דיאנה דיגט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיאנה דיגט
Diana DeGette
דיוקנה הרשמי של דיגט בקונגרס, 2016
דיוקנה הרשמי של דיגט בקונגרס, 2016
דיוקנה הרשמי של דיגט בקונגרס, 2016
לידה 29 ביולי 1957 (בת 66)
טאצ'יקאווה, יפן
שם מלא דיאנה לואיז דיגט
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ניו יורק, מכללת קולורדו
עיסוק פוליטיקאית, עורכת דין
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת פרסביטריאניזם[1]
אתר האינטרנט הרשמי של דיאנה דיגט
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של קולורדו
3 בינואר 1997 – מכהנת
(27 שנים)
→ פט שרודר

דיאנה לואיז דיגטאנגלית: Diana Louise DeGette; נולדה ב-29 ביולי 1957) היא פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת קולורדו ברציפות מאז 1997. מחוז הקונגרס אותו מייצגת שוכן בדנוור, ובהווה היא הוותיקה ביותר מבין חברי הקונגרס מקולורדו, הן בבית הנבחרים והן בסנאט האמריקאי. טרם היבחרה לבית הנבחרים הייתה דיגט חברה בבית המחוקקים המדינתי של קולורדו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיגט, דור רביעי למשפחה תושבת קולורדו, נולד בטאצ'יקאווה שביפן, בתם של פטרישה אן (לבית רוז) וריצ'רד לואיס דיגט. הוריה היו אמריקאים, ובזמן לידתה, שירת אביה בכוחות המזוינים של ארצות הברית. את לימודיה הגבוהים השלימה לראשונה במכללת קולורדו, שם קיבלה תואר ראשון במדע המדינה. בשנת 1982 השלימה לימודי תואר שני במשפטים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק. לאחר לימודיה בניו יורק שבה לדנוור, והחלה לעבוד כעורכת דין המתמקדת בזכויות האזרח וליטיגציה בדיני עבודה. לאחר תקופה ארוכה שהייתה מעורבת בפוליטיקה המקומית בדנוור, נבחרה דיגט ב-1992 אל בית הנבחרים המדינתי של קולורדו, וייצגה בשנים 1993–1997 את מחוז הבחירה השישי של המדינה.

לקראת בחירות 1996 החליטה חברת בית הנבחרים הוותיקה פט שרודר שלא להתמודד לתקופת כהונתה ה-13, ובעקבות זאת הודיעה דיגט על כוונתה להתמודד לבית הנבחרים במחוז הקונגרס הראשון של קולורדו. יריבה העיקרי בבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הדמוקרטית היה חבר מועצת העיר לשעבר טים סנדוס, שזמן קצר טרם הפריימריז זכה לתמיכתו של ראש עיריית דנוור וולינגטון וב. דיגט זכתה בפריימריז עם 55 אחוזים מקולות הבוחרים, ובכך הבטיחה את היבחרה אל בית הנבחרים בבחירות הכלליות שכן מדובר במעוז דמוקרטי מובהק. לראיה, מאז 1933 ייצגו את המחוז דמוקרטים בלבד, זולת ארבע שנים בודדות. שרודר, ששמרה על נייטרליות במהלך הבחירות המקדימות, הביעה את תמיכתה בדיגט לאחר שהאחרונה נבחרה למועמדת המפלגה, ובבחירות הכלליות נבחרה דיגט עם 57% מהקולות.

בשנת 2005 זכתה דיגט לתשומת לב לאומית, כאשר בית הנבחרים העביר חקיקה לה העניקה את חסותה, אשר הסירה את המגבלות שהטיל נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש על מימון פדרלי עבור מחקר בתאי גזע עובריים. דיגט, שעבדה על החקיקה מאז 2001, גייסה את תמיכתו של מייקל קאסל, חבר בית הנבחרים מדלאוור, שהיה לנותן החסות הרפובליקני הראשי להצעת החוק שלה. הצעת החוק המשותפת של דיגט וקאסל התקבלה ב-18 ביולי 2006, אך למחרת הטיל הנשיא בוש וטו על החקיקה, בפעם הראשונה בכהונתו. דיגט היא תומכת נלהבת במחקר של תאי גזע עובריים, ולצד זאת היא תומכת בזכות להפיל ובבקרת כלי נשק.

ב-18 בדצמבר 2019 ישבה דיגט בראשות בית הנבחרים בפועל, וניהלה את הדיונים במליאה ביום בו הצביעו חברי בית הנבחרים על הדחתו הראשונה של דונלד טראמפ. ב-12 בינואר 2021 מונתה דיגט לאחת מתשעת "מנהלי בית הנבחרים" במהלך משפט ההדחה השני של דונלד טראמפ[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאנה דיגט בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של דיאנה דיגט בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ מרי קלייר ג'לוניק, Pelosi’s nine impeachment managers hope to ‘finish the job’, באתר AP‏, 15 בינואר 2021 (באנגלית)