דייוויד מלפאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד מלפאס
David Malpass
לידה 8 במרץ 1956 (בן 68)
פטוסקי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • בית הספר לשירות חוץ ע"ש אדמונד ולש
  • אוניברסיטת דנבר
  • קולג' קולורדו עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד נשיא קבוצת הבנק העולמי (9 באפריל 20191 ביוני 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.growpac.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד רוברט מלפאס (נולד ב-8 במרץ 1956) הוא כלכלן אמריקאי, המכהן כנשיא קבוצת הבנק העולמי מאפריל 2019. מלפאס כיהן בעבר בתפקיד סגן מזכיר האוצר בממשל דונלד טראמפ, ובתפקידים שונים בממשל רייגן ובממשל ג'ורג' וו. בוש. הוא היה הכלכלן הראשי של חברת Bear Stearns (אנ') במשך שש השנים שקדמו לקריסתה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלפאס נולד בצפון מישיגן. סיים תואר ראשון בפיזיקה במכללה בקולורדו ספרינגס, ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת דנבר (אנ'). לאחר מכן למד כלכלה בינלאומית בבית הספר לשירות החוץ באוניברסיטת ג'ורג'טאון. הוא דובר ספרדית, רוסית וצרפתית. משנת 1977 עד 1983 עבד כרואה חשבון ויועץ כלכלי בחברות פרטיות בפורטלנד ובשיקגו.

שימש כיועץ בממשל רונלד רייגן ובממשל ג'ורג' וו. בוש. בין השאר עסק בנושאי תכנון תקציבי ומדיניות חוץ, בהם תוכנית לקידום עסקים קטנים באמריקה הלטינית, ותוכנית להפחתת מיסים שיושמה בשנת 1986. שימש כאחד הנציגים של המפלגה הרפובליקנית בוועדת הכלכלה של הקונגרס בשנים 1989―1990, והיה חבר בוועדת ניהול התקציב של הקונגרס בשנים 2002–2003.

מלפאס היה הכלכלן הראשי של חברת Bear Stearns (אנ') במשך שש השנים שקדמו לקריסתה במשבר הכלכלי העולמי של 2008. החברה נמכרה לג'יי פי מורגן צ'ייס במרץ 2008 תמורת 6% מערכה.

בשנת 2010 ניסה להיבחר לנציג מחוז ניו יורק של המפלגה הרפובליקנית בסנאט של ארצות הברית, אך לא זכה. הוא כתב טורים כלכליים עבור פורבס ועבור וול סטריט ג'ורנל, ומתארח בתוכניות טלוויזיה. כמו כן הוא ישב במועצת המנהלים במספר חברות.

תחזיות כלכליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשבר הכלכלי העולמי (2008) פרסם מלפאס תחזיות כלכליות לפיהן בועת הנדל"ן בארצות הברית לא קיימת. בשנת 2007 כתב מלפאס בוול סטריט ג'ורנל: "שווקי הדיור והמשכנתאות אינם חלק גדול מכלכלת ארצות הברית, ואינם מייצרים הרבה מקומות עבודה ... תיקונים בשוקי הדיור והמשכנתאות יוסיפו ככל הנראה להתרחש במקביל לצמיחה כלכלית בארצות הברית."

לאחר המשבר, בשנת 2011, הוא קרא להעלות את שער הריבית, בזמן שרוב הכלכלנים האמינו שהדבר יפגע במשק.

סגן מזכיר האוצר של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מחודש מאי 2016 מלפאס השתתף בקמפיין לנשיאות של דונלד טראמפ כיועץ כלכלי בכיר. הוא הופיע לעיתים קרובות בטלוויזיה וברדיו, ופרסם מאמר בניו יורק טיימס תחת הכותרת "למה הכלכלה שלנו זקוקה לטראמפ."

במרץ 2017 הודיע הבית הלבן כי מלפאס הוא המועמד של הנשיא טראמפ לתפקיד סגן מזכיר האוצר של ארצות הברית לעניינים בינלאומיים. המינוי אושר על ידי הסנאט של ארצות הברית ב-3 באוגוסט 2017. מלפאס יישם בתפקידו את המדיניות שהותוותה על ידי טראמפ, ונקט עמדה תקיפה נגד הרפובליקה העממית של סין.

נשיא הבנק העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2019 הכריז הנשיא טראמפ על מלפאס כמועמד לנשיא הבנק העולמי, לאחר שג'ים יונג קים הודיע על התפטרותו. הכרזה זו הפתיעה רבים, מכיוון שמלפאס הביע ביקורת רבה על המוסד ואמר שהוא מעוניין לבצע שינוי כולל בהתנהלות הבנק העולמי[1]. הוא החל לכהן בתפקיד זה ב-9 באפריל 2019.

עם התפשטות מגפת הקורונה בעולם הודיע כי הבנק העולמי יתמוך במדינות עניות בהתמודדותן עם המגפה[2]. בתחילת שנת 2021 הודיע כי הבנק העולמי יממן חיסונים נגד קורונה באפריקה בסך 12 מיליארד דולר[3].

הוא הודיע בפברואר 2023 כי הוא מסיים את תפקידו ביוני 2023, שנה לפני סוף כהונתו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד מלפאס נשוי לאדל, פעילה במפלגה הרפובליקנית. הם מתגוררים במנהטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד מלפאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]