דוקטור סליפ (סרט, 2019)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוקטור סליפ
Doctor Sleep
מבוסס על "דוקטור סליפ" מאת סטיבן קינג
בימוי מייק פלנגאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טרבור מייסי
ג'ון ברג
תסריט מייק פלנגאן
עריכה מייק פלנגאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יואן מקגרגור
רבקה פרגוסון
קיילי קארן
ברוס גרינווד
זאן מקלרנון
מדבבים Kaitlyn McCormick עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה האחים ניוטון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מייקל פימוגנרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Intrepid Pictures, Vertigo Entertainment, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 8 בנובמבר 2019
ישראלישראל 7 בנובמבר 2019
משך הקרנה 152 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה
דרמה
מותחן
תקציב 30–55 מיליון דולר
הכנסות 72.3 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו doctorsleep
סרט קודם הניצוץ עריכת הנתון בוויקינתונים
www.doctorsleepmovie.net
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור סליפאנגלית: Doctor Sleep) הוא סרט אימה אמריקאי המבוסס על רומן אימה באותו השם שנכתב בשנת 2013 על ידי סטיבן קינג. זהו המשכון לסרט "הניצוץ" של סטנלי קובריק. הסרט בוים על ידי הבמאי מייק פלנגאן, שגם אחראי לשכתוב התסריט, לאחר שהטיוטות הראשונות נכתבו על ידי התסריטאי עקיבא גולדסמן. בסרט מככב יואן מקגרגור כדני טורנס, איש בעל יכולות על-טבעיות שנאבק באלכוהוליזם.

הרומן "דוקטור סליפ" הוא המשכו של רומן האימה משנת 1977, "הניצוץ", בו דמותו של דני טורנס הופיעה לראשונה כילד בעל יכולות על-חושיות שנקראו "הניצוץ". בעוד שהסרט הוא עיבוד ישיר לרומן ההמשך, פלנגאן הצהיר שהסרט מכיר באופן חלקי בהמשכיותיו של "הניצוץ" בבימויו של קובריק.

אולפני האחים וורנר החלו לעבוד על פיתוח עיבוד קולנועי זמן קצר לאחר שהרומן יצא לאור. המפיק והתסריטאי עקיבא גולדסמן כתב תסריט עבור העיבוד, אך האולפנים לא יכלו להבטיח תקציב להפקת הסרט עד להצלחתו הקופתית של סרט האימה "זה" בשנת 2017, שגם הוא מבוסס על רומן מאת קינג. פלאנגן נשכר על מנת לשכתב את התסריט של גולדסמן ולביים את הסרט. הצילומים החלו בספטמבר 2018 במדינת ג'ורג'יה, כולל אטלנטה והסביבה, והסתיימו בדצמבר 2018.

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-8 בנובמבר 2019, תחת הפצתם של אולפני האחים וורנר. בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-7 בנובמבר 2019.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב אחר דמותו של דני טורנס (שהופיע לראשונה בתור ילד ברומן "הניצוץ" של סטיבן קינג משנת 1977), גבר בשנות הארבעים לחייו בעל יכולות על-חושיות, להן הוא קורא "הניצוץ", שמתמודד עם אלכוהוליזם כמו אביו לפניו ובמקביל נאלץ להתמודד עם כת על-טבעית שמזינה את עצמה באמצעות ילדים בעלי יכולות על-חושיות דומות לשלו.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן טורנס, נשאר בטראומה ממקרה משפחתו מאירועי (הניצוץ), דן מודרך מרוחו של "דין האלורן" ללכוד את רוחות הרפאים עם קופסאת מנעולים. ב2011 דן הפך לאלכוהליסט מדוכא, לאחר זמן מה שעבר לעיירה בניו המפשייר, דן מתאושש מהדיכאון שנמצא בו באמצעות קבוצה של אלכוהוליסטים אנונימיים, הקבוצה הוקמה על ידי חברו בילי פרימן. בנתיים "רוז ה- כובע", מאריכה את תוחלת חייה באמצעות "ניצוץ" שנמצאים בתוך בני האדם. בשנת 2019 רוז מבינה שאת ה-"ניצוץ" קשה להשיג, רוז והכת שלה מוצאים ילדה אשר אף אחד לא מצא את גורל הילדה. נערה בשם "אברה סטון" מתקשרת ב-טלפתיה עם דן, עם זאת ה-"ניצוץ" של אברה יותר חזק משל דן, בזמן שרוז וקבוצתה חוטפים ילד הם מענים אותו כאשר "ניצוץ" הילד יוצא מפיו ובכך הם נושמים ושואבים את הניצוץ וכך הם מאריכים את חייהם.

