דוקטור סטריינג' (סרט, 2016)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוקטור סטריינג'
Doctor Strange
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על "דוקטור סטריינג'" (קומיקס)
בימוי סקוט דריקסון
הופק בידי קווין פייגי
תסריט ג'ון ספייץ
כריסטופר רוברט קרגיל
סקוט דריקסון
עריכה וייאט סמית' וסברינה פליסקו
שחקנים ראשיים בנדיקט קמברבאץ'
צ'ואיטל אג'יופור
טילדה סווינטון
מאדס מיקלסן
בנדיקט וונג
רייצ'ל מקדאמס
מוזיקה מייקל ג'אקינו
צילום בן דייוויס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 4 בנובמבר 2016
ישראלישראל 3 בנובמבר 2016
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט גיבורי-על, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $165,000,000
הכנסות $677,718,395
הכנסות באתר מוג'ו marvel716
סרט קודם כרונולוגית (MCU):
"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"
סרט הבא כרונולוגית (MCU):
"שומרי הגלקסיה: חלק 2"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"וונדה-ויז'ן", "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף"
www.marvel.com/doctorstrange
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור סטריינג'אנגלית: Doctor Strange) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי בלייב אקשן מ-2016, ובהפקה מבית אולפני מארוול. הסרט בוים על ידי סקוט דריקסון, ונכתב על ידי ג'ון ספייץ, כריסטופר רוברט קרגיל וכן גם דריקסון. הסרט מבוסס על הקומיקס "דוקטור סטריינג'" בהוצאת חברת ההוצאה לאור מארוול קומיקס, והוא מהווה חלק מהיקום הקולנועי של מארוול, כשהוא מבין הפותחים את השלב השלישי בו.

בסרט מככבים השחקנים בנדיקט קמברבאץ', צ'ואיטל אג'יופור, רייצ'ל מקאדמס, מייקל סטולברג, מאדס מיקלסן וטילדה סווינטון. עלילת הסרט עוסקת במנתח שמחפש מרפא לידיו שנפגעו בתאונה, ומגיע למתחם מיסטי סודי בנפאל, בו הוא רוכש יכולות מיוחדות, ולאחר מכן מצטרף לקרב נגד כוחות אפלים.

הבכורה העולמית של הסרט נערכה בלוס אנג'לס ב-20 באוקטובר 2016 ובהונג קונג ב-13 באוקטובר 2016. הסרט עלה לאקרנים באופן רשמי ברחבי ארצות הברית והעולם ב-4 בנובמבר 2016 ובישראל ב-3 בנובמבר 2016 ב-2D ,3D ו-IMAX 3D. עם יציאתו לאקרנים, הסרט קיבל תשבחות ביקורתיות רבות על המשחק, קטעי האקשן, הסגנון הוויזואלי והאפקטים, אולם, התקבל די בשליליות על ידי מבקרים שטענו כי הסרט מתעסק באפקטים ובמשחק של השחקנים ולא בעלילה ואף טענו כי כמו בסרטים אחרים של היקום הקולנועי של מארוול, ישנו שימוש במושא אהבה ונבל חלשים. למרות זאת, הסרט פתח עם 161 וחצי מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו לעומת תקציב הפקה דומה של כ-165 מיליון דולר. לסרט יצא סרט המשך בשנת 2022 בשם "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקטמנדו אשר בנפאל, המכשף קאסיליוס, יחד עם קבוצת שותפיו המכשפים גם כן, פולש למתחם "קאמאר-טאג'". הם פורצים לספרייה, ולאחר שהם הורגים את הספרן הם גונבים טקסט מיסטי עתיק. בצאתם החוצה, הם פוגשים ב"רוח עתיקה", מנהיגת המכשפים במתחם ומורתו של קאסיליוס, אשר תוקפת אותם בדרישה לקבל בחזרה את הטקסט אותו גנבו. העתיקה רודפת אחר הבוגדים, אבל קאסיליוס נמלט עם הדפים ועם כמה מחסידיו.

