דיספלזיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דיספלסיה)
דיספלזיה
תחום אונקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D002471
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דִּיסְפְּלַזְיָה (באנגלית: Dysplasia, תרגום מיוונית: "צורה רעה". במינוח האקדמיה ללשון העברית: פֶּרַע הִתְפַּתְּחוּת[1]) היא מונח מעורפל המשמש בפתולוגיה להתייחסות לחריגות בהתפתחות או בצמיחה ובידול של האפיתל (דיספלזיית אפיתל).

מונחים כמו דיספלזיית ירךדיספלזיה סיבית מעידים על התפתחות חריגה ברמה המיקרוסקופית וגם המאקרוסקופית.

התסמונת המיאלודיספלזטית או דיספלזיה של תאים יוצרי דם, מראה עליה במספרם של תאים לא בשלים במח העצם, וירידה בתאים בוגרים ופונקציונליים בדם.

לעיתם גידולים דיספלזטיים נסוגים ללא התערבות, במקרה שאין נסיגה ספונטנית ניתן להסיר את הגידול בניתוח, בצריבה או בהקפאה. הסרת הרקמה הדיספלזטית מונעת התפתחותה של הדיספלזיה לגידול סרטני מלא- ניאופלזיה.

הדיספלזיה הידועה ביותר היא הנגע הקדם סרטני של צוואר הרחם (cervical intraepithelial neoplasia - CIN). אף על פי שנשים חשות ברקמה הלא נורמלית רק לעיתים נדירות, הדיספלזיה מתגלה בבדיקת משטח צוואר הרחם וכך מטופלת מבעוד מועד לפני התפתחות סרטן צוואר הרחם.

דיספלזיית אפיתל[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיספלזיית אפיתל מורכבת מהתרחבות של תאים לא בשלים (כגון תאים של האקטודרם), עם ירידה במספר ומיקום של תאים בוגרים במקביל. דיספלזיה היא בדרך כלל מעידה על תהליך ניו-פלסטי מוקדם. משתמשים במונח דיספלזיה בדרך כלל כשמדובר בחריגות תאית המוגבלת לרקמת מקור, כמו במקרה של נאופלזיה מקורית מוקדמות.

דיספלזיה, שבה מתעכבת הבשלה וההתמיינות של התאים, יכולה להתנגד למטפלזיה, שבה תאים בוגרים, מתמיינים מסוג אחד מוחלפים על ידי תאים בוגרים, מתמיינים מסוג אחר.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הדוגמאות לדיספלזיה היא דיספלזיה אפיתילית של צוואר הרחם (גידול תוך-אפיתל של צוואר הרחם - הפרעה שבדרך כלל מזוהה על ידי בדיקת פאפ חיובית) שנוצרת על ידי עליה בהיקף התאים הלא בשלים המוגבלות למשטח הרירי, ולא חודרים לתוך הרקמה הרכה העמוקה דרך הקרום הבסיסי (Basement membrane)

מיסוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מבדיקות גילוי סרטן יכולות להיקרא "מיסוך לדיספלזיית אפיתל". העיקרון מאחורי בדיקות אלה הוא שרופאים מצפים שדיספלזיה מתפתחת אצל בן אדם טיפוסי באותו קצב של האוכלוסייה. בהתבסס על העיקרון הזה חוקרים מעצבים את המלצות מיסוך עם ההנחה שאם הרופא לא יכול למצוא דיספלזיה בזמן מסוים, אז קביעת עוד בדיקה בלי לחכות תקופה עד שיהיה פוטנציאל להתפתחות דיספלזיה חדשה עלולה להוות בזבוז של משאבים רפואיים של המטופל והמטפל כי הסיכויי לגלות משהו חדש יהיה קלוש מאוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Parents' Guide to Hip Dysplasia Paperback – April 9, 2013 by Betsy Miller

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.