אברה רואה בחלומה "ניצוץ" את מות הילד אשר היא מתריעה לדן בטלפתיה על מות הילד, רוז חשה בניצוצה של אברה(רוז חשה שאברה צפתה בהם מענים והורגים את הילד), רוז חודרת אל מוחה של אברה אך רוז נפצעת ממלכודות שאברה הטילה. אברה מספרת לדן על רוז וקבוצה במעשיהם, דן נחוש לעצור אותם, בזמן שקבוצתה של רוז נמצאת ביער הם רואים את אברה, ורוז לא נמצאת איתם אך עוזרת להם עם טלפתיה וחזיונה, הקבוצה באה להרדים את אברה אך מגלים זאת כ- מלכודת, בילי ודן הורגים את כל הקבוצה בהצלחה אך בילי מת מטלפתיה של אחת מחברי הכת.

לאחר זמן מה דן ואברה נוסעים למלון מאירועי הטראומה שחווה דן, לבנתיים רוז מתמלאת במלא ניצוצות כדי לחזק את עצמה, כאשר הם מגיעים למלון אותם חזיונות וטראומות יתגלו לדן, רוז הגיעה למלון ובו היא נאבקת בדן, דן מגן על עצמו עם אותו קופסאת ("רוחות רפאים") מנעולים בו "דין האלורן" נתן לו ומוציא את כל הרוחות שחווה באירועי (הניצוץ), הם מענים את רוז ושואבים ממנה את ה-"הניצוץ" שלה ומתה. הרוחות "נדלקות" ונאבקות בדן כדי שיהרוג את אברה, לאחר שהרוחות שטפו את מוחו של דן הוא רודף אחרי אברה(כמו אביו שרדף אחריו), אך שניות ספורות לאחר שתוקף אותה אברה עוצרת אותו באמצעות הטלפתיה, דן מתחרט זאת ואומר לאברה לברוח מהמלון לפני שהוא מתגבר באש. דן נשאר במלון ושטיפת מוחו הופסקה, דן מתעלף ומת בזמן שרואה את אמו כשהיה צעיר.

לאחר זמן מה אברה מדברת לרוחו ומבטיחה לו שהיא "בסדר", מאוחר יותר אברה נכנסת אל האמבטיה ושם נמצאת הרוח של חדר 237 וסוגרת את דלת השירותים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקשר בין "הניצוץ" ל"דוקטור סליפ"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על רומן האימה משנת 2013 באותו השם שנכתב על ידי סטיבן קינג. הרומן הוא ספר המשך לרומן "הניצוץ" שנכתב על ידי קינג בשנת 1977. בשעתו, הרומן עובד למסכים תחת בימוייו של הבמאי סטנלי קובריק. קינג נקט בביקורתיות ובתיעוב לגרסתו של קובריק ל"הניצוץ" עד כדי כך שכתב וביים עיבוד משלו לרומן כמיני-סדרה.[11] אף על פי שהסרט הנוכחי נועד להיות עיבוד ישיר לרומן ההמשך, הבמאי מייק פלנגאן הודה שהסרט עדיין "יכיר בגרסתו של קובריק להניצוץ בדרך כלשהי".[12]

