דוריאן פסקוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוריאן פסקוביץ
Dorian Paskowitz
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 3 במרץ 1921
גלווסטון, טקסס
פטירה 10 בנובמבר 2014 (בגיל 93)
ניופורט ביץ', קליפורניה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כינויים נוספים דוק פסקוביץ
ידוע בשל תרומתו לענף גלישת גלים
השכלה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוריאן "דוק" פסקוביץאנגלית: Dorian "Doc" Paskowitz;‏ 3 במרץ 1921 - 10 בנובמבר 2014[1]) היה יהודי אמריקאי שהביא את גלשן הגלים הראשון לישראל ב-1956, ונחשב לאבי גלישת הגלים בישראל. שימש כמציל בחוף פלמחים. בתחילת שנות ה-70 הקים פסקוביץ את בית הספר לגלישה הראשון בעולם, בדרום קליפורניה. בשנת 2007 ייסד ביחד עם ארתור רשקובן וקלי סלייטר את פרויקט "Surfing For Peace" הפועל לדו-קיום וחיבור בין תרבויות דרך גלישת גלים.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקוביץ נולד בגלווסטון, טקסס, בנם של לואיס ורוז פסקוביץ, בן למשפחת מהגרים יהודים מרוסיה. אחותו הצעירה (1924) היא שחקנית הקולנוע סוניה דרין (התרדמה הגדולה) ושם אחיו- אדריאן. בשנת 1934 המשפחה עברה לסן דייגו קליפורניה. פסקוביץ בעל תואר ד"ר לרפואה מאוניברסיטת סטנפורד. ביקר לראשונה בישראל בשנת 1954 והתאהב בחופי תל אביב ובגלים שלה. הוא חזר לישראל בשנת 1956, על מנת להינשא לאשה יהודייה, לאחר שנישא והתגרש פעמיים (נולדו לו שתי בנות מאחת הנשים). בשל המצב הביטחוני ששרר בארץ, הוא רצה להתגייס לצה"ל לקראת מבצע קדש ולאחר שלא התקבל בשל גילו, ירד עם גלשן הגלים שלו לחוף פרישמן. באותה העת הוא לימד את המצילים שגלשו על חסקה את אומנות גלישת הגלים. הם גלשו בעיקר על גלים גבוהים בעומק במרחק של כ-500 מ' מהחוף. לאחר שהות של שנה בישראל הוא הבין שאינו רוצה עוד לעסוק ברפואה.

בהמשך שלח פסקוביץ לישראל שישה גלשני גלים ארוכים, חלקם עשויים מעץ בלזה, עם לוגו בצורת דגל ישראל. פסים כחולים עם מגן דוד, על מנת להקים נבחרת ישראלית שתתמודד באליפויות העולם. הגלשנים נתנו לשמאי קנצופולסקי,"טוֹפּסי", שביסס את ענף גלישת הגלים בישראל.

לפסקוביץ ולאשתו השלישית ג'ולייטה, אינדיאנית במוצאה, נולדו 9 ילדים. הם התגוררו בקרוואן ונסעו ברחבי ארצות הברית והוואי. בנו, ישראל פסקוביץ היה אלוף העולם בגלישת גלים בלונגבורד. הוא בילה את רוב שנותיו בגלישת גלים בהוואי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jewish surfing legend Dorian ‘Doc’ Paskowitz dies at 93, באתר timesofisrael‏, 11 בנובמבר 2014 (באנגלית)