ד"ר סטיבן סטריינג' הוא נוירוכירורג מעולה ושחצן, אשר חייו משתנים לאחר שידיו נפגעו במהלך תאונת דרכים. הוא לא מצליח להשיב את השימוש בידיו לקדמותו באמצעים של הרפואה המודרנית. עמיתתו לעבודה ואהובתו לשעבר כריסטין פלאמר מנסה לעזור לו להמשיך הלאה, אך הוא דוחה את עזרתה. לאחר שלמד על מקום מרפא מיוחד מפי ג'ונתן פנגבורן, פועל בנייה משותק שבאופן מסתורי החל ללכת שוב, הוא יוצא למסע למקום המסתורי בו קיווה כי יוכל להתרפא - קאמאר-טאג' בנפאל.

סטריינג' לומד שם במהרה מגוון יכולות מיוחדות מ"העתיקה" ומאחד המאסטרים שלה, קארק מורדו. הוא גם לומד מתוך הספרים העתיקים בספרייה, השמורים על ידי מאסטר וונג. סטריינג' אף הצליח לקרוא בסתר את הדפים שקאסיליוס גנב, ולומד כיצד לשלוט בזמן עם העין המיסטית של אגאמוטו. מורדו ווונג מזהירים את סטריינג' מפני שבירת חוקי הטבע, ומשווים את הכמיהה היהירה לכוח לזה של קאסיליוס אשר מאמין שכולם צריכים לזכות בחיי נצח.

סטריינג' מבין כי המקום מהווה גם חזית של קרב נגד כוחות אפלים שמנסים להשמיד את המציאות בעולם; העולם מוגן על ידי כישוף שנוצר משלושה בניינים שנקראים סנקטומים, הממוקמים בניו יורק, בלונדון ובהונג קונג, והמכשפים מנסים לשמור עליהם מפני הכוחות האפלים. הוא נאלץ לבחור בין חזרה לחייו הנוחים או יציאה לקרב הגנה על העולם כמכשף רב עוצמה.

בינתיים, קאסיליוס ואנשיו משתמשים בדפים שגנבו כדי להתחיל לזמן את דורמאמו רב העוצמה, השליט של המימד האפל, שבו זמן אינו קיים וכל אחד יכול לחיות לנצח. פשר הדבר משמיד את הסנקטום בלונדון, ושולח את סטריינג' מהקאמאר-טאג' היישר אל הסנקטום בניו יורק. שם, הקנאים מגיעים ותוקפים, אך סטריינג' מעכב אותם עם הגלימה המיסטית של הריחוף עד שמורדו והעתיקה מגיעים. סטריינג' ומורדו מתאכזבים מהעתיקה לאחר שקאסיליוס חושף שהחיים הארוכים שלה הגיעו מהשימוש שלה בכוחו של דורמאמו.

קאסיליוס פוגע אנושות בעתיקה, ולאחר מכן נמלט להונג קונג. העתיקה אומרת לסטריינג' שהוא גם יצטרך לשבור את הכללים, כדי לאזן את הטבע האיתן של מורדו. אז היא מתה, למרות מאמציהם הרבים של סטריינג' ופלאמר המבולבלת. סטריינג' ומורדו מגיעים להונג קונג ומוצאים את וונג מת והסנקטום עצמו מושמד, כשהמימד האפל כבר הגיע ומתחיל לבלוע ולהשמיד את כדור הארץ. לאחר מכן, סטריינג' ומורדו נלחמים כנגד קאסיליוס ואנשיו, ותוך כדי הקרב סטריינג' משתמש בעין של אגאמוטו על מנת להחזיר את הזמן אחורה ולהציל את וונג ואת הסנקטום. לאחר שהחזיר את הזמן לקדמותו, והסנקטום חזר, סטריינג' עובר למימד האפל ולוכד, בעזרת לולאת זמן אינסופית, את עצמו ואת דורמאמו באותו הרגע לנצח. בתוך המימד, סטריינג' מתעמת עם דורמאמו אשר הורג אותו שוב ושוב, אך סטריינג', אשר חוזר לחיים כל הזמן, מסכים לשבור את הלולאה בתנאי שדורמאמו יעזוב את כדור הארץ וייקח איתו את קאסיליוס ואת הקנאים שלו. דורמאמו מסכים לכך ולוקח עמו את קאסיליוס והקנאים איתו, אשר כתוצאה מכך נהרגים אחרי שהם מתמזגים עם המימד האפל ובכך קאסיליוס מצליח למרות הכול לזכות בחיי הנצח שרצה.