פלנגאן ציין כי הסרט הוא "עיבוד של הרומן דוקטור סליפ, שהוא ספר המשך שסטיבן קינג כתב לרומן שלו, הניצוץ. אבל הסרט גם מתקיים במידה רבה באותו היקום הקולנועי שקובריק יצר בעיבודו להניצוץ".[13] פלנגאן הסביר שהוא עבד עם כל המקורות שעמדו לרשותו: "ההתאמה בין שלושת המקורות הללו, שהיו גם שונים מאוד בו בעת, היה די החלק המאתגר והמרגש ביותר מבחינתנו באופן יצירתי".[14] פלנגאן קרא תחילה את הרומן ואז ניהל שיחה עם קינג על התאמת שני המקורות. כחלק מהתהליך, פלנגאן שיחזר סצנות פלשבק מהסרט המקורי, למעט סצנת הלובי בה נשפך דם מהמעלית.[13] בנוסף, פלנגאן בחר להימנע מסצנות הג'אמפ-סקרס מהסרט המקורי.[15]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני האחים וורנר החלו לעבוד על פיתוח עיבוד קולנועי לרומן "דוקטור סליפ" כבר בשנת 2014.[16] בשנת 2016, המפיק והתסריטאי עקיבא גולדסמן הודיע שהוא יכתוב את התסריט לסרט עבור האחים וורנר.[17] במשך כמה שנים, אולפני האחים וורנר לא יכלו להבטיח תקציב עבור הפקת הסרט או עבור הפקת פרויקט פוטנציאלי בשם "מלון אוברלוק", שיהווה פריקוול עבור הסרט "הניצוץ".[3] לקראת סוף שנת 2017, האולפנים הפיצו את הסרט "זה", עיבוד קולנועי לספרו של קינג באותו השם משנת 1986, והצלחתו הקופתית הגדולה נתנה לאולפנים את היכולת לקדם את תהליכי ההפקה של הסרט. אולפני האחים וורנר שכרו את הבמאי מייק פלאנגן בינואר 2018 כדי לשכתב את תסריטו של גולדסמן ולביים את הסרט.[18] פלאנגן אמר שהעובדה שהסרט "נוגע בנושאים הכי אטרקטיביים אליי, שהם טראומת ילדות המובילה לבגרות, התמכרות, ולהתמוטטות המשפחה, והשפעותיה לאחר עשרות שנים".[19] מיוני עד לנובמבר 2018 צוות השחקנים לוהק.[2][9]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בספטמבר 2018 במדינת ג'ורג'יה; הלוקשיינים כללו את אטלנטה ואת סנט סיימונס.[20][21] באזור אטלנטה, לוקשיינים ספציפיים כללו קובינגטון, קנטון, סטון מאונטיין, מידטאון, פורטרדייל, ופייטוויל.[22] צילומי הסרט תמו בדצמבר 2018.[23] עד ינואר 2019, פלנגאן עבד על עריכת הסרט.[24]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסקול של הסרט יולחן על ידי האחים ניוטון (אנדי גראש וטיילור סטיוארט), שעבדו בעבר עם פלנגאן על יצירותיו הקודמות.[25]

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עלה לאקרנים ב-8 בנובמבר 2019, תחת הפצתם של אולפני האחים וורנר. במקור, הסרט היה אמור לצאת לאקרנים ב-24 בינואר 2020. "Deadline Hollywood" ציין שהעובדה שאולפני האחים וורנר הקדימו את תאריך יציאת הסרט לאקרנים מצביעה על האמון הגדול שהאולפנים נותנים בסרט.[26]

