דוריט הקטנה (סדרה, 2008)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוריט הקטנה
Little Dorrit
מבוסס על דוריט הקטנה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה תקופתית
כותבים אנדרו דייוויס על פי רומן מאת צ'ארלס דיקנס
בימוי אדם סמית (6 פרקים)
דירבלה וולש (5 פרקים)
דיארמוד לורנס (3 פרקים)
שחקנים קלייר פוי
מת'יו מקפדיין
טום קורטני
ג'ודי פארפיט
פסקול ג'ון לאן
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 14
הפקה
מפיק ליזה אוזבורן
מפיקים בפועל רבקה איטון
עורכים ניק ארתורס
פיליפ קלוס
דייוויד הד
מוזיקה ג'ון לון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דקות / 60 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
תקופת שידור מקורית 26 באוקטובר - 11 בדצמבר 2008 – 11 בדצמבר 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוריט הקטנהאנגלית: Little Dorrit) היא מיני סדרה בריטית משנת 2008, עיבוד לרומן באותו שם מאת צ'ארלס דיקנס שיצא לאור לראשונה בשנים 1855 עד 1857. את התסריט כתב אנדרו דייוויס וביימו אדם סמית', דירבלה וולש, ודיארמוד לורנס.

הסדרה היא הפקה משותפת של ה-BBC ושל תחנת WGBH בוסטון השייכת לרשת הטלוויזיה הציבורית האמריקאית PBS. ב-26 באוקטובר 2008 שודרה הסדרה לראשונה ב-BBC One. הפרק הראשון והאחרון היו באורך 60 דקות והשאר באורך של חצי שעה. בארצות הברית שודרה הסדרה במסגרת סדרת "מאסטרפיס" של PBS במרץ ואפריל 2009.

הסדרה זכתה בשבעה פרסי אמי בהם פרס הסדרה הטובה ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איימי דוריט בת ה-21 נולדה במרשלסי, בית הסוהר לבעלי חוב. היא מתגוררת בבית הסוהר ומטפלת באביה, ויליאם דוריט, החי שם כבר עשרות שנים, ונהנה ממעמד מיוחס כמי שהוא "האבא של המרשלסי". איימי עובדת כתופרת אצל גברת קלנאם, אשה נכה רגזנית וקרה, ומתגוררת בבית מתפורר עם שני משרתים, ג'רמיה פלינטוויץ' ואשתו אפרי.

מר קלנאם נמצא בסין עם בנו ארתור. על ערש דווי הוא חוזר ואומר לארתור "תקן את העוול". הוא נותן לארתור שעון כיס עבור גברת קלנאם; ארתור אינו מבין מה פשר הדבר. כשהוא חוזר לאנגליה ונותן את השעון לאמו, היא מוצאת בתוכו כיתוב "אל תשכחי". ארתור מאוהב בפט מיגלס הצעירה והיפה, היא מעדיפה את הנרי גאוון, המתימר להיות אמן, למורת רוחם הרבה של הוריה.

ארתור מתיידד עם איימי, והיא מתחילה להתאהב בו. ג'ון צ'יברי, בנו של שומר הכלא, רואה זאת במורת רוח. הוא אוהב נואשות את איימי, אך לשווא. טיפ, אחיה של איימי, שחייב כספים מצטרף למשפחה בכלא. ארתור משלם את חובו של טיפ, אבל טיפ הוא כפוי טובה. אהבתה של איימי לארתור גוברת.

ארתור שרואה את יחס הנדיב והלא אופייני של אמו לאיימי, חושד שמשפחתו היא האחראית למצבה של משפחת דוריט, ולמאסר אב המשפחה. ארתור מבקש ממר פאנקס, גובה כספים ובלש חובב, לחקור את הנושא.

ג'ון צ'יברי מציע נישואים לאיימי והיא דוחה אותו בעדינות. דבר שמכעיס את שני האבות ומסכן את מעמדו של מר דוריט כ"האבא של המרשלסי'. ארתור שאינו מודע לאהבתה של איימי, מבין שפט מיגלס מעדיפה את הנרי גאוון הצעיר על פניו. הוא מציע נישואים לפט מיגלס, והיא מספרת לו בצער שהיא עומדת להתחתן עם הנרי. ארתור פוגש את דניאל דויס, מהנדס וממציא שנתקל בקשיים בירוקרטיים. השניים הופכים להיות שותפים לעסקים.

ריגו, אסיר לשעבר, פוגש בבית מרזח את אפרים פלינטוויץ', אחיו התאום של ג'רמיה. אפרים מחזיק קופסה ובה מסמכים סודיים השייכים לגברת קלנהם. היא הורתה לג'רמיה לשרוף את המסמכים, אבל הוא מסר אותם לאחיו. ריגו גורם לאפריים לשתות לשוכרה, ואז הוא רוצח אותו ולוקח את הקופסה.