מורדו, שנגעל מסטריינג' ומההתעלמות של העתיקה כתוצאה מההשלכות של שבירת חוקי הטבע, עוזב. סטריינג' משיב את העין, אשר וונג מכנה "אבן אינסוף", לתוך הקאמאר-טאג', ולאחר מכן קובע את הסנקטום בניו יורק כמקום ביתו כדי להמשיך את לימודיו.

באפילוג, תור מבקר את סטריינג' בסנקטום. השניים משוחחים אודות הופעתו הפתאומית בכדור הארץ יחד עם לוקי לאחר עזיבתו, ותור מספר כי הם הגיעו על מנת לחפש אחר אביהם בעקבות "דרמה משפחתית" כשסטריינג' מציע לסייע לו. בסצנה שאחרי הכתוביות, מורדו מופיע בפתאומיות אצל פנגבורן. לאחר היעלמות של חודשים רבים, מורדו מספר לפנגבורן כי הקדיש את זמנו האחרון ל"התפכחות", וכי הוא הגיע למסקנה כי התמלאות העולם באנשים על-אנושיים ובמכשפים מסכנת את קיומו. מורדו תוקף את פנגבורן, ונשבע לטהר את העולם ממכשפים.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנדיקט קמברבאץ' גילם את דמותו עשוית ה-CGI של דורמאמו באמצעות לכידת תנועה, בעוד דמותו דובבה בידי שחקן לא ידוע. לינדה דואן, מארק ברייטון וטופו וורסניוירו מגלמים את דמויותיהם של טינה מינורו, דניאל דראם והאמיר, חברים במסדר אדוני אמנויות הכישוף, בהתאמה. איימי לנדקר מגלמת את דמותה של ד"ר ברונר ומירה סיאל את דמותה של ד"ר פאטל, וסטן לי מופיע בהופעת קמע כנוסע באוטובוס. כריס המסוורת' מופיע בהופעת קמע כתור בסצנה שלאחר הכתוביות, כהכנה לסרט "תור: ראגנארוק".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, הסרט היה מיועד להתחיל בתהליך הפקה בשנת 1986, על פי תסריט של בוב גייל. מסיבות שאינן ידועות, סרט זה לא נכנס לשלבי הפקה. בשנת 1989, הבמאי אלכס קוקס כתב תסריט בשיתוף עם סטן לי. עלילת התסריט סבבה אחר מסעו של סטריינג' לממד הרביעי והגעתו לאי הפסחא, שם הוא נלחם בשד דורמאמו. בעקבות סכסוך בין אולפני האחים וורנר למארוול על השיווק, הסרט לא הגיע לשלבי פיתוח. בדצמבר 1992, הבמאי ווס קרייבן חתם על חוזה לכתיבת התסריט ובימוי הסרט. התסריטאי דייוויד ס. גויר השלים את כתיבת התסריט בשנת 1995. באפריל 1997, סרטי קולומביה רכשו את זכויות ההסרטה וג'ף וולש עבד על תסריט חדש, עם ברני ברילסטיין ובראד גריי כמפיקים.

במרץ 2009, אולפני מארוול שכרו תסריטאים על מנת שיחשבו על דרכים יצירתיות להשיק את הדמויות הפחות ידועות של החברה כגון הפנתר השחור, קייבל, דוקטור סטריינג', איירון פיסט, נייטהוק וויז'ן. ביוני 2010, אולפני מארוול שכרו את תומאס דין דונלי וג'ושוע אופנהיימר על מנת שיכתבו תסריט לסרט על דוקטור סטריינג.