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתרגשות לסרט הייתה גבוהה, אך הסרט ביציאתו לאקרנים קיבל ביקורות מעורבות. אתר Mako כתב על הסרט "סרט אימה אינטליגנטי שמסרב להיגמר," בעוד שאתר 'הארץ', רשם על הסרט "אולי מוגזם לתאר את הסרט כטעות, אך הוא מאוד מתקרב לכך". אתר IMDb, דירג את הסרט 7.4 מתוך 10, ואתר ROTTEN TOMATOES, דירג אותו 77 מתוך 100.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 N'Duka, Amanda (October 2, 2018). "Karan Kendrick Cast In 'Just Mercy'; 'Doctor Sleep' Adds Jocelin Donahue". Deadline Hollywood. Retrieved October 17, 2018.
  2. ^ 1 2 Kroll, Justin (June 13, 2018). "Ewan McGregor to Star in New 'Shining' Movie 'Doctor Sleep' (Exclusive)". Variety. Retrieved October 17, 2018.
  3. ^ 1 2 Kroll, Justin (June 28, 2018). "Rebecca Ferguson Joins Ewan McGregor in 'The Shining' Sequel (Exclusive)". Variety. Retrieved October 17, 2018.
  4. ^ D'Alessandro, Anthony (August 30, 2018). "'Doctor Sleep' Finds Its Abra Stone In Kyliegh Curran". Deadline Hollywood. Retrieved October 17, 2018.
  5. ^ D'Alessandro, Anthony (September 19, 2018). "Bruce Greenwood Boards 'The Shining' Sequel 'Doctor Sleep'". Deadline Hollywood. Retrieved October 17, 2018.
  6. ^ Kroll, Justin (August 1, 2018). "'Shining' Movie 'Doctor Sleep' Taps 'Westworld's' Zahn McClarnon to Play Crow Daddy (Exclusive)". Variety. Retrieved October 17, 2018.
  7. ^ D'Alessandro, Anthony (September 21, 2018). "'Doctor Sleep' Finds Its Snakebite Andi In 'Revenge' Actress Emily Alyn Lind". Deadline Hollywood. Retrieved October 17, 2018.
  8. ^ 1 2 Fleming Jr, Mike (August 1, 2018). "'Doctor Sleep' Gets Carl Lumbly For Dick Halloran, Alex Essoe For Wendy Torrance". Deadline Hollywood. Retrieved October 17, 2018.
  9. ^ 1 2 Staff (November 9, 2018). "Jacob Tremblay Scores $100k Movie Deal for Sequel to 'The Shining'". TMZ. Retrieved November 12, 2018.
  10. ^ N'Duka, Amanda (November 20, 2018). "Zackary Momoh Joins 'Doctor Sleep'; Ben Affleck's 'Torrance' Film Cast Rachael Carpani". Deadline Hollywood. Retrieved November 23, 2018.
  11. ^ Fujitani, Ryan (October 30, 2018). "Every upcoming Stephen King movie adaptation". Rotten Tomatoes. Retrieved October 31, 2018. "It’s no secret that King himself was critical of the 1980 Stanley Kubrick adaptation of his novel The Shining – so much so that he wrote and produced a new adaptation in the form of a TV miniseries in 1997."
  12. ^ Topel, Fred (October 1, 2018). "'Doctor Sleep' Director Mike Flanagan Talks Acknowledging Kubrick's 'The Shining' and Contacting Original Danny (Exclusive)". Bloody Disgusting. Retrieved October 17,2018.
  13. ^ 1 2 Polowy, Kevin (June 13, 2019). "The return of 'redrum': See the first trailer for 'Doctor Sleep,' the long-awaited sequel to 'The Shining'". Yahoo! Finance. Retrieved June 13, 2019.
  14. ^ Evangelista, Chris (June 13, 2019). "'Doctor Sleep' Trailer Breakdown: Head Back to the Overlook Hotel With 'The Shining' Sequel". SlashFilm. Retrieved June 14, 2019.
  15. ^ Sharf, Zack (June 13, 2019). "'Doctor Sleep' Director on Recreating Kubrick's Iconic 'Shining' Scenes and Banning Jump Scares". IndieWire. Retrieved June 28, 2019.
  16. ^ Kroll, Justin (July 18, 2014). "'The Shining' Prequel to Be Directed by Mark Romanek (Exclusive)". Variety. Retrieved October 26, 2018. "In 2013, King published a 'Shining' sequel 'Dr. Sleep,' which Warners is also trying to get off the ground."
  17. ^ Ramos, Dino-Ray (March 31, 2016). "Akiva Goldsman Adapting Stephen King's 'The Shining' Sequel 'Doctor Sleep'". Tracking Board. Retrieved October 16, 2018.
  18. ^ Fleming Jr, Mike (January 26, 2018). "Mike Flanagan To Helm Stephen King's 'The Shining' Sequel 'Doctor Sleep'". Deadline Hollywood. Retrieved October 16, 2018.
  19. ^ Radish, Christina (October 14, 2018). "Mike Flanagan on 'The Haunting of Hill House' & 'The Shining' Sequel, 'Doctor Sleep'". Collider. Retrieved December 7, 2018.
  20. ^ Marc, Jonathan (July 10, 2018). "Ewan McGregor's 'Doctor Sleep' to begin shooting in Atlanta at the end of September". Geeks WorldWide. Retrieved October 17, 2018.
  21. ^ Staff (September 26, 2018). "'The Shining' sequel 'Doctor Sleep' films scenes on Georgia coast". ABC 33/40. WBMA-LD. Retrieved October 17, 2018.
  22. ^ Walljasper, Matt (October 29, 2018). "What's filming in Atlanta now? Doctor Sleep, The Banker, Stranger Things, Avengers, Watchmen, and more". Atlanta. Retrieved October 30, 2018.
  23. ^ Nordine, Michael (December 1, 2018). "'The Shining' Sequel About Grown-Up Danny Torrance by 'The Haunting of Hill House' Director Wraps Production". IndieWire. Retrieved December 2, 2018.
  24. ^ Schonter, Allison (January 28, 2019). "'Haunting of Hill House' Creator Mike Flanagan Updates Status of 'Shining' Sequel 'Doctor Sleep'". popculture.movies. Retrieved January 29, 2019.
  25. ^ Couch, Aaron (December 6, 2018). "'Doctor Sleep' Sets Newton Brothers as Composers (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved December 7, 2018.
  26. ^ D'Alessandro, Anthony (January 30, 2019). "Warner Bros. Release Dates Galore: 'Doctor Sleep' Checks In This November, 'The Witches' Oct. 2020; 'The Suicide Squad' Returns In 2021". Deadline Hollywood. Retrieved January 30, 2019.