מר פאנקס מגלה שוויליאם דוריט הוא יורש להון רב. דוריט משתחרר מהמרשלסי כאדם עשיר מאוד. הוא מתעקש שבני משפחתו ישכחו מה שהוא מכנה "העבר המביש" ואת כל מי שהיה חלק מעבר זה. הוא שוכר את גברת הורטנזיה ג'נרל היומרנית והנוקשה כדי שתחנך את בנותיו להתנהגות נאותה בחברה הגבוהה. כל המשפחה יוצאת לסיור הגדול באירופה. ויליאם דוריט כועס על איימי שאינה מתנהגת בהתאם למעמדה.

לפי הצעתו של מר פאנקס, ארתור משקיע כספים בבנק המצליח של מר מרדל. ויליאם דוריט שחוזר לאנגליה, מבקש עצה ממר מרדל להשקעה נבונה של הונו. מר מרדל מקבל על עצמו להשקיע את הכספים כיוון ש"כעת הם בני משפחה" (פאני דוריט נישאה לבנו החורג של מר מרדל). מר דוריט מתקבל בברכה בבתים הטובים ביותר בלונדון, אבל הוא מתענה כשהוא זוכר את חייו בבית הסוהר. הוא מאבד בהדרגה את שפיותו, וחוזר לאיטליה לראות את בתו איימי. שם הוא מת במיטתו. איימי שנשארת לבד חוזרת אף היא ללונדון, ומתקבלת בשמחה בבית אחותה הנשואה, פאני.

מר מרדל מאבד את עצמו לדעת. במכתב ההתאבדות מתגלה שהוא היה רמאי, וחייהם של אלפי משקיעים נהרסו בגללו. בין האלפים גם ארתור שמוצא את עצמו חסר כל בבית הסוהר לבעלי חוב "מרשלסי". ג'ון צ'יברי מספר בכעס לארתור על אהבתה של איימי אליו. ארתור נתקף בקדחת, ואיימי מגיעה לטפל בו ומשיבה אותו לאיתנו. היא מציעה לשלם את חובותיו אבל ארתור מסרב.

ריגו חוזר ונפגש עם גברת קלנאם. הוא מגלה לה שהוא יודע את סודה. ארתור, שהיא גידלה אותו כבן אמנם ללא הבעת רגשות חיבה אימהיים, אינו בנה אלא בן לא חוקי של בעלה. כשאימו של ארתור מתה, מר קלנאם רצה לפצות על העוול בכך שיעזור למישהו אחר במצוקה. הוא הוריש סכום כסף עבור איימי דוריט. ריגו דורש 2,000 ליש"ט כדמי שתיקה. גברת קלנאם יוצאת מהבית, בפעם הראשונה מזה שנים רבות. היא מוצאת את איימי, מגלה לה את כל האמת ומבקשת את סליחתה. בהיעדרה של גברת קלנאם, ביתה הרעוע מתמוטט וריגו שנמצא בבית נקבר תחת ההריסות. כשגברת קלנאם רואה את ביתה ההרוס היא מתמוטטת ברחוב ומתה.

כיוון שהונם של בני משפחת דוריט היה מושקע בבנק של מרדל, הוא ירד לטמיון וכעת איימי היא חסרת כל. ארתור ואיימי מתוודים על אהבתם. דניאל דויס חוזר ממסע ברוסיה, שם הצליח לצבור רכוש רב. הוא מתחלק בהונו עם ארתור, שותפו לעסקים. ארתור ואיימי מתחתנים באושר.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי הצילום:

צילומי הפנים נערכו באולפני פיינווד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Awards
פרס קטגוריה זוכים ומועמדים תוצאה
פרסי אמי מיני-סדרה הטובה ביותר זכייה
הבימוי הטוב ביותר דירבלה וולש זכייה
התסריט הטוב ביותר אנדרו דייוויס זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר אנדי סירקיס מועמדות
טום קורטני מועמדות
הפסקול הטוב ביותר ג'ון לאן מועמדות
הליהוק הטוב ביותר ריצ'ייל פרק זכייה
הצילום הטוב ביותר לוקס סטריבל זכייה
Outstanding Art Direction for a Miniseries or Movie זכייה
עיצוב תלבושות ברברה קיד & מריון וייס זכייה
עיצוב שיער קארן הארטלי מועמדות
פרס גלובוס הזהב סרט הטלוויזיה הטוב ביותר מועמדות
פרסי באפט"א עיצוב הפקה הטוב ביותר מועמדות
עיצוב תלבושות הטוב ביותר מועמדות
איפור ועיצוב שיער הטובים ביותר מועמדות
המוזיקה המקורית הטובה ביותר מועמדות
הסאונד הטוב ביותר מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]