דיימנד'Z (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיימנד'Z
אלבום אולפן מאת דיימונד'ז
יצא לאור 5 בינואר 2005
הוקלט 2004-2005
סוגה פופ, פאנק-פופ
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 44:00
חברת תקליטים OMEGA
הפקה איתן אלבז
כרונולוגיית אלבומים של דיימונד'ז
דיימנד'Z
(2005)
הלב שלי נשבר
(2006)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"דיימנד'Z" (באנגלית: "Diamond'z") הוא אלבום הבכורה של להקת הבנות הישראלית דיימונד'ז, שיצא למכירה בשנת 2005. שם האלבום הוא למעשה שם הלהקה המקורי, לפני ששונה ב־2007. זה אלבומן היחיד באורך מלא, ולאחריו הוציאו שלושה סינגלים אינדיבידואליים בטרם פירוקן.

למרות היותו אלבום בודד, הוא עורר הדים ממגוון סיבות: ההתייחסות התקשורתית אליו ואל הדיימונד'ז, בשל מוצאן הסוציו-אקונומי של חברות הלהקה, וכן בגלל העובדה כי שיריו הפכו ללהיטי פופ בזמנם, על אף חוסר תמיכת תחנת הרדיו הגדולה ביותר בישראל, "גלגלצ".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוקלט לאורך שנת 2004, והקלטותיו תמו זמן קצר לפני הפצתו בינואר 2005. את האלבום הקליטו ארבע חברות הלהקה: סיון אלבז, הילה הלוי, הילה עם-שלם ולימור סחייק.

זהו אלבום פופ בעל השפעות של מוזיקת פאנק. רוב שיריו עוסקים באהבה וזוגיות, מספר שירים הם בעלי תכנים פמיניסטיים העוסקים גם בעידוד נשים, כדוגמת "לא זה לא", "אהבה מטורפת" ו"כמו נחש".

בראיונות שונים שהעניקו, חברות הלהקה אמרו כי חלק משירי האלבום הם הומאז' ללהיטי פופ ידועים: "לא זה לא" הפמיניסטי נפתח בקריאת "קדימה בנות!", כמו השורה ב- "Express Yourself" של זמרת הפופ מדונה, מאלבומה "Like a Prayer"; הוא נוצר בהשראת להיט אחר של מדונה: "Vogue". "תעתועים" הוא שיר מחווה ללהיטים "Beat It" ו-"Thriller" של זמר הפופ מייקל ג'קסון, המופיעים באלבומו הנמכר ביותר, "Thriller".

לצד השירים המקוריים המופיעים באלבום, יש גרסת כיסוי ללהיט של קורין אלאל, "זן נדיר". חברות הלהקה הקליטו את השיר וביקשו ממנה את רשותה לכלול אותו באלבום. אלאל אהבה את הביצוע המחודש שלהן ונתנה את ברכתה, והשיר נכלל באלבום כרצועה החותמת (לא כולל הרמיקסים שצורפו בסוף האלבום).

הסרט הדוקומנטרי "הכי רמלאי" של ג'קי לוי, שסיקר באופן חלקי גם את להקת הדיימונד'ז, הכיל מספר משירי האלבום, ששימשו כפסקול שלו.

רשימת השירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שירי האלבום, למעט הרצועה "זן נדיר", הופקו והולחנו על ידי איתן אלבז. בסוגריים צוינו כותבים ומלחינים נוספים.

  1. בוא נזרום
  2. לא זה לא (מילים: יוסי כהן)
  3. כח האהבה (מילים: אריק לוגסי, לחן: גולן אלבז)
  4. להיות איתך
  5. אהבה מטורפת
  6. רוצה אל החופש
  7. להתעורר מחלום (מילים: שם-טוב זאבי)
  8. תעתועים
  9. כמו נחש
  10. זן נדיר (מילים: מאיר גולדברג, לחן: קורין אלאל)
  11. כח האהבה (רמיקס ולחן: גולן אלבז)
  12. תעתועים (רמיקס: גולן אלבז)

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום, כמו גם הלהקה עצמה, קיבל ביקורות מעורבות, שחלקן העלו לסדר היום התקשורתי את ההתייחסות לפערי המעמדות בישראל, המתבטאים גם בתחום המוזיקה. בביקורת שפורסמה באתר "ynet" נכתב כי מדובר באלבום שהוא "תוצר פריפריאלי מובהק".[1] בדברי הביקורות הללו הייתה התייחסות מרומזת לעובדה שכל חברות הלהקה הן ילידות העיר רמלה. אף על פי שאין מדובר באלבום מסוגת הז'אנר הים-תיכוני או המזרחי, שעלול להוביל לחשיבה כי מדובר בלהקת בנות המבצעת שירים ים-תיכוניים או מזרחיים, בכל זאת צוין בביקורת כי "הקיטלוג הים-תיכוני אולי עושה להן עוול תדמיתי". כמו כן, נשאלה השאלה האם חברות הלהקה הן "פרחות מבית טוב או הרכב חתונות משודרג". את הביקורת הזו, ודומות לה, חברות הלהקה ניסו להדוף ללא הרף בראיונות שהעניקו. אמרה ידועה שלהן על הנושא, שאותה תמיד היו אומרות בשעה שהיו נשאלות על היותן בנות העיר רמלה, הייתה: "העובדה שאנחנו מרמלה, לא הופכת אותנו לבעלות קרניים על הראש".

