דינס אמריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דינס אמריס
Dinas Emrys
מידע על המבנה
סוג טירה עריכת הנתון בוויקינתונים
בשימוש פעיל תקופת הברזל וימי הביניים המוקדמים
מצב הריסות
בעלות נוכחית Cadw
פתוח לציבור פתוח, כניסה חופשית.
קרבות הכיבוש האנגלי של ויילס
קואורדינטות 53°01′19″N 4°04′44″W / 53.022°N 4.079°W / 53.022; -4.079
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינַס אֶמריסוולשית: Dinas Emrys; "טירת אמברוזיוס[1]") הייתה מצודה שהוקמה בתקופת הברזל ואשר הריסותיה מצויים סמוך לעיירה בד'גלרט במחוז גוויניד', צפון-מערב ויילס.

כל שנותר כיום מהטירה הן הריסות שלושה מקטעים של חומות היקפיות ויסודות במספר מקומות, כולם מתוארכים לימי הביניים המוקדמים. הריסות הטירה בראש הגבעה הנושאת באותו שם נמצאים בשטחי הפארק הלאומי סנודוניה בין העיירה בד'גלרט לאגם ל'ין דינס (אגם הטירה), האתר פתוח למבקרים ללא תשלום והגישה לראש הגבעה היא רגלית לאורך שביל מסומן.

ממצאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחפירות שנערכו באתר בשנים 1910 ובין 1954 ל-1956, התגלו ממצאים המעידים על שימוש בטירה לאורך מספר תקופות החל מתקופת הברזל ייתכן מהמאה ה-1 או ה-2, בנוסף לממצאים המצביעים על שימוש בטירה עד למאה ה-5. הארכאולוג ד"ר סבורי (H. N. Savory) שערך חפירות מקיפות במקום באמצע שנות ה-50, מצא בריכת מים ורמפה בתחומי הטירה אותם הוא תיארך למאה ה-5 וכך הממצאים תואמים את הסיפור המיתולוגי של וורטיגרן, מרלין ושני הדרקונים (ראו בהמשך). סבורי תיאר חומות אבן בעובי 2.5 - 3 מטרים אשר נבנו תוך ניצול הקרקע והסילוע לאורך ראש הגבעה, אשר נבנו סביב שטח הטירה הכולל 10,000 מטרים רבועים. לפי סבורי הכניסה המקורית הייתה בדופן המערבית, אך בשלב מאוחר יותר נבנתה כניסה בצד הצפון-מזרחי שמשמש כיום גישה למתחם, הוא תיאר את החומות כבנויות בצורה גרועה וככל הנראה נבנו מחדש 2–3 פעמים. אחד האלמנטים המעניינים במתחם הם יסודות של מגדל אבן מלבני אשר מוסכם כי נבנה בתקופה מאוחרת יותר, ככל הנראה על ידי נסיכי ממלכת גוויניד' במהלך המאה ה-11.

מסורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי החיבור "היסטוריה בריטונום" שנכתב במאה ה-9, טירת דינס אמריס הייתה מקום מושבו של וורטיגרן לאחר שנמלט מערבה מהפולשים האנגלו-סקסונים[2]. לפי הסיפור, כל יום אנשיו של וורטיגן עמלו על הקמת ביצורים סביב הטירה ובכל בוקר מצאו רק ערימות לבנים. במשך מספר שבועות העבודות על הטירה לא התקדמו, עד אשר הוצע לוורטיגן להתייעץ עם "ילד שנולד ללא אב" ולאחר שחיפשו מצאו אנשיו אדם צעיר בשם אאורליוס אמברוזיוס - מרלין. וורטיגרן תכנן להרוג את מרלין במטרה להסיר את הכישוף שמנע מהטירה להיבנות, אך מרלין הסביר לו שהסיבה לכך היא למעשה בריכת מים מתחת לטירה ובה שני דרקונים; הלבן המייצג את הסקונים ונלחם באדום המייצג את הוולשים, לפי מרלין הדרקון האדום ינצח בקרוב. לאחר תבוסתו של וורטיגרן, קיבל אמבוזיוס אוריליאנוס את הטירה ועל שמו היא נקראת עד היום "טירת אברוזיוס" (בוולשית: דינס אמריס).

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על שם אמבוזיוס אוריליאנוס (בוולשית: אמריס וולד'יג), מנהיג צבאי שלחם באנגלו-סקסונים במאה ה-5. אמבורזיוס הופיע במספר מקורות והוא זוהה על ידי חוקרים שונים בתור המלך ארתור, ריות'אמוס, או ווריטמר בנו של וורטיגן - כולם מנהיגים צבאיים בריטונים מהתקופה
  2. ^ מתוך "היסטוריה בריטונום" של נניוס, תרגום J. A. Giles. ‏[1].