דייוויד הול (מושל אוקלהומה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד הול
David Hall
דייוויד הול
דייוויד הול
לידה 20 באוקטובר 1930
אוקלהומה סיטי, אוקלהומה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 במאי 2016 (בגיל 85)
סן דייגו, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אוקלהומה ה־20
11 בינואר 197113 בינואר 1975
(4 שנים)
סגן מושל אוקלהומה ג'ורג' ניי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד הולאנגלית: David Hall;‏ ‏20 באוקטובר 19306 במאי 2016) היה פוליטיקאי אמריקאי מאוקלהומה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אוקלהומה ה-20 בשנים 19711975. טרם כהונתו כמושל, שימש הול כתובע של מחוז טולסה והיה פרופסור למשפטים באוניברסיטת טולסה.

לאחר תום כהונתו כמושל, הורשע הול בשוחד ובסחיטה. הוא היה מושל אוקלהומה הראשון שהורשע במעשים פליליים שביצע במהלך כהונתו. הוא ריצה 19 חודשים מתוך עונש המאסר של שלוש שנים שנגזר עליו בבית הסוהר הפדרלי סאפורד שבאריזונה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד הול נולד באוקלהומה סיטי כבנם של ויליאם ארתור "רד" הול ואוברי נל פרנץ'. הוא התחנך בבית הספר התיכון קלאסן שבעיר הולדתו, שם הוא היה ב-1948 חבר נבחרת הכדורסל של בית הספר שהשתתפה באליפות המדינה. ב-1952 סיים הול את לימודיו באוניברסיטת אוקלהומה.

במהלך לימודיו השתתף הול בתוכנית הכשרת קציני המילואים לסטודנטים ולאחר סיום לימודיו הוא התגייס לחיל האוויר של ארצות הברית. הוא סיים את הכשרתו הבסיסית בבסיס חיל האוויר לקלנד שבטקסס, ולאחר מכן הוצב כמדריך ניווט טיסה בבסיס חיל האוויר סן מרקוס שבטקסס. הול שירת עד 1954, אז הועבר לכוחות המילואים של חיל האוויר ושירת בהם עד 1956. הוא למד במשך שנה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד ולאחר מכן עבר ללמוד בקולג' למשפטים של אוניברסיטת טולסה, שם הוא סיים את לימודיו ב-1959. לאחר מכן ועד 1962 הוא שימש כעוזר התובע המחוזי של מחוז טולסה, וכתובע המחוזי בשנים 1962 - 1967. בשנים 19681971 שימש הול כפרופסור למשפטים באוניברסיטת טולסה.

מושל אוקלהומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות למשרת מושל אוקלהומה של 1966 הגיע הול למקום השלישי בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית. ארבע שנים לאחר מכן הוא ניצח בבחירות את המושל הרפובליקני המכהן, דיואי ברטלט במרוץ הצמוד ביותר בהיסטוריה של אוקלהומה, והושבע כמושל אוקלהומה לאחר ספירת קולות חוזרת שאישרה את בחירתו. כמושל, הוא קידם את נושאי החינוך והתחבורה. ממשלו נקט במדיניות שהיוותה ציון דרך, במסגרתה הוצא ספר שניתח את מערכת החינוך המדינתית. הול והאנשים שהוא מינה לנציבות הכבישים המדינתית ולרשות כבישי האגרה לקחו על עצמם את הרחבת מערכת הכבישים המדינתית. במהלך תקופת כהונתו כמושל, הרחיבה המדינה באופן משמעותי את מערכת ההכשרה הטכנית, שהציעה הכשרה בעלות נמוכה או ללא עלות כלל עבור תושבי המדינה. כמושל חתם הול על חוק מס ההכנסה של אוקלהומה, שהנהיג את גבייתו של המס במדינה.

צעדי המדיניות והיוזמות של ממשל הול נתקלו בהתנגדות על בסיס קבוע מצד העיתון הגדול ביותר במדינה The Oklahoman, ומצד המוציא לאור בעל העוצמה שלו המיליארדר אדוארד גיילורד. גיילורד תמך ביריבו של קודמו של הול בתפקיד, המושל לשעבר דיואי ברטלט.

בבחירות לכהונה שנייה כמושל של 1974 לא עלה בידו של הול להיבחר. הוא זכר ב-27 אחוזים בלבד מכלל קולות המצביעים והגיע למקום השלישי בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית, לאחר חבר בית הנבחרים של ארצות הברית קלם מקספדן וחבר בית הנבחרים המדינתי והפרופסור באוניברסיטה הבפטיסטית של אוקלהומה, דייוויד בורן, שבסופו של דבר ניצח בבחירות המקדימות לאחר סיבוב הצבעה שני ובבחירות הכלליות ניצח את מועמד הרפובליקנים ג'ים אינהוף.

הרשעה בפלילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1975, שלושה ימים לאחר תום כהונתו כמושל, הואשם הול האשמות פדרליות בסחיטה, בקנוניה בה היו מעורבים הול ומזכיר המדינה של אוקלהומה ג'ון רוג'רס, שבזדון ניתבו את כספי קרנות הפרישה של עובדי המדינה של אוקלהומה להשקעה בקרנות שהיו בשליטת איש העסקים מדאלאס, טקסס ו. ו. "דוק" טיילור. במשפטו של הול העיד רוג'רס שהוא היה למודיע לאחר שהול הציע לו שוחד. הול הורשע בשוחד ובסחיטה.[1] הוא היה למושל אוקלהומה הראשון שהורשע במעשים פליליים אותם ביצע במהלך תקופת כהונתו. לאחר ערעור בכל הערכאות, ריצה הול 19 חודשים מתוך גזר הדין של שלוש שנות מאסר שהוטל עליו בבית הכלא הפדרלי סאפורד שבאריזונה (ג'ון ארליכמן (אנ'), ממורשעי פרשת ווטרגייט, ריצה באותה תקופה את עונש המאסר שנגזר עליו באותו בית סוהר). עם שחרורו ממאסרו ב-1978, הוצא הול משורות לשכת עורכי הדין של אוקלהומה, צעד שלמעשה מנע ממנו מלעסוק בעריכת דין במדינה. לאחר שיצא מאור הזרקורים, הוא עבר לעיר לה הויה שבקליפורניה, שם הוא עסק בעסקי נדל"ן ובעיסוקים נוספים.[2]

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 בפברואר 2007 הופיע הול לראשונה בציבור באוקלהומה מאז סיום כהונתו כמושל יותר משלושים שנה קודם לכן. הוא הופיע במרכז להיסטוריה של אוקלהומה כדי לסייע בהשקת מיצג חדש שהציג את כל מושלי המדינה לדורותיהם. הול העיר שזה היה "כמו לשוב לגן עדן". ב-2012 הוא פרסם ספר זיכרונות בשם "צדק פתלתל: זיכרונות של מזימות ופוליטיקה אישית" (Twisted Justice: A Memoir of Conspiracies and Personal Politics), שבו הוא העלה את זיכרונותיו מתקופת כהונתו כמושל, ואת הרהוריו על תקופת המאסר והקריירה שניהל לאחריה.[2]

דייוויד הול נפטר בבית החולים האזורי של סן דייגו, קליפורניה ב-6 במאי 2016, בגיל 85. קודם לכן הושתל בגופו קוצב לב והוא היה צפוי להשתחרר מבית החולים, אך הוא פיתח קריש דם שגרם לו לשבץ מוחי שממנו הוא נפטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד הול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]