בכתבת תחקיר שפורסמה במגזין "7 ימים" של עיתון "ידיעות אחרונות" בשנת 2007, שהייתה גם הכתבה הגדולה האחרונה אי פעם שפורסמה על הלהקה בטרם פירוקה, הייתה התייחסות ישירה לביקורות שליליות מסוג זה. בכתבה נטען על ידי חברות הלהקה כי התקשורת התייחסה בעוינות יתרה לאלבום וליצירתן, ושהן נאלצו להיאבק זמן ארוך וממושך מידי בשביל לזכות בהכרה. בעיקר, נאמר על ידיהן כי במקום להתייחס לעשייתן המוזיקלית, התקשורת בחרה לשפוט את מוצאן התרבותי והסוציו-אקונומי ולקטלג אותן בהתאם. בכתבה אחרת ששודרה בחדשות ערוץ 2, נטען כי הדיימונד'ז הן מקרה מייצג לדפוס רחב היקף של תעשיית הבידור בארץ, כלפי אמנים שתחנות רדיו כדוגמת "גלגלצ", נוטות לקפח אותם בשל סיבות שלא קשורות לאמנות שלהם. לראיה – אי השמעת ולו סינגל אחד מהאלבום (והבאים אחריו) בתחנה.

אך לא כל הביקורות היו שליליות. מגזין "רייטינג" למשל שיבח דווקא את הלהקה על כך שהן מקדמות את ז'אנר הפופ בארץ, ומבצעות שירים בעלי אווירה שמחה בעיקר.

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהאלבום יצא לאורו שלושה סינגלים רשמיים: "כח האהבה", "בוא נזרום" ו-"לא זה לא". כמו כן, שוחרר סינגל פרומו, המיועד להשמעות בודדות או לשדרנים בלבד, עבור "רוצה אל החופש". כל השירים לוו בקליפים, ולשניים מהם, "בוא נזרום" ו"לא זה לא" הוקצו תקציבי שיא, בהתייחס לתקופה שבה שוחררו. ערוץ 24 אף נטל על עצמו שותפות במימון והפקת הקליפים הללו, בזכות תמיכתו של עורך המוזיקלי הראשי דאז, יואב קוטנר בלהקה.

חברות הלהקה היו חלוצות בזמנו באופן שחרור הסינגלים שלהן – עוד בטרם שהסינגל היה נשלח אל תחנות הרדיו, הוא היה מלווה קודם בקליפ ששודר בערוץ המוזיקה, ורק לאחר מכן היה מופץ לשדרנים.

"כח האהבה" הגיע למקום ה-1 במצעד של ערוץ המוזיקה, אך נדחה ולא הושמע בקרב תחנות הרדיו המרכזיות "גלגלצ" ו"רשת גימל". הסינגל השני, "בוא נזרום", הפך ללהיט בקנה מידה ארצי, והגיע למקומות הראשונים בכל תחנות הרדיו האזוריות וגם למקום ה-1 במצעד ערוץ 24, אך לא נכנס אל הפלייליסט של תחנת הרדיו גלגלצ, כמו קודמו וזה שאחריו: "לא זה לא", שהגיע למקום ה-13 במצעד של "רדיו לב המדינה". גם הקליפ שלו הגיע למקום ה-1 במצעד ערוץ 24.

למרות שלא צעד ברדיו, אלא רק בערוץ המוזיקה, הקליפ עבור "רוצה אל החופש" זכה גם כן להצלחה בערוץ ושודר בתדירות גבוהה.

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הושק פעמיים: הופעת ההשקה הרשמית נערכה במועדון "VOX" בהשתתפות סלבריטאים ועובדים בתעשיית הבידור הישראלית, ובערב זה הלהקה ערכה מופע מלא שכלל את מרבית שירי האלבום. הופעת ההשקה השנייה הייתה "המופע הביתי" – הופעה מלאה, עם כל שירי האלבום, שנערכה בהיכל התרבות בעיר ילדותן, רמלה, כהוקרה לתושבי העיר ותמיכתם בהן. הופעה זו צולמה ועלתה בהמשך להזמנה בספריית הווידאו של "הוט VOD".

מלבד הופעות בתוכניות אירוח שונות בערוצי הטלוויזיה בישראל, בהן הופיעו עם הסינגלים, הלהקה פצחה בסיבוב הופעות שנמשך מ-2005 ועד ל-2007, וכלל מועדונים ברחבי הארץ, אירועי גאווה, אירועים ציבוריים, פסטיבלים שונים, ובהם הופיעו עם שיריהן.

הלהקה קידמה גם יתר השירים באלבום, שלא יצאו כסינגלים, בפני הקהל הרחב, שלא נחשף כמו רוכשי האלבום אליהם. אחדים מן השירים שלא יצאו כסינגלים, זכו לחשיפה בהזדמנויות שונות: חברות הלהקה ביצעו במשדר מיוחד של ערוץ המוזיקה את "תעתועים". את "זן נדיר" הן ביצעו בהופעות מצולמות בתוכנית הבוקר של ערוץ 10 וברצועת הנוער "אקזיט" של ערוץ "הוט 3". השיר "להיות איתך" קיבל עיבוד אקוסטי, השונה מהגרסה המופיעה באלבום, ואיתו הופיעו בשידור חי ב"רדיו לב המדינה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עמוס אורן, פרובינציה, באתר ynet, 23 בינואר 2005