דיאנה וקליסטו (טיציאן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיאנה וקליסטו
Diana e Callisto
מידע כללי
צייר טיציאן
תאריך יצירה 15561559
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 205.5 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 187.5 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי האסכולה הוונציאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה NG 6616 (הגלריה הלאומית) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הגלריה הלאומית בלונדון והגלריה הלאומית של סקוטלנד
אדינבורו שבבריטניה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיאנה וקליסטואיטלקית: Diana e Callisto) הוא ציור שמן של הצייר טיציאן, שצויר בין השנים 15561559. היצירה מוצגת לחלופין בגלריה הלאומית בלונדון ובגלריה הלאומית של סקוטלנד באדינבורו.[1]

הסיפור המיתולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורם של דיאנה וקליסטו מתואר בספר השני של השיר האפי מטמורפוזות מאת המשורר הרומי אובידיוס. קליסטו היא אחת הנימפות של האלה דיאנה. יופיטר מלך האלים חושק בה, מתחפש לדיאנה כדי שיוכל להתקרב אליה ואז אונס אותה. היא הרה ומסתירה את ההריון מחברותיה, אך כאשר הן רוחצות במעיין והיא מסרבת להסיר בגדיה, הן מגלות זאת, קורעות את בגדיה מעליה והיא מגורשת.

יונו מלכת האלים מגלה את מעשהו של יופיטר וכנקמה על כך הופכת את קליסטו לדובה. בנה של קליסטו, ארקס הצייד, מנסה להורגה. יופיטר חומל עליהם וברגע האחרון מרומם אותם לרקיע והופך את קליסטו למערכת הכוכבים הדובה הגדולה ואת ארקס למערכת הכוכבים הדובה הקטנה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציור הוא אחד מסדרה בת שישה ציורים שהוזמנו על ידי פליפה השני, מלך ספרד ואשר טיציאן כינה poesie (פיוטים). הציור סופק בין השנים 1556–1559.[2]

הציור נותר באוסף המלכות הספרדי עד 1704, אז פליפה החמישי, מלך ספרד העביר אותו לשגריר צרפת. הוא נרכש עד מהרה על ידי פיליפ השני, דוכס אורליאן, אחיינו של לואי הארבעה עשר, מלך צרפת, עבור "אוסף אורליאן" בפריז. בשנת 1791, לאחר המהפכה הצרפתית, נמכר אוסף אורליאן לסוחר בבריסל על ידי לואי פיליפ השני, דוכס אורליאן.

חלקו הגדול של אוסף אורליאן, כולל ציור זה ודיאנה ואקטיון, נקנה בשנת 1798 על ידי תעשיין בריטי. מאוחר יותר נרכשו שני הציורים על ידי משפחת אצולה בריטית והוצגו באחוזת המשפחה בלונדון. הם נרכשו במשותף על ידי הגלריה הלאומית בלונדון והגלריה הלאומית של סקוטלנד בשנת 2008, ומיועדים להצגה ברוטציה בת חמש שנים בין שני המוזיאונים.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנה ואקטיון

הציור מתאר את הרגע בסיפור בו שאר הנימפות קורעות את בגדיה של קליסטו מעליה. זהו ציור משלים לדיאנה ואקטיון, גם פה מתוארת ענישה של בן אדם חף מפשע בידי האלים. מדובר למעשה על קורבן אונס אשר מנודה בידי חברותיה.

שני הציורים תוכננו מלכתחילה היות מוצגים כזוג. הם דומים זה לזה בין היתר גם במספר הדמויות (8–10 לעומת 2 בשאר הציורים בסדרה poesie) ובגודלם המעט קטן יותר מגודלם של ארבעת הציורים האחרים בסדרה. בשניהם יש פסלים ותבליטים דומים ונוף משלים. לדוגמה, זרם המעיין בציור זה נראה כהמשכו של זרם המעיין בציור "דיאנה ואקטיון". כאן האור מגיע מימין בעוד שב"דיאנה ואקטיון" הוא מגיע משמאל, עובדה המעידה על כך ששני הציורים נועדו להיות מוצגים זה מול זה, משני צידיו של חלון.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאנה וקליסטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Diana and Callisto, Titian". הגלריה הלאומית בלונדון. (באנגלית)
  2. ^ "Titian's 'poesie': The commission". The National Gallary. (באנגלית)
  3. ^ 'Diana and Actaeon' and 'Diana and Callisto', סרטון בערוץ "National", באתר יוטיוב (אורך: 20:59) (באנגלית)