דוקטרינת ניקסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד ניקסון

דוקטרינת ניקסוןאנגלית: Nixon Doctrine; ידועה גם כדוקטרינת גואם) הוצגה במסיבת עיתונאים בגואם ב-25 ביולי 1969 על ידי נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון[1], ולאחר מכן פורסמה בנאומו על וייטנאם ב-3 בנובמבר 1969[2]. על פי גרג ברז'ינסקי[3], פרופסור חבר באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון[4], ניקסון הצהיר כי "ארצות הברית תסייע בהגנה ובהתפתחויות של בעלות בריתה וחברותיה", אך לא "תתחייב להגן על כל אומות העולם החופשיות". דוקטרינה זו פירושה שכל אומה בעלת ברית אחראית לביטחונה הכללי, אך ארצות הברית תפעל כמטרייה גרעינית כנדרש. הדוקטרינה דנה ברדיפת שלום באמצעות שותפות עם בעלות הברית של ארצות הברית. דוקטרינת ניקסון רמזה על כוונותיו של ניקסון להשים את תשומת הלב על אסיה, ובמיוחד בשאיפה ל"וייטנאמיזציה[5] במלחמת וייטנאם".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Richard Nixon: "Informal Remarks in Guam With Newsmen", July 25, 1969, באתר פרויקט הנשיאות האמריקאי של אוניברסיטת קליפורניה
  2. ^ The Nixon Doctrine in the 21st Century, באתר WRP
  3. ^ ברז'ינסקי הוא מחבר הספר "בניין האומה בדרום קוריאה: קוריאנים, אמריקנים ועשיית דמוקרטיה"
  4. ^ Gregg Brazinsky Gregg Brazinsky - Professional Profile, באתר LinkedIn
  5. ^ וייטאנמיזציה - מדיניות לפיה תעביר ארצות הברית באופן הדרגתי את סמכויותיה לצבא דרום וייטנאם, אשר תאפשר לה את יכולת השליטה והלחימה העצמאית כנגד צבא צפון וייטנאם והוויטקונג, אשר פעלו יחדיו במטרה לאחד את וייטנאם תחת שלטון קומוניסטי.
ערך זה הוא קצרמר בנושא ארצות הברית ובנושא פוליטיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.