דיסוסטיצ'וס מאוסוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדיסוסטיצ'וס מאוסוני
דיסוסטיצ'וס מאוסוני
דיסוסטיצ'וס מאוסוני
דיסוסטיקוס מאוסוני
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: דגים אנטארקטיים
משפחה: נוטוטיניים
סוג: דיסוסטיצ'וס
מין: דיסוסטיצ'וס מאוסוני
שם מדעי
Dissostichus mawsoni
רוקסבורו, 1937
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיסוסטיקוס מאוסוני (שם מדעי: Dissostichus mawsoni) הוא מין של דג גרם בן למשפחת הנוטוטיניים שהוא דג הגרם הגדול ביותר באוקיינוס הדרומי ואנטארקטיקה. לעיתים הוא מכונה "בקלת סלע אנטארקטית", אך הוא אינו קרוב לבקלאים, אלא שייך לסדרת הדקראים הגדולה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה שהוא קרובו לסוג של המין דיסוסטיקוס אלגינוידס הוא דג גדול שיכול להגיע לאורך 1.7 מטרים ולמשקל של מעל 135 קילוגרם. הוא בעל לסתות גדולות וחזקות כשל דקר עם שיניים רחבות המזכירות שיני כרישים. למעשה המין מתפקד באופן דומה לכרישים במים חמימים יותר והוא טורף-על הניזון מכל דג שהוא יכול לתפוס. עם זאת מרבית זמנו הוא שוכב על קרקעית הים או נע באיטיות, אך הוא יכול לחטוף טרף במהירות בעזרת לסתותיו. כמו שאר בני משפחתו הוא בעל חומר מונע קפיאה בדמו, מה שמאפשר לו להיות פעיל.

הדג מצוי בעומקים של מעל 2,000 מטר מתחת המים והוא ניזון בעיקר מדגים אחרים כמו חוטמנוניים ודגים אנטארקטיים אחרים, לרבות מבני מינו וכן מקריל ודיונונים. הוא עצמו נטרף בידי עופות ימיים כמו פינגוויניים, טורפים ימיים, לווייתן מינקי, ראשתן ואורקה ואולי גם בידי הדיונון העצום. הוא נידוג גם למטרות מסחריות, אך לא ידוע כמה הוא נפגע מהדיג שלו.

דג זה מתרבה באיטיות יחסית וככל הנראה מתרבה במשך החורף. תוחלת חייו מגיע עד 48 שנים בטבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]