בינואר 2013, נשיא אולפני מארוול קווין פייגי אישר כי דוקטור סטריינג' יופיע בתפקיד כלשהו במסגרת השלב השלישי של היקום הקולנועי של מארוול. פייגי חזר והדגיש כי עלילת הסרט נמצאת בפיתוח. בפברואר 2014, מגזין הוליווד ריפורטר העלה דיווח לפיו מארוול שוקלת מספר מועמדים לתפקיד הבמאי תחת שכתוב מחודש לתסריט. פייגי אישר כי באולפני מארוול בוחנים מועמדים פוטנציאליים, אך ציין שהדיווח אינו מדייק לגבי המועמדים עצמם ולגבי שלבי הפיתוח. פייגי גם תיאר איך הקסם יהיה מיוצג בסרט, בהתייחסו לסרטי הארי פוטר ומה יקרה אם מדען יגיע לבית הספר לקוסמות הוגוורטס ויגלה כיצד הדברים עובדים. באפריל 2014, פייגי ציין שהסרט מהווה את נקודת המעבר של היקום הקולנועי אל הצד העל-הטבעי וכי הממד האפל של היקום יוצג בו.

פרה-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2014, דריקסון נבחר לביים את הסרט. אולפני מארוול שקלו את השחקנים טום הארדי, בנדיקט קמברבאץ' וג'ארד לטו לתפקיד הראשי של הסרט. כשפייגי אישר את העסקתו של דריקסון, הוא הצהיר כי הליהוק יתחיל בסביבות יולי או אוגוסט והוסיף כי הייצור צפוי להתחיל בתחילת 2015, וציין:

מוזר מאוד, חשוב מאוד, לא רק בגלל שמדובר באופי מדהים של אדם שצריך ללמוד, אלא שזה גם עומד להכניס צד אחר לגמרי של סיפורים לסרטים שלנו

קווין פייגי על ייצור הסרט

ביולי, פייגי אמר כי ההכרזה על התפקיד הראשי יקרה "מהר" באופן יחסי, ולקראת סוף החודש חואקין פיניקס נכנס למשא ומתן לשחק את הדמות. בספטמבר 2014, אולפני מארוול היו במשא ומתן על צילומי הסרט בבית פיינווד-שפרטון שבבריטניה, עם בכינוס צוותי למהלך לתוך אולפני שפרטון ב 2015 2014 / תחילת מאוחר להתחיל לצלם מאי 2015. עד סוף אוקטובר, קמברבאץ' נכנס למשא ומתן, ובדצמבר לוהק רשמית לתפקיד. על ליהוקו של קמברבאץ', פייגי הצהיר ש"קמברבאץ' היה שחקן שאולפני מארוול התעניינו בו במשך זמן רב מאוד", אבל הקונפליקטים שלו הציבו אתגר. לאחר שבדקו שחקנים אחרים, אולפני מארוול חזרו אל קמברבאץ' והחליטו לעדכן את לוח הזמנים של הייצור כדי להתאים את עצמם להתחייבויותיו של קמברבאץ'.

בינואר 2015, קמברבאץ' הצהיר ש"דוקטור סטריינג'" יהיה שונה מהסרטים הקודמים של מארוול כשהסביר שזהו מישור אסטרלי. יש למארוול אלמנט חדש וענקי בקבוצת הנוקמים בבניית הסיפור הזה והאופי הזה". צ'ואיטל אג'יופור יצר מגעים ראשוניים עם מארוול עבור תפקיד בסרט כברון מורדו. באפריל 2015, דריקסון וחברי צוות ההפקה ביקרו בניו יורק עבור חיפוש מקומות פוטנציאליים לצילומים עבור הסרט, בעוד פייגי גילה כי הצילומים יתחילו בחודש נובמבר. טילדה סווינטון הייתה במשא ומתן עם מארוול על תפקיד דמותו של העתיק. ביוני 2015, דריקסון הודיע שהוא נוסע ללונדון, על מנת להתחיל לעבוד על הסרט, ועד סוף החודש, רייצ'ל מקאדמס הייתה במשא ומתן עבור התפקיד הנשי הראשי, אם כי היא הזהירה שזה עדיין מוקדם, והיא אינה יודעת איפה זה הולך להיות, אם זה הולך להיות בכל מקום שהוא.

