דורין רצ'אן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורין רצ'אן
Dorin Recean
צילום מאפריל 2023
לידה 17 במרץ 1974 (בן 50)
דונדושן, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובנית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מולדובה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • האקדמיה ללימודי כלכלה של מודלובה
  • Newport International University עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת מולדובה ה־16
16 בפברואר 2023 – מכהן
(שנה ו־8 שבועות)
פרסים והוקרה
עיטור המסדר "תהילת העמל" (2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורין רצ'אןרומנית: Dorin Recean; נולד ב-17 במרץ 1974) הוא כלכלן ופוליטיקאי מולדובני, המכהן כראש ממשלת מולדובה. בעבר כיהן כשר הפנים בין יולי 2012 לפברואר 2015.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצ'אן נולד ב-1974 בדונדושן (Dondușeni) וגדל בכפר מינדיק (Mîndîc) כבן לפאבל רצ'אן, מורה לפיזיקה ולאליזה, מורה בבית ספר יסודי. הצטיין בלימודיו בבית ספר. הוא סיים ב-1996 תואר ראשון בלימודי מנהל עסקים בינלאומיים באקדמיה ללימודים כלכליים של מולדובה בקישינב. בהמשך ב-2000 גמר תואר שני במנהל עסקים בשלוחה הבלגית של האוניברסיטה הבינלאומית ניופורט.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 2007 רצ'אן לימד במרצה באקדמיה ללימודים כלכליים, שבה למד. בין 2000–2012 לימד גם בשלוחה בקישינב של האוניברסיטה הבינלאומית ניופורט. ב-2010 התמנה סגן שר לטכנולוגית המידע והתקשורת כשהיה אחראי על המעבר לדרכונים ביומטריים, בחלק מתוכנית ליברליזציית אשרות הכניסה בין רפובליקת מולדובה לאיחוד האירופי. הוא היה הפוליטיקאי הראשון שחשף את תיקו באינטרפול של ולדימיר פלחוטניוק בפרשת "היער המלכותי" שגרמה להתפטרות ממשלת פילאט במרץ 2014.

ביולי 2012 התמנה לשר הפנים בממשלת ולאד פילאט. ב-31 במאי 2013 אחרי נפילת אותה ממשלה, נשאר כשר הפנים גם בממשלה החדשה בראשות יוריה ליאנקה. רצ'אן היה שר הפנים האזרח הראשון של רפובליקת מולדובה, אחרי שבעבר משרד זה נוהל על ידי אנשי משטרה וביטחון פנים. אחרי הבחירות בנובמבר 2014 סיים את תפקידו בממשלה, פרש מהחיים הפוליטיים ופתח עסק פרטי. רצ'אן לימד כמרצה באוניברסיטה הטכנית של קישינב.

בפברואר 2022 התמנה על ידי הנשיאה מאיה סנדו כיועץ נשיאותי לסוגיות ביטחון וכמזכיר כללי של המועצה העליונה לביטחון של רפובליקת מולדובה. בעת הסלמת המתח בטרנסניסטריה אחרי פריצת המלחמה באוקראינה, רצ'אן נפגש בויניצה עם הנשיא שלישי של המדינה הפלגנית של טרנסניסטריה, ודים קרסנוסלסקי.

בפברואר 2023 התמנה לראש ממשלת מולדובה במקום נטליה גבריליצה.

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצ'אן נשוי לסילביה ויש לו שני ילדים. הוא יודע רומנית, רוסית, צרפתית ואנגלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורין רצ'אן בוויקישיתוף