דורון פולק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורון פולק
לידה 1953 (בן 71 בערך)
גִּבְעָתַיִם, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה תיאטרון, אוצרות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורון פולק (נולד ב-1953) הוא אמן, יוצר תיאטרון, עורך כתבי עת, תאורטיקן ואוצר אמנות ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון פולק נולד ב-1953 בגבעתיים למישה פולק (ניצול שואה וקצין בכיר צה"ל) ולמרים פולק, שגדלה בקיבוץ גניגר. בגיל 12 השתתף כבר כשחקן בהצגה בתיאטרון הלאומי הבימה. הוא סיים בגרות בבית הספר לאמנות תלמה ילין, לאחר מכן למד מדעי המדינה ואמנויות, כולל תואר בתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. בנוסף למד ניהול אמנות באוניברסיטת חיפה והוא בוגר המכללה לפרסום ויחסי ציבור.

שירת בחיל התותחנים.

עם השנים השתלם באמנות התיאטרון בלונדון ובברלין. מחזותיו והפקות בהן השתתף עלו בפסטיבל עכו, בפסטיבל ישראל ועוד.

במשך מספר שנים עבד במשרדי פרסום כתקציבאי בכיר וכקופירייטר. ריכז את נושא הקהילה והקים את פרויקט האמנות של חברת החשמל והתאחדות התעשיינים בישראל, בין השאר הפיק כ-300 אירועי אמנות בתחנת הכוח רידינג ובתחנות כוח אחרות ברחבי הארץ.

דורון פולק פעיל בקידום קשר בין יהודים וישראלים לפלסטינים. יצר את אוסף אמנות השלום "אמנים שולחים שלום" שהוצג ב-30 מדינות ערך ואצר עשרות תערוכות משותפות והציגם בגלריות באום אל פחם, עמותת אבדאע בכפר יאסיף וברחבי העולם.

בשנת 1992 הקים את משרד "פרויקטיב" להפקת פרויקטים לאמנות ובשנת 1993 קיבל את נציגות ארגון מוזיאון האמנים הבינלאומי בישראל. הוא הציג תערוכה נרחבת של אמנות ישראלית במוזיאון לודוויג בווינה, בתערוכה השתתפו, בין השאר, מוטי מזרחי, תמר גטר, מיכה אולמן וכמו כן, עבודת אדריכלות של דניאל ליבסקינד.

בשנת 1993 החל להפיק ולאצור פרויקטים אמנות מישראל ברחבי העולם, בין השאר כ-20 תערוכות של אמנות ישראלית בניו-יורק, בין השאר במוזיאון הפיוז'ן, בגלריה אורסאן, בסכימה גלרי בברוקלין, וכמו כן ברחבי ארצות הברית, דאלאס, לואיזיאנה והמוזיאון היהודי בקולורדו.

במקביל, הציג עשרות תערוכות אמנות ישראלית באירופה, באיטליה, גרמניה, צרפת, הולנד, בלגיה, לטביה, רוסיה, אוסטריה, פולין, ספרד, ליטא. שיתף פעולה והקים מרכזי אמנות קבועים בהם הוא אוצר - "זיכרון העתיד" בפריז ו"הקיר הרביעי" בברלין. כמו כן אצר 5 תערוכות במזרח - הודו ובסינגפור ו-6 תערוכות במקסיקו.