באוגוסט 2015, הצלם בן דייוויס, שעבד גם על שומרי הגלקסיה ועל הנוקמים: עידן אולטרון, תיאר את הסרט כמו "גרסת מארוול לפנטסיה" וציין כי

יש לסרט אופי מאוד פסיכדלי, וזה לא סרט המארוול טיפוסי של הצופים. יש הרבה עבודה וזה קשה מאוד - אתה מסתכל על זה ואתה רואה את הדימויים שהם יצרו את הסצנות ואתה חושב, 'ובכן איך לעזאזל אנחנו מצלמים את זה!?'

הצלם בן דיוויס על הצילומים

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנדיקט קמברבאץ' בעמק קטמנדו במהלך הצילומים

הצילומים החלו ב-4 בנובמבר 2015 בנפאל, עם צילומים בתוך ומסביב לעמק קטמנדו. ההפקה עברה לאולפני "Longcross" שבבריטניה ב-11 בנובמבר, והייתה אמורה להישאר שם עד 2016. במרץ, וכן בנובמבר, הצילומים עברו לניו יורק, בעוד שצילומים נוספים נערכו בבית פיינווד-שפרטון ואולפני "Shepperton-British".

עד סוף נובמבר, אושר סופית שמיקלסן וסטלברג צורפו לצוות השחקנים, לצידם של איימי לאנדקר וסקוט אדקינס בתפקידים שלא צוינו. בינואר 2016, הצילומים התקיימו באוקספורד ובנדיקט וונג לוהק לתפקידו של וונג. בפברואר, סצינות צולמו ברחובות לונדון. בנוסף, הצילומים היו צפויים להתקיים גם בהונג קונג. הצילומים הסתיימו בניו יורק ב-3 באפריל 2016.

אחת מהסצנות בסרט, הכוללת בה הופעת קמע של סטן לי, נכתבה ובוימה בידי ג'יימס גאן במקביל לצילומי "שומרי הגלקסיה: חלק 2".

פוסט-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייגי הצהיר ש:

לפעמים התלת מימד הוא כלי... עוד צעצוע בארגז החול של הבמאים באופן הצגת הסרט, אז ישנם פעמים שבהם השימוש בתלת מימד משרת את הסיפור, כי הוא בהחלט מקדם את הסיפור. זה בהחלט הולך להיות אותו המקרה עם דוקטור סטריינג, ואני מקווה שזה יעזור למוחם של האנשים להבין יותר אפילו רק עם מסך שטוח

קווין פייגי על הפוסט פרודקשן

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2015, קונספט האמנות הוצג בטקס "אקספו D23". התמונות הראו יצירות אמנות של קמברבאץ' בתלבושת המסורתית של דוקטור סטריינג' מן הקומיקס, כמו גם רצף מקוטע של העלילה, שהדגיש נקודות כגון התאונה של סטריינג', מסעו לריפוי, ולחימתו בברון מורדו. הטריילר זכה ל"תגובה גדולה מאוד מהקהל". ב-12 באפריל 2016, הטיזר הטריילר הראשון לסרט שודר. קלארק קוליס מהאתר "Entertainment Weekly" ציין כי הטיזר טריילר מאוד מזכיר את הסרט "התחלה" של כריסטופר נולאן בגלל הדמיון ביניהם שהקרקע ואדמת העיר נהפכת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוקטור סטריינג' בוויקישיתוף

מידע וכתבות:

ביקורות


הקודם:
2015: אנטמן
פרס סאטורן לסרט גיבורי העל הטוב ביותר
2016: דוקטור סטריינג'
הבא:
2017: הפנתר השחור