דייוויד שטרן (מנצח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד שטרן
David Stern
לידה 21 במאי 1963 (בן 60)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ייל, בית הספר ג'וליארד עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מנצח
סוגה אופרה, מוזיקה קלאסית, המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק
כלי נגינה פסנתר
www.davidstern.co
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד שטרןאנגלית: David Stern; נולד ב-21 במאי 1963) הוא מנצח אמריקאי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד שטרן נולד בניו יורק ולמד באוניברסיטת ייל ובבית הספר ג'וליארד. בתחילת דרכו היה עוזר למנצח הבריטי ג'ון אליוט גרדינר, אחר כך היה מנצח ראשי של אנסמבל "קונצ'רטו קלן"

שטרן מנצח על מוזיקה מתקופת הבארוק וכן על יצירות מהתקופה הקלאסית והמודרנית ומעניק פרשנות עכשווית, תוססת ומרתקת לכל היצירות עליהן הוא מנצח[דרוש מקור]. שטרן מנצח בקביעות על בתי והפקות אופרה חשובות בכל העולם וכן על מיטב התזמורות באירופה, ארצות הברית והמזרח הרחוק. הוא שימש כמנהל מוזיקלי של כמה גופים וידוע בשל עבודתו הפורייה עם מוזיקאים צעירים ומוכשרים.

בשנת 2003 ייסד שטרן את להקת אופרה פואוקו בצרפת, אנסמבל שמטרתו לבצע אופרה בכלים אותנטיים ולהציג את היצירות של הבארוק והתקופה הקלאסית באור חדש. שטרן הופיע עם אופרה פואוקו בפסטיבל אמסטרדם, פסטיבל לופטנהזה בלונדון, פסטיבל לוצרן ופסטיבלים בצרפת בהפקת מדיאה (כרוביני) ובהפקת האופרה מוצרט וסליירי (רימסקי-קורסקוב). הוא הקליט עם אופרה פואוקו שתי אופרות של הנדל, כאשר בכל הפקות אופרה פואוקו מופיעים זמרים צעירים לצד ותיקים.

בין השנים 1997 – 1999 ניהל שטרן את אקדמיית המוזיקה בפסטיבל אקס-אן-פרובאנס בצרפת שם ניצח על נהר קרלו (בריטן) בבימויו של הבמאי היפני יושי אוידה ועל חליל הקסם בבימויו של סטפן בראונשוייג. עם ההפקה של נהר קרלו סייר שטרן בפסטיבלים שונים כולל אלו בווינה, פריז ובריסל, ועם ההפקה של חליל הקסם הופיע בלוזאן, רואן, פריז ובפסטיבל אדינבורו.

שטרן היה גם המנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של דרום וסטפאליה בזיגן, גרמניה, ובעבר כיהן כמנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית ובית האופרה של סנט גאלן בשווייץ.

שטרן ניצח על מספר רב של אופרות ברחבי העולם כולל בבית האופרה של גלימרגלאס בארצות הברית. בין האופרות שניצח עליהן דון ג'ובאני (מוצרט), חליל הקסם (מוצרט) באופרה הלאומית האנגלית, מקבת' (ורדי) בהונג קונג, יוליוס קיסר (הנדל) בגלימרגלאס ועוד.

באולמות הקונצרטים ניצח שטרן על תזמורות ברחבי העולם כולל נגני מוצרט של לונדון, התזמורת הקאמרית של בזל, התזמורת הסימפונית הרוסית החדשה, התזמורת הקאמרית הפילהרמונית הגרמנית בברמן, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת הבארוק ירושלים, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, אגודת הנדל והיידן בבוסטון, התזמורת הסימפונית החדשה במוסקבה, התזמורת הסימפונית של קטוביץ, התזמורת הקאמרית של לוזאן, תזמורת קנזאווה בטוקיו, התזמורת הפילהרמונית של ורשה, האקדמיה של סנט מרטין בשדות בלונדון, הסינפוניה הצפונית באנגליה, התזמורת הקאמרית השוודית, התזמורת הקאמרית האנגלית, קאמרטה אקדמיקה זלצבורג, תזמורת גירצניך בקלן, האנסמבל התזמורתי של פריז, תזמורת טיבולי בקופנהגן, תזמורת פריז, תזמורת RAI בטורינו, התזמורת הפילהרמונית הקאמרית בפראג, תזמורת ה-BBC באנגליה ובויילס ועוד תזמורות רבות.

שטרן הקליט תקליטורים לחברות שונות, כולל יצירות מאת אוטו ניקולאי, אלבר רוסל, ג'ון פילד ועוד.

בין השנים 2008 - 2014 היה המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית בתל אביב שם ניצח על האופרה "הילד חולם" של גיל שוחט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד שטרן הוא בנו של הכנר אייזק שטרן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]