בשנת 1995 הפיק לראשונה את אירוע "דו-קיום" במצפה רמון לקידום השלום במזרח התיכון, בפרויקט השתתפו אמנים ישראלים מובילים כמו מיכה אולמן ויגאל עוזי ואמנים בינלאומיים כמו דניס אופנהיים, ריצ'רד וליסון, פיליפ רז'דה ועוד. שנה אחר כך הקים את אוסף אמנות השלום של מפעלי דר' פישר אותו הציג ב-30 מוזיאונים וגלריות מובילות בעולם. בשנת 2000 הקים יחד עם האמנית אסתי דרורי את ארטורא - משרד המתמחה בהפקות אמנות ציבורית לארגונים, חברות מסחר ורשויות מקומיות בישראל ומחוצה לה. משרד פרויקטיב בניהולו הפיק עד כה למעלה מ-400 תערוכות אמנות בישראל, בחלק מהתערוכות השתתפו גם יצירות האמנות שלו. כמו כן הפיק משרדו עוד עשרות פרויקטים בהם הקמת גני פיסול, הקמת אוספי אמנות לחברות מסחר, יזום והפקת פסטיבלים לאמנות. בין הפרויקטים הבולטים הפקת סדרת מרקרס (סמנים) -תערוכות לבינאלה הבינלאומית בוונציה עם יותר מלמעלה מ-700 אמנים, בין השאר, דני קרוון, דניס אופהיים, יאן ברבר ועוד. הפרויקט הוצג גם בברלין, לונדון, ניו יורק, קאסל ובפסטיבל אדינבורו. הוא אוצר גם תערוכות של אמנים ישראלים בארץ (למשל תערוכת מלכה ענבל ויהודה בן-נחום).

פולק לימד במסגרת קורסים להפקה, פרסום ויחסי ציבור באוניברסיטאות תל אביב, חיפה, האוניברסיטה העברית, באר שבע ואוניברסיטת בר-אילן על נושא הפקות אמנות. כמו כן הוציא לאור את גיליון "סימפוזיון לאמנות ותעשייה" ומשמש כעורך האמנות של מגזין "פנים "מיום הקמתו. עד כה כתב למעלה מ-300 מאמרי אמנות לקטלוגים, תערוכות ולמגזינים בישראל ומחוצה לה.

במסגרת קידום אמנים צעירים, יזם את פרויקט "האמנות הסודית" יחד עם בנק לאומי המציג בעילום שם יצירות של בוגרים בולטים של בתי הספר המובילים לאמנות בישראל, כמו בצלאל, אבני, המדרשה לאמנות ועוד.

כמו כן, יזם את פרויקט "דיוקן ראשון" יחד עם מוזיאון תל אביב ומפעל הפיס שכלל הענקת מלגות לאמנים מתחילים והצגת יצירתם במוזיאון.

פולק אוצר קבוע בארץ בתיאטרון גבעתיים ותיאטרון ירושלים. בשנת 2006 הקים את "מכון המים" הגלריה העירונית גבעתיים בה הוא עובד עד היום ומארח אמנים מכל העולם. בגלריה זו עובד פולק על פרויקט ה"בודיז" - פרויקט אמנות הגוף אותו הוא מריץ בר 13 שנה. במסגרת הפרויקט הוא הציג כאמן פרפורמנס בברלין, פריז, לונדון, ריגה, ליטא, ניו יורק, ברצלונה, פראג ועוד. הפרויקט נוצר כדיאלוג יצירתי עם אביו, מישה ניצול שואה.

בשנת 2010 הוא אצר תערוכה של כרמית ויצמן.

פולק נשוי ואב לשניים.

מחזותיו שהוצגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת קבוצת טרה קבוצת התיאטרון אותה הקים עלו המחזות הבאים:

  • "חומר ביד היצירה" 1984 פסטיבל עכו
  • "טובל בשמן רגלו" פסטיבל עכו 1985
  • "סימטרים" 1986.
  • "עיתונות פה ושם" מחזה סוריאליסטי שמבוסס על קטעים רנדומליים מהעיתונות הישראלית, הוצג גם במוזיאון תל אביב ובמוזיאון ישראל.
  • "כת". פסטיבל ישראל 1989

כמפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בפסטיבל ישראל 1988 הפיק עיבוד של "חופת דודים " מאת ש"י עגנון.

תערוכות יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולק הציג מספר תערוכות יחיד בישראל ומחוצה לה, בין השאר, תערוכה "חומר גוף" באגודת האמנים בתל אביב וכמו כן תערוכות בנתניה, כפר סבא ובערים נוספות. ב-2018 הוצגה תערוכתו במוזיאון הימי בברצלונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורון פולק בוויקישיתוף