריה סימפלקטית. מק'דאף חברה בחברה המלכותית משנת[1]1994, זוכת פרס סאטר לשנת[1]1991 והרצאת נתר לשנת[1]1998.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרגרט דוסה וודינגטון בלונדון, אנגליה לקונרד וודינגטון ומרגרט ג'סטין בלנקו וויט. אביה כיהן כפרופסור לגנטיקה באוניברסיטת אדינבורו, בעוד אימה הייתה ארכיטקטית בשירות הציבורי באדינבורו[2]. מק'דאף מעידה שרוב ילדותה רצתה להיות מתמטיקאית[3].

את לימודיה האקדמיים התחילה דוסה באוניברסיטת אדינבורו, שם סיימה בשנת 1967 את לימודי התואר הראשון[2]. עוד באותה השנה היא נישאה לדויד מק'דאף ועברה לקיימברידג' לצורך לימודי דוקטורט. בקיימברידג' היא עסקה באנליזה פונקציונלית ופתרה בעיה מורכבת באלגברת פון נוימן[2]. לאחר השלמת הדוקטורט למדה טופולוגיה. היא מעידה שבאותה התקופה היא לא מצאה נושא אחר למחקר מתמטי[3].

בשנת 1973 מונתה מק'דאף למרצה באוניברסיטת יורק. ביורק היא עבדה בשיתוף פעולה עם גראהם סגל וכתבה בשיתוף פעולה עמו עבודת תזה שנייה[2]. לקראת השלמת התזה, היא קיבלה הצעה מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס לעבוד במכון כחוקרת מבקרת במשך שנה. מק'דאף מעידה שלאחר אותה הצעה היא החליטה להיות מעורבת יותר במחקר מתמטי, מכיוון שהיא הרגישה שהיא לא מנצלת את מלוא יכולתה כמתמטיקאית[3], ובשנת 1974 פנתה למכון למחקר מתקדם באוניברסיטת פרינסטון וקיבלה שם משרת חוקרת. בפרינסטון היא מצאה רעיון למחקר חדש, שהתפתח למאמר משותף עם סגל בנושא משפט ההשלמה החבורתית.

בשנת 1975 מק'דאף התגרשה מדויד, ובשנת 1976 היא מונתה למרצה באוניברסיטת וורוויק שבבריטניה. באותה התקופה היא הכירה את המתמטיקאי ג'ק מילנור ושנתיים לאחר מכן היא עברה לחקור ולהרצות באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק. היא נישאה למילנור בשנת 1984. החל משנת 1980 היא חוקרת טופולוגיה סימפלקטית ומרצה באוניברסיטת סטוני ברוק. בנוסף, החל מ 2007 מק'דאף מחזיקה במשרת ראש הקתדרה על שם הלן ליטל קימל בקולג' ברנרד, אוניברסיטת קולומביה.

מחקר מתמטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה המחקרית המרכזית של מק'דאף עסקה בטופולוגיה וגאומטריה סימפלקטית. היא תרמה לתחומים אלו מספר מאמרים ותגליות, שהעיקריים שבהם הם משפט העוסק בבניית ניפוח סימפלקטי, משפט על בעיית האריזה הסימפלקטית (במשותף עם ליאוניד פולטרוביץ') וסדרת מאמרים משותפים עם פרנסואה ללונד העוסקים באנרגיה סימפלקטית וביציבות של זרמים המילטוניאנים[2].

בין היישומים של עבודות אלו נכללת הרחבה חשובה של משפט הבלתי סחיטות של גרומוב ומשפט נוסף של מק'דאף, המראה שקיימים שני מבנים סימפלקטים להם אותה מחלקת קוהומולוגיה היכולים להיקשר בידי מסילה של צורות סימפלקטיות, אבל לא בידי מסילה שמייצגת את אותה מחלקה קוהומולוגית. זוהי תוצאה יוצאת דופן מכיוון שאותן צורות סימפלקטיות לא ניתנות להבדלה על ידי שמורות גרומוב-וויטן שלהן[2].

 פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות עבודתה, בעיקר בעשרים השנים האחרונות, זכתה מק'דאף בפרסים רבים, ביניהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Donald J. Albers & Gerald L. Alexanderson (2011) Fascinating Mathematical People: interviews and memoirs, Princeton University Press

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוסה מק'דאף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 אוניברסיטת סטוני ברוק, VITA - Dusa McDuff, אתר אוניברסיטת סטוני ברוק (ארכיון)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 אוניברסיטת סנט אנדרוס, Margaret Dusa Waddington McDuff, אוניברסיטת סנט אנדרוס (ארכיון)
  3. ^ 1 2 3 דוסה מק'דאף, Dusa McDuff: Some Autobiographical Notes, אוניברסיטת סטוני ברוק